Dnes je 19. 05. 2019

Úbytek venkovských prodejen se snaží brzdit franšízové sítě. Dbají na moderní vzhled i efektivnější provoz

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Dub 25th, 2019
0 komentářů

Optimalizace nákladů, jednodušší logistika, moderní vzhled či lepší podmínky u dodavatelů. To je výčet hlavních atributů, na které se snaží franšízové sítě zaměřit u nezávislých prodejen potravin a zpomalit tak jejich úbytek. Prodejny osazují moderními technologiemi a učí je snížit počet dodavatelů. To vede i k poklesu nákladové složky, která často bývá hlavním důvodem zániku menších obchodních jednotek.

Podle posledních statistik společnosti Nielsen zaniklo za posledních 10 let ročně v průměru zhruba 400 prodejen potravin s velikostí do 400 m2. Například v roce 2017 jich pak skončilo svůj provoz více než 1000, velká část se přitom týkala takzvaného nezávislého trhu. Tento segment se proti zániku obchodů snaží bojovat různými způsoby, jedním z nich je přitom franšízová síť. Například maloobchodní Družstvo CBA nabízí nezávislým obchodníkům tuto možnost od poloviny roku 2016. „Aby se prodejna mohla stát součástí franšízové sítě, musí splnit několik podmínek. V prvé řadě je to napojení na centrální software, poté modernizace prostřednictvím takzvaného remodelingu a v neposlední řadě i odběrová morálka. 85 procent zboží proto musí odebírat od smluvních, zbylé pak od schválených dodavatelů,“ uvedl předseda družstva Roman Mazák.

Ačkoliv zejména poslední podmínka může vypadat přísně, podle Mazáka má své opodstatnění. Venkovské prodejny jsou totiž dlouhodobě zvyklé objednávat zboží i od desítek různých dodavatelů. Činí tak proto, že jim jednotlivé subjekty u některých položek nabídnou výhodnější nákupní cenu než konkurence. Ve výsledku je však pro obchody práce s tolika dodavateli složitější, ať už administrativně či finančně. „Tento model fungoval v 90. letech, v současnosti ale není dlouhodobě udržitelný. Přináší enormní administrativní zátěž, zejména s ohledem na další pracovní síly, které ve výsledku stojí mnohem více než celková úspora na nákupu. Je to spirála, která zpravidla končí zánikem prodejny. Snažíme se proto obchodníky naučit, aby se na provoz začali dívat jinýma očima,“ řekl Mazák.

2 miliony korun ročně navíc

Prodejnám se tak vstupem do franšízové sítě díky výhodnějším podmínkám u nasmlouvaných dodavatelů sníží nejen jejich počet, ale také administrativní zátěž směrem k pracovníkům. Nižší nákupní ceny zároveň znamenají možnost navýšení obchodní přirážky. Podle Mazáka se ji za první rok fungování podařilo u všech 24 franšízových prodejen navýšit na hodnotu, která se nedostala pod hranici 30 procent. „Naše dosavadní zkušenosti ukazují, že to pro prodejnu může znamenat i dva miliony korun ročně navíc. V případě menší obchodní jednotky se jedná o obrovské peníze a záruku stability,“ doplnil předseda Družstva CBA.

Hlavním klíčem k ekonomické optimalizaci je však zejména propojení prodejny s centrálním softwarem a celková elektronizace jejího provozu. U prodejen v malých obcích často probíhá velká část práce se zbožím ručně bez jakýchkoliv elektronických prvků. Obchodník tak ve výsledku musí zaměstnávat více pracovníků, než je schopen ufinancovat.

Elektronizace výrazně sníží náklady

Napojení na software a celková elektronizace tak znamená výrazné snížení nákladů, zejména s ohledem na mzdy. Elektronicky je možné přijímat faktury, vyřizovat reklamace, vratky zboží, evidovat nákupní a prodejní ceny, inventury či stanovovat měrné ceny. „Investice přitom není nijak závratná, návratnost je v měsících, maximálně roku a půl. V případě větší prodejny o ploše kolem 400 metrů čtverečních může komplexní software ušetřit práci tří zaměstnanců. Při současných mzdách to tak znamená úsporu i milionu korun ročně,“ uvedl Mazák.

Podle předsedy Družstva CBA se s uvedenými problémy, které mohou vést až k zániku, potýká okolo 95 procent prodejen tradičního trhu. Ty zbylé podle něj zvládají přežít i bez potřebné optimalizace a elektronizace. Zároveň si však zavírají dveře pro možné inovace, na což mohou zejména v budoucnu doplatit ve srovnání s konkurencí. Právě významnou inovaci přitom představuje i takzvaný remodeling. Během něj speciální tým modernizuje vzhled prodejny směrem k franšízovým standardům. Patří sem i moderní provozní vybavení od mrazáků až po vzduchotechniku či přeskládání zboží, aby jeho rozmístění nabízelo větší komfort zákazníkovi. Právě Družstvo CBA je přitom jedinou franšízovou sítí v Česku, která tuto možnost prodejnám nabízí.