Svůj první rok nepřežije pětina startupů. 5 tipů, jak se nestát jedním z nich
V Česku loni přibyl rekordní počet podnikatelů, každý měsíc rovněž vznikají desítky nových startupů. Dle dostupných dat ovšem pětina startupů skončí již po prvním roce svého působení, čtvrté narozeniny pak oslaví jen 56 procent. Nejčastěji tyto byznysy krachují kvůli zaměření se na produkty, po nichž není dostatečná poptávka, a také z finančních důvodů. V ohledu financí pomůže nejen pečlivý finanční plán, ale také dobré pojištění podnikání a podnikatelské odpovědnosti.
Podle analýzy společnosti CRIF přibylo v roce 2018 v České republice 13 tisíc podnikatelů, což je nejvíce za posledních šest let. V posledních letech přibývá i rozjíždějících se společností, takzvaných startupů. Těch bylo za první pololetí roku 2018 založeno 291, v roce 2017 421 a v roce 2016, kdy došlo k jejich největšímu boomu, celkem 559. První rok svého působení dle webu Mé podnikání.cz přežije 80 procent startupů, tato úspěšnost ovšem po čtvrtém roce klesá na něco málo přes polovinu (konkrétně 56 procent). Jak mohou začínající podnikatelé i startupisté napomoci tomu, aby jejich byznys prosperoval a po pár letech nezanikl?
Vypracujte finanční plán a zvažte všechny náklady
Není asi překvapením, že v žebříčku top kamenů úrazu začínajících byznysů figurují finance, konkrétně jejich špatné řízení. Při rozjezdu podnikání nebo startupu je tak potřeba vytvořit finanční plán, který vám poslouží nejen při jednání s bankami či investory, ale sami tak získáte též reálnou představu o nákladech. Ty přitom v závislosti na oboru podnikání mohou být nemalé. Do svých finančních plánů byste proto měli zahrnout i úvahy o tom, co skutečně budete potřebovat pro svůj byznys vlastnit, a co si naopak můžete „jen“ pronajmout. Možná vás překvapí, že pronajmout si dnes pro své podnikání můžete opravdu hodně věcí. Například na operativní nebo finanční leasing si lze dnes pořídit nejen firemní vozidla, ale třeba i tiskárny, stolní počítače, notebooky nebo mobilní telefony. Přes pronájem je pak možné pořídit si kupříkladu servery či celé serverovny, LED osvětlení nebo i kávovar. Třešničkou na pomyslném dortu pak bývá pronájem celé kanceláře i s veškerým potřebným vybavením, třeba v některém coworkingovém centru.
Neriskujte nenadálé výdaje či výpadky příjmů. Své podnikání si pojistěte
Efektivněji řídit finance pomůže startujícím firmám i kvalitní pojištění. Nenadálé výdaje spojené například s odstraňováním škod po požáru, záplavě od prasklého potrubí či nájezdu zlodějů mohou i slibně rozjetou firmu srazit na kolena. Nemluvě o tom, že v případě mnoha nečekaných událostí musíte na několik dní zcela či částečně zrušit provoz. „Naše pojištění podnikání pokrývá širokou škálu oblastí od pojištění budov a zásob přes pojištění strojů, elektroniky a dalšího vybavení až po pojištění přerušení provozu a také pojištění odpovědnosti,“ uvádí Nela Maťašeje, tisková mluvčí Direct pojišťovny. Pojištění odpovědnosti mají podnikatelé občas tendenci ignorovat, přitom však patří k jedněm z nejdůležitějších. „Pokud podnikáte, automaticky tím na sebe berete určitou odpovědnost – za kvalitu svých výrobků, za věci svěřené například k opravě, za bezpečí a zdraví lidí, kteří přijdou k vám do kanceláře nebo provozovny, a v neposlední řadě též za věci, které si u vás zákazník odloží, třeba v čekárně nebo na chodbě. Pokud navíc firma operuje jako dodavatel, může díky pojištění získat více klientů, neboť jí kvalitní pojištění dodává na serióznosti,“ říká Jan Kalousek z Direct pojišťovny.
