Dnes je 3. 03. 2024

Slunce jako lék. Nedostatek denního světla ovlivňuje lidskou psychiku i zdraví

Autor: Redakce
Rubrika: Praktické tipy
Čvn 5th, 2023
0 komentářů
Úsporný dům ze slámy stavěl vlastníma rukama tři roky

Poruchy spánku, sezónní deprese nebo dokonce rakovina. I takové následky může mít v krajním případě absence přirozeného světla. Ta má přímý dopad na lidský spánek, a tím pádem psychickou rovnováhu člověka i zdravotní stav. Ke zlepšení přitom podle odborníků stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel, například vhodnou teplotu světla v interiéru nebo dokonalé zatemnění ložnice. Kam umístit světla v domácnosti pro zajištění optimální světelné pohody? A jak zvolit vyvážený balanc mezi přílišnou tmou a oslňováním? Na tyto otázky odpoví následující článek. 

Vědecké studie Massachusetts Institute of Technology se pokusily najít vztah mezi denním světlem a lidskou výkonností či zdravím. Výsledky ukázaly, že světlo může lidi ovlivňovat na fyziologické i psychologické úrovni. Zejména jeho nedostatek může mít poměrně značný vliv na lidské zdraví. Život bez přímého slunečního světla může vést k mnoha různým zdravotním problémům, například k měknutí a křehnutí kostí, k rakovině nebo sezónním depresím.

 

Sluneční světlo je zhruba osmdesátiprocentním zdrojem zmíněného vitaminu D, lidé přitom tráví stále více času v interiérech, například v práci. „Nedostatek denního světla a jeho vliv na zdraví obyvatel budov stále roste na významu. Jedním z hlavních úkolů celého oboru stavebnictví by tak měla být optimalizace efektů světla v budoucích udržitelných stavbách,” tvrdí Petr Přichystal, marketingový manažer společnosti Lomax, která v Česku vyrábí stínící techniku.

 

V hlavní roli spánek

 

Kvalitní spánek dopřává tělu potřebný odpočinek k regeneraci. Pokud lidé spí málo, nejenže se budí unavení a vyčerpaní, ale má to vliv i na jejich celkové rozpoložení. Hladina emočního stresu se tím podle odborníků zvyšuje až trojnásobně. Stěžejním prvkem pro správný biorytmus spánku je hormon melatonin, který se tvoří v lidském mozku během noci. Jeho správnou hladinu ovlivňuje správná volba osvětlení. „V ložnici by mělo být preferováno pouze teplé bílé osvětlení, které podporuje tvorbu melatoninu. Pro noční čas je vhodné použít také světlo v odstínu jantarové barvy. Zároveň je vhodné zvolit stmívatelné svítidlo, které není umístěno přímo nad postelí a lampičky by měly stát ideálně vedle postele,“ tvrdí Andrea Kelecsényi ze společnosti ValmaX, která se specializuje na výrobu osvětlení.

 

Díky svým přínosům pro zdraví by neměly v ložnici chybět ani žaluzie. Během spánku v nedostatečně zatemněné místnosti se totiž produkce melatoninu snižuje a délka i hloubka odpočinku výrazně klesají. I dlouhodobě nekvalitní spánek zvyšuje riziko rakoviny a psychogenních onemocnění. „Ideální je nainstalovat venkovní rolety, které dokonale zatemní interiér. Navíc prokazatelně snižují hladinu hluku z ulice,“ radí Přichystal.

 

Před ulehnutím je pro lidský mozek pozitivní vyhnout se modrému světlu z televizí, tabletů a mobilních telefonů, stejně jako cigaretám a alkoholu. Ten sice zdánlivě pomáhá se samotným procesem usínání, v dlouhodobém horizontu ale spánek spíš narušuje. Díky rostoucímu množství světla v ranních hodinách se pak lidské tělo pomalu přesouvá do lehčích fází spánku, ze kterých se lépe probouzí. V tom mohou pomoci venkovní žaluzie v kombinaci s prvky chytré domácnosti. „Nejlepším řešením je proto nastavit automatické stínění podle toho, jak kdo vstává, například hodinu po západu slunce a hodinu a půl po jeho východu,” doporučuje Přichystal.

 

Teplé světlo do obýváku a koupelny

 

Obývací pokoj je místem, kde lidé statisticky tráví nejvíce času, a proto je důležité zvolit kvalitní osvětlení s možností stmívání. V obývacím pokoji je tak vhodné kombinovat různé druhy svítidel. „Například nad konferenčním stolem doporučujeme výkonné svítidlo se stmíváním, ideálně přisazené na stropu místnosti. Jeho hlavní výhodou je, že nebrání výhledu na televizi a díky stmívání navodí příjemnou atmosféru. Pro zajištění pohodlného osvětlení je také dobré přidat další zdroje světla, například nástěnná svítidla za sedačku s teplým odstínem bílé,“ vysvětluje Kelecsényi s tím, že ve večerních hodinách by mělo být osvětlení v obývacím pokoji nastaveno na teplou bílou barvu s teplotou kolem 3 000 kelvinů. Každý typ světla má totiž jinou barvu, některá osvětlení jsou více domodra, jiné zase dožluta až dočervena. Takzvaná teplota chromatičnosti se měří na škále od jednoho do deseti tisíc. Čím více kelvinů, tím je světlo více bílé až modré, a tedy chladnější.

 

 

Světelná pohoda je důležitá i na pracovišti

 

Správné vnímání světla by se podle odborníků nemělo opomínat ani v pracovním prostředí. Světlo, a zejména jeho intenzita, barva či teplota totiž ovlivňuje vnitřní nastavení člověka a endokrinní systém. Otázka osvětlení pracoviště byla úplně první věcí, kterou se vědecky zabývala psychologie práce a je důležitá dodnes, ovlivňuje třeba i to, jak vnímáme čas. To je velmi důležité pro práci a pro vzájemnou spolupráci. Důležité je také to, zda se osvětlení mění a jestli přizpůsobuje denní době, nebo ročnímu období,“ vysvětluje firemní sociolog Vojtěch Bednář s tím, že jako zásadní vnímá i to, zda na osvětlení kanceláře či jiného pracovního místa mohou mít vliv i samotní zaměstnanci. „Jakákoliv nesprávná volba, byť je myšlena dobře, může ublížit jak naší výkonnosti, tak nakonec i našemu zdraví,“ dodává Bednář.

 

V tom, že pro práci je nejvhodnější přirozené denní světlo, se shodují i psychologové. Zároveň by však na pracovišti nemělo docházet k oslňování, k němuž přímé letní slunce často přispívá. „Zatímco u rodinných domů a bytů se ještě dá mluvit o prvcích zvyšujících komfort, u kancelářských budov je kvalitní stínící technika v podstatě nezbytností. Je efektivní v každém ročním období – v létě snižuje náklady na chlazení, v zimních měsících pak pomáhá izolovat teplo,” vysvětluje Přichystal.

 

Biodynamika jako nový trend

 

Čím dál víc Čechů se v poslední době přiklání k biodynamickému osvětlení, s narůstajícím počtem lidí pracujících z domova je stále více žádoucí studenější osvětlení pro produktivitu během pracovního dne, zatímco ve večerních hodinách je potřeba teplejších tónů pro relaxaci a kvalitní spánek. „Oblíbená jsou také ambientní svítidla, která osvětlují prostor zespodu a vytvářejí příjemnou atmosféru v místnosti, například při sledování filmů nebo hraní videoher. Skleněná svítidla různých designů jsou velmi oblíbená volba pro vytvoření stylového vzhledu,“ uvedla Kelecsényi.