Dnes je 29. 03. 2024

Češi kvůli pandemii kupují více levnějších potravin, včetně privátních značek. Tradiční obchodníci je chtějí sjednotit

Autor: Redakce
Rubrika: Lifestyle
Kvě 27th, 2021
0 komentářů

Ekonomické dopady pandemie se promítly i do preferencí spotřebitelů. Řada z nich se při nákupu potravin přeorientovala na levnější zboží, což mělo vloni za následek i mírný nárůst privátních značek. Podle Družstva CBA by pro české obchodní sítě bylo ideální privátní značky vzájemně sjednotit. Znamenalo by to úspory v řádech stamilionů korun, zároveň by se vylepšila i pozice privátek vůči zavedeným značkám. Nehrozilo by přitom snížení výběru, privátní výrobky jsou totiž ve většině případů stejné, jen s různými variantami obalů.

Podíl privátních značek na maloobchodních tržbách v loňském roce vlivem koronaviru mírně vzrostl. Ukazují to poslední data agentury NielsenIQ, podle který vloni tento sortiment zaznamenal podíl 21,5 procenta. V roce 2019 to přitom bylo 20,9 procenta. Větší zájem o toto zboží pak ukazují zejména srovnání růstu se značkovými výrobky, například loni v březnu v rámci předzásobení šlo pozorovat nárůst u privátních značek o 37 procent. V případě značkových výrobků to bylo jen 21 procent. Tento trend šlo pozorovat napříč celým rokem včetně podzimní druhé vlny, kdy privátní výrobky rostly meziročně o 12 procent, zatímco značkové pouze o 7 procent.

Privátní značky, se kterými se pojí zpravidla nižší ceny, byly podle předsedy Družstva CBA Romana Mazáka jedním z ukazatelů změny spotřebitelského chování. „Lidé se už loni v létě více orientovali na levnější zboží, bylo cítit, že pandemie negativně ekonomicky dolehla na řadu spotřebitelských skupin. Tento trend od té doby pozorujeme poměrně konstantně. Na tržbách se to ale naštěstí neprojevuje, lidé v malých prodejnách začali díky pandemii nakupovat výrazně více, obrat proto naopak rostl,“ uvedl Mazák.

Že by příklon k levnějším výrobkům znamenal také výrazně větší popularitu privátních značek, to předseda Družstva CBA nepotvrdil. „V naší síti mají privátní výrobky stabilně podíl zhruba pět procent z celkových tržeb. Hovořit o výrazných změnách z hlediska obliby této sortimentní skupiny tak už jen z principu není možné, pandemie s tímto stavem nicméně výrazněji nezahýbala,“ řekl Mazák s tím, že maloobchodní síť dokáže v celé řadě případů mít na značkový výrobek velmi výhodnou cenu, že pro ni nemá smysl jít cestou toho privátního. Týká se to například jogurtů, uzenin či piva.

Sjednocení privátních značek pomůže celému tradičnímu trhu

Právě privátní značky jsou přitom podle předsedy Družstva CBA jednou z možností, jak mohou tradiční čeští obchodníci a jejich sítě ušetřit až stovky milionů korun. Ovšem pouze v případě, pokud dojde k redukci u jednotlivých sítí a následnému sjednocení v rámci celého tradičního trhu. Ve finále by se tak výrobek pod stejnou privátní značkou a od stejného výrobce prodával v různých sítích. „Stačí si spočítat jen to, kolik se rázem ušetří na obalech. Nebude se vyrábět deset různých, ale jeden stejný. Zapomínat ale nelze ani na pohled samotného výrobce. Pro něj je rozdíl, pokud vyrobí desetkrát deset různých palet nebo deset kamionů stejného výrobku,“ doplnil Mazák.

Podle Mazáka je tak naprostý nesmysl nabízet jednu položku v deseti obchodech v deseti různých mutacích, kdy se mění pouze obal. Tříští se tím totiž i vnímání samotného výrobku v očích zákazníků. Produkt se tak v různých podobách v regálech nachází vedle zavedených značkových produktů. Spotřebitelé tak i kvůli tomu častěji sahají po nich, protože je znají lépe. Zároveň podle Mazáka neobstojí argument, že se sjednocením privátních značek sníží výběr. Výrobky jsou totiž shodné, jen mají jiný obal.

Jednotlivé sítě se proto kvůli neexistující kooperaci na českém trhu s privátními značkami poohlíží v zahraničí. „Pro nás je to logická volba, CBA je etablovanou sítí v Polsku, Maďarsku a na Slovensku, naši spolupráci v rámci privátních značek se proto snažíme prohlubovat. Příkladem mohou být například sušenky či piškoty, u kterých využíváme zkušenosti s privátkami u našich zahraničních partnerů. Naopak u uzenin nebo vod nemá příliš smysl řešit mezinárodní značku, ať už kvůli dostatečným národním zdrojům, a tedy nadbytečné logistice nebo chuťovým specifikům jednotlivých národů. Obecně platí, že zhruba 70 procent našich privátních výrobků pochází z Česka, primárně se snažíme vždy domluvit s českým výrobcem,“ řekl Mazák. To podle něj CBA umožňuje, aby se při výjimečných situacích, jako bylo uzavření hranic, nedostala síť do problémů se zásobováním ze zahraničí jako některé nadnárodní řetězce.