Dnes je 24. 04. 2024

Až čtvrtinu klientů cestovních kanceláří tvoří senioři

Autor: Redakce
Rubrika: Cestování
Bře 14th, 2018
0 komentářů
Senioři jsou pro cestovní trh stále důležitější. Preferují osobní přístup a komplexní služby

Senioři jsou pro cestovní trh stále důležitější. Za pět let se dle údajů cestovní agentury Invia počet klientů starších 55 let zvýšil o 11 procentních bodů, vloni tak starší lidé tvořili až 22 % všech zájemců o dovolenou. Senioři nejčastěji vyrážejí do klasických evropských destinací, kam jezdí za odpočinkem i poznávacími zájezdy. Stále častěji se ale nebojí utrácet ani za exotičtější dovolené. Více než dvě třetiny seniorů jezdí na dovolenou mimo hlavní turistickou sezonu. Při nákupu zájezdů pak preferují osobní návštěvu pobočky a komplexní služby.

Češi jsou jedni z nejaktivnějších seniorů v Evropě

Čeští senioři patří k jedněm z nejaktivnějších i v evropském srovnání národů. Ještě před čtyřmi lety však cestovali nejčastěji v rámci tuzemska. Analýza Eurostatu, která pracuje s daty z roku 2014, například ukazuje, že 24 % procestovaných nocí všech Češek a Čechů tvořily noclehy osob starších 65 let. Dvě třetiny noclehů však čeští senioři strávili v tuzemsku. Právě tento trend se dle odborníků v posledních letech začíná měnit a tuzemští důchodci se nebojí vyrazit za hranice. Vliv na to má především početná skupina seniorů, která byla ekonomicky aktivní v porevoluční době a teď má dostatek financí, které neváhá investovat do lepšího ubytování i vzdálenějších destinací.

Senioři se nebojí seznamování ani sexu. Třetinu nakupujících v sexshopu tvoří lidé nad 60 let
Čeští senioři tráví čas aktivněji. Zábavný Aqualand Moravia registruje nárůst o sto procent

Zájezdy ušité na míru starší klientele

„Pravdou je, že v posledních letech jsou senioři stále aktivnější a více cestují i do vzdálených exotických destinací. Nárůst pozorujeme zatím v řádech jednotek procent a očekáváme, že bude pokračovat i v budoucnu,“ potvrzuje aktuální trend mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Reagují i cestovní kanceláře. Zatímco dotované zájezdy, které měly v minulosti za cíl posílit zájem o cestování do zahraničí, už téměř vymizely, přibývají zájezdy ušité na míru starší klientele nebo i specializované cestovní kanceláře. „Senioři poznávací i pobytové zájezdy tohoto typu s oblibou využívají. Ocení nejen příznivé ceny, ale i program uzpůsobený jejich možnostem a fakt, že na zájezdu mohou potkat podobně staré osoby se stejnými preferencemi. Nemusejí se tak bát, že by nestíhali tempo spolucestujících nebo nezvládli absolvovat celý program,“ říká Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, a potvrzuje, že senioři patří v cestovním ruchu ke stále významnější cílové skupině.

TIP: 7 tipů na lehké, rychlé a zdravé stravování na cestách

Řecko, Itálie, Bulharsko nebo Španělsko

Starší lidé, stejně jako ostatní cestovatelé, míří dle statistik cestovní agentury Invia nejčastěji do tradičních evropských zemí. Senioři tak volí zájezdy do Řecka, Itálie či Bulharska, v oblibě mají též dražší zájezdy do Španělska a na přilehlé ostrovy. V posledních letech však stále častěji vyrážejí i do vzdálenějších exotických destinací. Trendem letošní sezony je zvýšený zájem o dovolené v Egyptě, Tunisku či Turecku, senioři ovšem nakupují také zájezdy na Kanárské ostrovy, Madeiru či do Ameriky. Samostatnou kapitolou jsou poté termální lázně na Slovensku a v Maďarsku, které se mezi staršími cestovateli těší rovněž velké oblibě. Kratší dovolenou do nich senioři často absolvují i několikrát ročně.

Nákup s předstihem a mimo hlavní turistickou sezonu

Senioři se při nákupu zájezdů chovají dle expertů na cestovní ruch velmi specificky. „Zhruba 70 % osob v důchodovém věku vyráží na dovolenou mimo hlavní turistickou sezonu, kdy v letoviscích panuje klid a mírnější klima. Senioři nicméně své zájezdy rádi plánují a nakupují s předstihem,“ uvádí Michal Tůma z cestovní agentury Invia, jež nabízí desítky zájezdů pro seniory. „U cestovní kanceláře si senioři kupují zpravidla kompletní zájezd, včetně ubytování v kvalitnějších, nejčastěji čtyřhvězdičkových, hotelích, dopravy, stravy, delegáta a transferu. Až 40 % seniorů se navíc vrací do své oblíbené cestovní kanceláře a jsou tak jejími věrnými klienty,“ doplňuje Tereza Picková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, a dodává, že starší klienti vyžadují osobní přístup a jen výjimečně objednávají zájezdy na internetu.

Češi se letos nebojí cestovat. Za dovolenou jsou navíc ochotni si připlatit