Polovina dovolených je objednána přes internet, Češi rádi nakupují zájezdy z mobilu či tabletu
Celkem 52 % zájezdů prodaných na českém trhu je aktuálně objednáváno on-line. Přitom ještě v roce 2012 činil tento podíl necelých 40 %. Ukázaly to aktuální statistiky Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Češi zároveň častěji pořizují pobyty z mobilního telefonu či tabletu. Podle cestovní agentury Invia, lídra tuzemského trhu s on-line prodejem zájezdů, došlo letos k navýšení objednávek dovolených pomocí chytrých mobilních zařízení o 115 % oproti loňskému roku.
On-line objednávání dovolené využívají podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur na českém trhu zejména lidé ve věku od 25 do 39 let. Snadný výběr a rychlou objednávku preferují spíše muži. Ženy naopak dávají ve větší míře přednost osobnímu nákupu v kamenných pobočkách cestovních kanceláří či agentur. Nákup dovolené přes internet pak upřednostňují též pracovně vytížení lidé. Podle odborníků se však začínají rozdíly mezi nakupujícími postupně smazávat a internet se brzy stane dominantním kanálem pro prodej zájezdů.
„Trend nakupování dovolené po internetu stále roste. Jedná se především o velmi snadné srovnání nabídek a také o nalezení nejvýhodnější ceny, za jakou může nakupující tuto službu pořídit. Obecně lze říci, že dovolenou či ubytování po internetu již pořizují zástupci téměř všech skupin spotřebitelů,“ sdělil Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. „Podíl dovolených objednaných on-line již na českém trhu překročil polovinu. Ve srovnání s jinými zeměmi je však ještě stále nízký. Například v některých zemích západní Evropy se tento podíl pohybuje mezi 60 až 80 %. Lze tedy očekávat, že prodej zájezdů přes internet ještě poroste,“ upozornila na předpokládaný nárůst prodeje dovolených přes internet Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Češi v současné době nevyužívají k on-line objednávkám dovolených pouze počítače, roste rovněž počet nákupů uskutečněných prostřednictvím chytrých telefonů či tabletů. Průzkum Asociace pro elektronickou komerci ukázal, že čtvrtina vlastníků mobilních zařízení je využila k nákupu v internetovém obchodě. Z toho připadá 11 % na smartphone a 9 % na tablet. Průzkum také ukázal, že z vlastníků chytrých telefonů a tabletů častěji na internetu nakupují lidé do 44 let, a to zejména muži. Množství těchto uživatelů roste rovněž s vyšším vzděláním.
„Je patrné, že Češi se již on-line nákupů neobávají a ve stále větší míře k nim užívají chytrá mobilní zařízení. Pouze za první tři měsíce letošního roku registrujeme meziroční nárůst objednávek z mobilních zařízení na úrovni 115 %,“ uvedl Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem dovolených přes internet na tuzemském trhu. „V případě tabletů dokonce registrujeme vyšší konverzi objednávek než u počítačů. Což znamená, že uživatelé tabletů jsou rozhodnější a navštěvují naše stránky nikoliv s cílem srovnat nabídky, ale rovnou nakoupit dovolenou,“ doplnil Tůma.