Otestujte životaschopnost svého záměru a získejte potřebné know-how
Jakkoliv je řízení financí důležité, odborníci se přesto shodují na tom, že nejčastějším důvodem krachu tuzemských startupů je to, že se zaměřují na produkty, o které není dostatečný zájem. Potvrzují to i data zmíněného webu Mé podnikání.cz, která ukazují nezájem trhu jako hlavní důvod pro zánik hned 42 procent startupů. Začínající podnikatelé a zakladatelé startupů by si tedy před rozjezdem svého byznysu měli zejména otestovat životaschopnost svého podnikatelského záměru. V tom jim výborně poslouží zapojení se do některého z takzvaných inkubačních či akceleračních programů. Z těch nejnovějších se nabízí kupříkladu program Impact Hub Ideation vytvořený coworkingovou a akcelerační sítí Impact Hub. „Náš program je vhodný pro všechny, kdo si chtějí ověřit, zda má jejich podnikatelský nápad smysl a zda je možné ho dál rozvinout ve skutečný byznys. Kdokoliv se do programu přihlásí, získá na dva měsíce pomocnou ruku zkušeného mentora, ale též možnost konzultovat svůj záměr s dalšími odborníky,“ říká Soňa Parke, koordinátorka akceleračních programů z Impact Hub Brno. Inkubační a podpůrné programy tak nejenže slouží k otestování záměru, ale poskytnou i cenné know-how. Právě nedostatek reálných zkušeností s podnikáním je totiž druhým nejčastějším důvodem nezdaru tuzemských startupů.
Nepodceňujte marketing
V době Facebooku, Instagramu, Twitteru, Youtube a dalších sociálních sítí se leckomu může zdát propagace svojí firmy snadná. Podcenění marketingu je však další z důvodů, proč se začínajícím podnikatelům a startupům nedaří. Častou chybou je například absence marketingového plánu, ale také zaměření se na nevhodné marketingové kanály – například na Instagramu je dle dat společnosti Brandwatch z roku 2019 celých 90 procent uživatelů mladších 35 let. Pokud tedy váš produkt nebo služba cílí na starší osoby, tato sociální síť pro vás rozhodně nebude nejlepším marketingovým kanálem. Začínající byznysy by rovněž neměly zapomínat na sílu obsahového marketingu. Mít profil na sociální síti, kde budete jen debatovat se zákazníky, a sice technicky a graficky vymazlené, ale v podstatě prázdné webové stránky, vám v dnešní době, kdy „obsah je král“, nepomůže. Už ve zmíněném marketingovém plánu byste tedy měli mít jasno o tom, jakým obsahem budete své zákazníky zásobit. Blogy a videa či podcasty jsou dnes už v podstatě nutností.
Networkujte a budujte svůj profil odborníka
Vztahy ovšem vy a vaše firma musíte budovat nejen se zákazníky, ale i s potenciálními obchodními partnery, dodavateli, širokou veřejností a ostatně i konkurencí. Umožňuje-li to váš obor, snažte se již od začátku navštěvovat relevantní odborné konference, veletrhy, setkání, workshopy a další akce, kde se nejen vzděláte, ale máte možnost networkovat – budovat sítě kontaktů – a utvářet profesní vztahy. Jak jistě tušíte, síla dobrých konexí může být obrovská. Tyto vztahy však nesmíte chápat jako jednostranné, jinak dlouho nevydrží. Buďte připraveni stejnou měrou, jakou chcete brát, také dávat. Pokud k tomu dostanete příležitost a máte i možnosti, pomáhejte, raďte, spolupracujte. Co se týče zmíněných konferencí, těch je vhodné se účastnit nejen jako host a posluchač, ale i spíkr. Nejenže tak dostanete svůj byznys do širšího povědomí, ale časem si vybudujete také pověst experta ve svém oboru.