Proč je důležité naslouchat lidem, které řídíte
Zlepšením komunikace můžeme posunout podnik v jeho interních procesech, úkolech a vizích o krok dál a zajistit mu lepší stabilitu. Docílit toho lze především pomocí naslouchání a empatie, obojí přitom v současné době často v komunikaci postrádáme. Schopní lídři umějí při naslouchání potlačit své ego i poskytnout kvalitní zpětnou vazbu. Efektivní komunikace napomáhá předejít informačnímu šumu i konfliktům pramenícím z nedorozumění a má velký vliv na kvalitu fungování celého podniku i budování důvěry mezi lídrem a jeho týmem.
Když komunikujete se svými zaměstnanci, jen je posloucháte, nebo jim skutečně nasloucháte? Aktivní naslouchání vyžaduje značné soustředění a je třeba též umět pozorovat a správně interpretovat nonverbální signály: držení těla, gestikulaci či náladu. Zároveň byste měli umět svému partnerovi v dialogu ukázat, že ho vnímáte – pokud budete po celou dobu jen bez hnutí sedět, upřeně na něj zírat a mlčet, dříve nebo později ho znervózníte natolik, že se raději též odmlčí. Během poslechu je tedy dobré občas přikývnout a ve vhodnou chvíli položit relevantní otázku či pobídnout mluvčího, aby zajímavý nápad rozvinul. Dáte mu tak najevo svůj zájem a ukážete mu, že skutečně nasloucháte. „Komunikujete-li s někým, snažte se udržovat oční kontakt, a to nejen, když mluvíte, ale též, když posloucháte. A poslouchejte opravdu aktivně, odložte mobil, zavřete notebook a soustřeďte se jen na mluvčího a jeho sdělení,“ radí Jiří Jemelka, spoluzakladatel sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS.
Potlačte své ego a nahraďte jej empatií
Opravdu schopný lídr by měl dokázat při komunikaci s ostatními odsunout své vlastní ego na druhou kolej a nahradit jej empatií. Pokud lidé, které chcete vést, při komunikaci s vámi vycítí, že jsou pro vás vaše osoba a vaše názory vždy na prvním místě, nikdy vám nebudou plně důvěřovat. „Pokud vám vaši zaměstnanci nedůvěřují, pak pro ně nikdy nemůžete být skutečným lídrem a jste zkrátka jen manažerem. Klíčem k budování důvěry je právě empatie. Ukážete-li svým podřízeným, že si jste vědomi jejich pocitů a vážíte si jich – nehledě na to, zda je schvalujete –, jejich důvěra ve vás mnohonásobně vzroste. U empatického lídra mají lidé jistotu, že jejich pocity nebudou přehlíženy,“ říká Jiří Jemelka.
Otevřete svou mysl a nebojte se být osobní
Mnozí podnikatelé či ředitelé mají pocit, že osobní projevy se k jejich formálnímu postavení nehodí. Autorita však neznamená to, že se musíte oprostit od projevů lidskosti. Dobrý lídr naopak komunikuje se svými zaměstnanci ne jako se souborem inventurních položek, které potřebuje pro chod svého podniku, ale jako s cennými individualitami, jež jeho firmu obohacují díky mnoha kompetencím, včetně těch pojících se s jejich osobností či třeba s jejich osobními zájmy. Nebojte se tedy svým podřízeným ukázat, že si jste vědomi jejich osobnostních rysů, jejich individualit, a s každým komunikujte „na míru“. Nepodceňujte ani zpětnou vazbu. Lidé od svého lídra očekávají, že jim poskytne konstruktivní kritiku, která jim pomůže odrazit se k lepším výkonům.
Chcete-li být skutečný lídr, měli byste se též naučit přistupovat k lidem bez předsudků a s otevřenou myslí. Neodsuzujte lidi za jejich názory, snažte se pochopit i ty rozdílné. I diametrálně odlišné pohledy na věc nebo přístupy v rozporu s vaší obvyklou praxí by u vás měly dostat šanci, jen tak se totiž můžete posunout dál a rozšířit si obzory.