Dnes je 4. 10. 2024

Klíčová role pneumatik i obrana proti rostoucímu počtu krádeží – jak se starat o svůj motocykl?

Autor: Redakce
Rubrika: Auto
Čvn 18th, 2020
0 komentářů

Aktuální měsíce jsou jako stvořené pro jízdu na motocyklu. Kromě aktivního využívání je však jednostopému stroji potřeba věnovat i dostatek péče. Jaké místo k parkování u něj zvolit? Na co se zaměřit u pneumatik? Jak ho co nejefektivněji očistit nebo jak zabránit rostoucímu množství krádeží? Vše přiblíží následující řádky.

Parkování v garáži

Klíčovým atributem správné péče o motocykl je výběr místa pro jeho parkování. Mělo by být především dostatečně suché, což značně limituje řadu otevřených prostor. Uživatelé v takových případech sahají po voděodolných plachtách, jako mnohem vhodnější se však jeví zastřešené místo. Pokud je navíc alespoň částečně vytápěné, stroj může i při používání v nepříznivém počasí rychleji schnout. Jako ideální se proto jeví garáž, ať už samostatná, či určená pro další, mnohdy dvoustopá vozidla.

Právě od počtu parkovaných vozidel se odvíjí i její rozměry. Roli může hrát i to, zda je garáž využívána pouze k zaparkování motocyklu či jiného vozu, nebo slouží například i jako dílna. „Podobně je tomu i v případě garážových vrat, jejich minimální rozměr se u motorek pohybuje okolo 1,5 metru šířky. Pokud však uživatelé v garáži parkují osobní vozy, bývá společný vjezd širší. Poměrně praktickou variantou je instalace posuvného typu vrat, který se pohybuje do boku. V případě motocyklu je tak možné je pouze pootevřít pro potřebný průjezd,“ řekl Petr Přichystal ze společnosti Lomax, která se zabývá produkcí garážových vrat. 

Životnost pneumatik zkracuje UV záření

Naprostý základ každého motocyklu tvoří pneumatiky. Platí přitom nepsané pravidlo, že pokud je se strojem něco v nepořádku, je dobré jeho kontrolu začít hned od gum. Ty by měl uživatel alespoň vizuálně kontrolovat nejpozději po čtyř až šesti stech ujetých kilometrech, ideálně však před každou jízdou. Životnost pneumatik se u motocyklů udává okolo pěti let, tuto dobu však může zkrátit vliv UV záření či vysokých teplot. Sjeté nebo opotřebované gumy výrazně zhoršují jízdní vlastnosti motorky, vizuálně se mohou projevit nejčastěji na vyjetých ploškách po stranách nebo na placatém tvaru zadní pneumatiky. V obou případech se doporučuje gumy vyměnit, ideálně vždy celou sadu.

Kromě vizuální kontroly si pravidelnou pozornost zaslouží i tlak v pneumatikách. Optimální hodnoty vždy uvádí výrobce motocyklu, pravidelnou kontrolu je přitom lepší provádět před jízdou, nikoliv během ní. Výrobce de facto stanovuje také šířku gumy, jsou pro ni totiž vyvinuty i ráfky. Z hlediska péče o pneumatiky se doporučuje jejich skladování na stojato, na ráfku či stojanu, jejich životnost mohou prodloužit i přípravky na konzervaci pneumatik.

K omytí postačí speciální čističe a wapka

Pravidelná údržba motocyklu by se měla týkat jak povrchu stroje, tak jeho vnitřních – či hůře dostupných – částí. Ke kompletnímu umytí a očištění od maziva, špíny, malých zvířat či prachu poslouží speciální čistící prostředek na motorku v rozprašovači a vysokotlaký čistič. Pravidelné čištění pomáhá zabránit vzniku rzi, u starších strojů zejména na řetězu nebo pístech brzd. Ty je možné pro odstranění všech nečistot profouknout také kompresorem.

U řetězu se vyplatí při čištění kontrolovat i jeho prověšení. Pokud je moc napnutý, ničí se tím jeho ložiska v rozetě a také na výstupu převodovky. Naopak pokud je napnutý málo, což lze opět zjistit z doporučení výrobce motocyklu, zvedá se hlučnost stroje. Zároveň je příliš namáhán při změnách rychlosti. Každý motorkář by při pravidelné údržbě neměl zapomínat ani na klíčové kapaliny – tu brzdovou je ideální měnit jednou za dva roky, pokud se tak stane jednou za rok vždy před začátkem sezony, stroji to nijak neuškodí. Jednou ročně je pak dobré měnit i motorový olej včetně filtru.

Bezpečnost především – počet krádeží roste

Ačkoliv se to nemusí zdát, jedním ze základních atributů péče o motocykl je jeho uchovávání v bezpečí. I když kriminalita v České republice dlouhodobě klesá, krádeží jednostopých vozidel se tato skutečnost v posledních letech úplně netýká. Mezi lety 2016 a 2018 se počet těchto trestných činů pohyboval na zhruba stejné úrovni, vloni poměrně výrazně vzrostl, a to o čtvrtinu na 524 krádeží motorek. „V loňském roce jsme zaznamenali výrazný nárůst zájmu o garážové stání pro motocykly, částečně to mohlo být i v souvislosti se zvýšeným počtem krádeží těchto strojů,“ uvedl Přichystal. 

Právě garáž představuje z hlediska uchování motorky v bezpečí nejlepší variantu. Zejména pak v případě, že se nachází například na pozemku u rodinného domu uživatele. „Nejde však pouze o to, že je stroj ukrytý a zloděj tak mnohdy ani nemůže tušit, že se v garáži nachází. Pro případy, kdy jde pachatel takzvaně na jisto, jsou garážová vrata navíc vybavena bezpečnostními prvky, které brání jejich vypáčení. Stará se o to díky své konstrukci zejména převodovka, a to i v případě výpadku elektrického proudu. Kromě toho je vrata možné vybavit i zámkem,“ uzavřel Petr Přichystal ze společnosti Lomax.