Od myšlenky k funkčnímu vozidlu za dva roky. Na vývoji a testování obrněnce GERLACH se podílejí vojenští odborníci i závodník z Rallye Dakar
Dva roky zabralo vývojářům ze společnosti Zetor Engineering Slovakia, než přenesli myšlenku obrněného taktického vozidla z papíru do reality. Na projektu GERLACH se za tu dobu podíleli nejen špičkoví strojírenští inženýři, ale také odborníci s reálnými zkušenostmi z bojového nasazení. S testováním vozidla, které se aktuálně uchází o tendr slovenské armády na vozidla 4×4, pomáhá i někdejší závodník Rallye Dakar.
Obrněné taktické vozidlo 4×4 GERLACH
Myšlenka obrněného taktického vozidla 4×4 s názvem GERLACH se zrodila v roce 2016. Jejím autorem byli vývojáři společnosti Zetor Engineering Slovakia, jež je součástí skupiny HTC Investments. Ti ještě v témže roce společně s odborníky ze Zetor Engineering Brno začali s přípravou projektu a dalších aktivit.
Během roku 2017 se projekt dostal do fáze, kdy začaly intenzivní práce na přípravě a výrobě demonstrátoru, tedy zcela funkčního vozidla, jež předchází prototypu. Na jeho vývoji se vedle českých a slovenských odborníků, kteří v projektu zúročili i dlouholeté zkušenosti s těžkou zemědělskou technikou, podíleli rovněž odborníci s reálnými zkušenostmi z vojenského průmyslu, včetně těch z bojového nasazení.
Taktické obranné vozidlo 4×4 GERLACH se uchází o první tendr. Testování splňují očekávání
Funkční demonstrátor společnost poprvé představila odborné veřejnosti letos v květnu na bratislavském veletrhu IDEB. Od té doby se GERLACH podrobil řadě testů, a to jak na uzavřených polygonech, tak ve volném terénu. Obrněnec česko-slovenské produkce je rovněž mezi osmicí uchazečů o tendr slovenské armády na více než čtyři sta vozidel tohoto typu. Jejich testování probíhá od konce června ve VTSÚ Záhorie.
Testování
Další testy GERLACH čekají i v následujících týdnech a měsících, kdy se budou zkoušet nejen jeho jízdní vlastnosti, rychlost při pohybu terénem, ale třeba také brodivost, náklon, stoupavost či schopnost překonávat překážky. Na testování se podílejí jak samotní konstruktéři, tak i odborníci s vojenskými zkušenostmi. Vlastnosti při jízdě terénem pak aktuálně testuje též bývalý závodník Rallye Dakar, který vývojářům pomůže s odladěním podvozku vozidla.
Projekt cílí nejen na slovenský trh, ale i další země, jež budou v nejbližších letech realizovat nákup obdobné bojové techniky. Již v září plánuje firma účast na veletrhu MSPO v Polsku a následně i dalších zahraničních výstavách pro odbornou veřejnost. V hledáčku společnosti ZETOR Engineering Slovakia jsou rovněž i další evropské země a také některé trhy na Středním východě.
Taktické obranné vozidlo 4×4 GERLACH má za sebou první úspěšné testování
O vozidle GERLACH
GERLACH je připravený na vysokou volitelnou balistickou a protiminovou ochranu až na STANAG 4569 volume 3 proti improvizovaným výbušným zařízením. Kabina vozidla je dimenzovaná tak, aby se do ní pohodlně vešlo až šest členů posádky o výšce až 190 cm a váze 120 kg včetně osobní výstroje a výzbroje. Prostorná kabina skýtá možnost v případě nouze pojmout až dva další vojáky. Prostor pro náklad pojme až 1 500 kg zátěže.
Potenciální zákazníci mají možnost konfigurovat si dle potřeb jak prostor pro posádku na 2+2, 2+3, ale i 2+4 členy, tak i samotné využití vozidla. Rodina vozidel GERLACH již nyní počítá s variantami pickup, ambulantní vozidlo, RCWS (vozidlo s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí), vozidlo s manuálně ovládanou zbraňovou stanicí a také HWS (heavy weapon station). V případě zájmu lze tento rozsah rozšířit též o variantu RDV, tedy vozidlo rychlého nasazení.