Dnes je 20. 07. 2019

Družstvo CBA výrazně modernizuje logistiku. Chce tím zlepšit své postavení vůči velkým dodavatelům

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Pro 10th, 2018
0 komentářů

Obchodní Družstvo CBA zahájilo ve třetím kvartále letošního roku zásadní modernizaci logistiky, pokračovat by v ní mělo i příští rok. Inovace se týkají rozmístění zboží ve skladech a také zavádění nového komplexního softwaru, který je absolutní špičkou na tradičním trhu s potravinami. Družstvo si od novinek slibuje větší efektivitu práce ve skladech, ucelenější systém cenotvorby i zlepšení postavení vůči velkým dodavatelům.

Větší efektivita při práci ve skladech

O téměř polovinu větší efektivita při práci ve skladech. To je jeden z hlavních důvodů modernizačních logistických opatření, které v tomto roce započalo maloobchodní Družstvo CBA. „Nechali jsme si zpracovat kompletní studii efektivnosti skladů, ze které mimo jiné vyplynulo, že 47 procent času skladníka zabere chůze. Tuto ztrátu se nyní snažíme výrazně snížit přeskládáním sortimentu, ve výsledku bychom měli dosáhnout úspory zhruba dvaceti procentních bodů,“ řekl předseda Družstva CBA Roman Mazák.

Skladníci by tak díky uspořenému času za chůzi měli více prostoru na chystání zboží. Přeskládání sortimentu ve velkoobchodních skladech družstva započalo letos v červenci, trvat by mělo do začátku léta příštího roku. „V současnosti máme přeskládanou zhruba třetinu celkových prostor. Hotovo bychom chtěli mít do půl roku,“ doplnil předseda Družstva CBA.

Větší efektivita logistických procesů

Další úspory a větší efektivitu logistických procesů by pak mělo přinést nové softwarové řešení, které družstvo zavádí od letošního roku. Celý proces zabere podle Romana Mazáka dva roky, na centrální systém tak bude postupně napojeno účetnictví, řízení skladů, fakturace či cenotvorba. Po kompletním nasazení se bude jednat o nejkomplexnější systém na nezávislém trhu s potravinami.

Investici družstvo vyčísluje na několik desítek milionů korun. Ruku v ruce s touto modernizací plánuje v příštích letech i obměnu hardwaru. „Chceme zautomatizovat co nejvíce procesů, abychom nový systém využili na maximum,“ vysvětlil Roman Mazák.

Co nejvíce položek přímo od výrobců

Jeden z hlavních přínosů do budoucna vidí Družstvo CBA v řízení velkoobchodních skladů právě pomocí nového softwaru. Díky tomuto řešení bude mít totiž nově k dispozici data, která může použít při vyjednávání s dodavateli. Právě na jejich problematické praktiky totiž dlouhodobě upozorňuje. „Často nevíme, s jakou zárukou zboží od dodavatele dorazí, mnohokrát se i o týden zpozdí bez jakéhokoliv upozornění. Nezřídka je v objednávce zahrnutý i špatný sortiment. Chybovost u vychystávání zboží je napříč dodavateli obrovská, 8 z 10 faktur je špatně,“ upozornil Roman Mazák.

Hlavním problémem je v tomto případě podle něj mezistupeň v logistice, konkrétně sklad dodavatele. Pracují zde totiž především zahraniční zaměstnanci, kteří výrazněji nekontrolují množství či záruku, což způsobuje zmíněnou chybovost.

Proti velkým řetězcům společně. Družstvo CBA pomáhá dalším malým prodejnám potravin s jejich modernizací

Nový software by měl podle Mazáka tyto problémy výrazně eliminovat, velkoobchod CBA Nuget spadající pod družstvo si tak bude moci s dodavateli vyjednat lepší podmínky. „Může to znít paradoxně, nicméně nadnárodní dodavatelé s českými tradičními obchodníky na tuzemském trhu vyloženě zametají. Chceme přispět k tomu, aby se tento přístup do budoucna změnil,“ uvedl.

Nebude to však jediný způsob, jakým CBA velkoobchodní logistiku vylepší. „Plánujeme v maximu případů úplně omezit zmíněný problematický mezistupeň, tedy velkosklad dodavatele. Již nyní část sortimentu odebíráme přímo z výrobních závodů, v budoucnu bychom tak touto cestou chtěli jít u co nejvíce položek,“ uzavřel Mazák.