Jaké trendy čekat v e-mail marketingu v roce 2019?
Personalizace, interaktivní obsah a větší důraz na mobilní zařízení. Tyhle tři trendy budou podle odborníků v roce 2019 dominovat e-mail marketingu. Očekávat lze také postupující zapojení umělých inteligencí a samoučících programů i technologické novinky u samotných e-mailingových nástrojů.
1) Segmentace a personalizace
Podobně jako v loňském roce i v tom letošním bude podle odborníků zase o něco vyšší důležitost přikládána správné segmentaci kampaní a personalizaci e-mailů. „Segmentace stále nabírá na významu a odesílání rozdílných kampaní v návaznosti na rozdělení kontaktů do skupin podle lokace, pohlaví, věku či nákupních zvyklostí bude pro řadu obchodníků nezbytné,“ říká Kateřina Fišerová, CEO aplikace SmartEmailing.
Tak jako správná segmentace bude v letošním roce zase o něco více důležitá i personalizace e-mailů. Zákazníci si stále více zvykají na to, že jim přicházejí e-maily, které je oslovují napřímo, přímé oslovení se pro ně tedy pomalu stává již zaběhnutým standardem. Služba Netflix například používá pokročilou personalizaci založenou na předchozím chování uživatelů a zasílá jim e-maily s personalizovanou nabídkou nových filmů a seriálů. Amazon zase jejich předchozí nákupní zvyklosti využívá k nabídce dalších produktů.
2) Interaktivita
Mezi desítkami a stovkami e-mailů, jež zákazníkům chodí denně do schránek, zuří boj o pozornost adresáta. Stále platí, že kvalitní obsah je základem úspěchu, ale ukazuje se, že ve vysoce konkurenčním prostředí nemusí vůbec stačit. „Interaktivní e-maily umožní zachytit adresátovu pozornost a plně s ním navázat interakci přímo v inboxu. Pro představu může jít kupříkladu o e-mail e-shopu s módou, který příjemci umožní si přímo ve zprávě a bez opuštění vlastní schránky volit u nabízených produktů různé barvy, které se mu následně přímo v e-mailu zobrazí,“ popisuje Kateřina Fišerová. Podobně se podle ní může jednat o možnost recenzovat zakoupené zboží rovnou v e-mailu bez nutnosti se proklikávat na speciální stránku.
3) Živý obsah
Kromě větší interaktivity lze v letošním roce očekávat i nárůst množství e-mailů založených na živém obsahu. Ten je závislý na době otevření e-mailu a nikoliv jeho odeslání. Obchodníci a marketéři mohou adresátům touto formou nabídnout například real-time odpočet k zahájení či ukončení výprodeje, aktuální předpovědi počasí, sportovní výsledky či data skladových zásob a podobně. Obsah se navíc může měnit s každým novým vstupem do e-mailu a příjemce tak motivovat k více klikům na jednu jedinou zprávu.
4) Mobilní řešení
Na mobilních zařízeních – telefonech a tabletech – se otevírá stále více zpráv, podle odborníků je tento poměr už vyšší než 50 %. V průběhu posledních let tak neustále stoupá nutnost na tento trend reagovat. Jinak tomu nebude ani letos a pravděpodobně ani v dalších letech. Využívat responzivní design, případně rovnou počítat s tím, že kampaň budou adresáti primárně otevírat na mobilních telefonech, je proto naprostá nezbytnost.
5) Zapojení umělé inteligence
Spolu s důrazem na stále větší a větší personalizaci se ke slovu pomalu dostávají i umělé inteligence a samoučící programy. Ty by mohly v následujících letech marketérům pomoci optimalizovat ideální časy rozesílek, nabídek produktů a dalších elementů pro každého jednoho uživatele. „Zatím je určitě brzy hovořit o e-mailingu tvořeném umělými inteligencemi, ale software bude hrát stále větší roli například v automatickém vkládání obsahu do předpřipravených šablon,“ odhaduje Kateřina Fišerová.
6) Novinky v e-mailingových aplikacích
Na aktuální trendy a požadavky marketérů napříč obory reagují i samotní tvůrci e-mailingových aplikací. „V rámci vlastního vývoje plánujeme v letošním roce posunout automatizaci do dnes již standardního formátu nasazením přehledného vizuálního editoru a přidáním dalších modulů pro tvorbu pokročilých scénářů. K tomu přidáváme nástroj umožňující nejvyšší možnou míru personalizace šablon vkládáním rozhodovacích skriptů pro jednotlivé bloky i celé šablony. Pro první polovinu roku 2019 je významným posunem také vyhodnocování a následná obsluha kontaktů systémem skórování leadů, který má volitelné množství metrik i vah, a je možné a velmi vhodné ho kombinovat se skripty v šablonách,“ dodává Kateřina Fišerová.