Jak vybrat dodavatele energií? Kromě cen napoví i etický kodex a online servis
Poplatky za energie patří mezi nejvyšší pravidelné výdaje domácností. Už jen proto stojí za to jednou za čas projít účty a zamyslet se, zda by tato položka nešla snížit nejen úspornými opařeními, ale také změnou dodavatele. Ceny konkurence mohou být výhodnější, ale často jen na první pohled. Vyplatí se proto vzít v potaz i další aspekty.
Záruka etického jednání
Zajímavých bonusů, pomoci zdarma v případě havárie, a především lákavých cenových nabídek dodavatelů je mnoho. Stejně tak jsou ale média plná případů, kdy lidé naletěli podvodníkům a výměna dodavatele je stála nemalé peníze. Jak tedy získat záruku, že vybraný dodavatel nehraje jen špinavou hru? Právě kvůli ochraně spotřebitelů vzniknul Etický kodex obchodníka s elektřinou nebo plynem.
Jednotlivé body kodexu zpracoval Energetický regulační úřad a jeho cílem je podpora a právní ochrana spotřebitelů v souladu s energetickým zákonem. „Obchodníci, kteří kodex přijali, se zavazují k dodržování etických pravidel nejen při uzavírání smlouvy a dodávkách energie, ale například i při jejím ukončování,“ popisuje některé ze základních principů etického kodexu Jiří Soural z Národního centra úspor, jež lidem pomáhá vybrat si nejvýhodnější dodavatele služeb a energií.
Pravidla podle něj ovšem myslí také na konkrétní prohřešky, které nepoctiví dodavatelé často využívají. „Při kontaktování zákazníka musí dodavatel dát jasně najevo účel rozhovoru a nezačínat rozhovor například tím, že se jedná o marketingový průzkum. Kromě dohodnutých výjimek rovněž není přípustné volat potenciálním či smluvním klientům brzy ráno nebo pozdě večer. Pokud nemá zákazník o službu zájem, obchodník by mu ji neměl nabízet opakovaně,“ zdůrazňuje Soural.
V současné době se ke kodexu hlásí čtyřiadvacet firem. Kompletní znění kodexu najdou lidé na jejich stránkách a také na webu Energetického regulačního úřadu, a to spolu se seznamem signatářů, který se průběžně aktualizuje.
Pomoc nejen na telefonu
Rozhodujícím aspektem pro většinu zákazníků je cena. Ta se skládá ze dvou částí. První část za distribuci energie a s ní spojené služby reguluje stát a je pevně daná, takže ovlivnit jde pouze druhou obchodní složku. Stěžejní rozhodnutí spočívá ve výběru mezi fixní cenou na dobu určitou a klasičtějším tarifem na dobu neurčitou, kde se cena mění podle vývoje na trhu a může průběžně jak klesat, tak i stoupat.
Kromě ceny není vhodné opomínat klientský servis. Dopředu si ověřte, zda má dodavatel pobočku ve vašem okolí a zda je pro vás dosažitelná svojí otevírací dobou.
Nejen v případě, že vám dostupnost zákaznického centra nevyhovuje, zkontrolujte též další možnosti spojení s dodavatelem. Je například zákaznická linka dostupná i ze zahraničí? Disponuje dostatkem operátorů, nebo se ve frekventovaných časech nedovoláte? Je možné se dovolat i v ranních či večerních hodinách? „Tyto informace by si měl zákazník ověřit ještě před podpisem smlouvy, stejně tak jako možnost elektronického přístupu. Řešit problémy online místo sáhodlouhého hledání smluv v krabici dokumentů ušetří čas i nervy,“ radí Matěj Lašek z Národního centra úspor.
Pokud si přesto nejste jisti, zeptejte se na zkušenosti s dodavateli kolegů a přátel. Leccos napoví také online diskusní portály a zpravodajské servery. Poradit mohou rovněž pravidelné žebříčky a srovnávače, jako je každoroční průzkum portálu srovnam.cz o nejférovějšího dodavatele energií, kde se podle hodnocení uživatelů v posledních třech letech umístila na nejvyšší příčce společnost MND, tentokrát i se společností Europe Easy Energy.
Jak na změnu
Samotná změna dodavatele není komplikovaná, převod energií za zákazníka zpravidla vyřizuje nový dodavatel na základě podpisu plné moci. „Před jejím podpisem by ale měl zákazník vždy zkontrolovat stávající smlouvu a v případě prodlužovaných smluv nezapomenout ani na její aktuální dodatek. Při předčasném ukončení smlouvy na dobu určitou totiž může bývalý dodavatel vyžadovat po zákazníkovi vysoké poplatky,“ upozorňuje Lašek.
Pro pomoc s výběrem vhodného dodavatele energií je možné obrátit se přímo na Národní centrum úspor. Prostřednictvím formuláře na jeho webu si lze nechat vypracovat analýzu stávajících služeb a požádat o nabídku nové, lepší či levnější varianty. S podobnou optimalizací pomáhá NCÚ také v oblasti internetu, televize a mobilních operátorů.