Dnes je 26. 04. 2019

Před Vánocemi vrcholí dobročinné aktivity firem. Vedle charity ale nabývá na významu i udržitelné podnikání

Autor: Redakce
Rubrika: nejčtenější
Pro 20th, 2017
0 komentářů
Před Vánocemi vrcholí dobročinné aktivity firem. Vedle charity ale nabývá na významu i udržitelné podnikání

Na konci roku vrcholí řada aktivit spojených se společenskou odpovědností firem (CSR). Například SOS dětské vesničky před Vánocemi evidují zásadní nárůst příspěvků a od firem pochází téměř třetina příjmu této organizace. Vánoční charitativní sezónu odstartovalo již v úterý 28. listopadu po celém světě Giving Tuesday, díky kterému tradičně padaly rekordy v částkách vybraných na charitu. Firmy se nicméně v rámci CSR zaměřují kromě charity i na udržitelné podnikání a péči o životní prostředí.

Dobročinné aktivity

V adventním období tradičně vrcholí řada dobročinných aktivit. Vánoční charitativní sezónu otevírá mezinárodní svátek dárcovství a dobrovolnictví Giving Tuesday. Letos se slavil po celém světě v úterý 28. listopadu a již tradičně padaly rekordy v částkách vybraných na charitu. „Na Giving Tuesday bylo v Česku registrováno více než 170 dárcovských výzev. Jejich rozsah byl široký, zaměřily se na pomoc nemocným, zvířatům, dětem z dětských domovů, seniorům i LGBT komunitě, nebo na podporu osobního rozvoje a vzdělávání či prevence proti mozkové mrtvici,“ popisuje Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Celkem se v rámci kampaně v Česku podle Lucie Mádlové darovalo přes 7 300 000 Kč, z toho více než 3 000 000 Kč online přes darujme.cz.

Příspěvky od firem

Zásadní nárůst příspěvků od firem i od individuálních dárců v období Vánoc potvrzuje i nezisková organizace SOS dětské vesničky. „Přestože máme hodně partnerů, kteří nás podporují v průběhu celého roku, je podpora v předvánočním období zdaleka největší,“ uvádí Michaela Poláková z neziskové organizace SOS dětské vesničky. Jeden ze tří základních pilířů financování SOS dětských vesniček jsou firmy. „Od firemních partnerů pochází téměř třetina našeho příjmu. Nejvýznamnějším partnerem je společnost Kaufland, jejíž příspěvek pokrývá zhruba 8 % našich celkových příjmů. Organizují pro nás předvánoční sbírku formou prodeje samolepek na pokladnách prodejen Kaufland, která je už druhým rokem velice úspěšná,“ dodává Poláková. Aktivity v rámci společenské odpovědnosti firem zasahují do mnoha oblastí. „Dosud jsme se v oblasti společenské odpovědnosti soustředili hlavně na fér přístup ke klientům formulováním a uplatňováním zásad Etického kodexu Asociace hypotečních makléřů. Pokud jde o dárcovství, rozhodli jsme se aktuálně podpořit chov tvora, kterého máme v názvu společnosti,“ uvádí Jiří Pathy, místopředseda představenstva společnosti Gepard Finance, která formou adopce sponzoruje gepardy v Zoologické zahradě hl. m. Prahy.

Tipy pro firmy: Čím udělat radost svým zaměstnancům a obchodním partnerům pod stromeček? Ekologické dary jsou hit
V čem spočívá společenská odpovědnost a na co se firmy zaměřují?

Aktivity společensky odpovědných firem se však postupně vedle dobročinných projektů stále častěji věnují udržitelnému podnikání a prolínají se s tzv. Cíli udržitelného rozvoje (SDGs). „Strategii udržitelného podnikání konkrétně monitoruje na úrovni nejvyššího managementu firmy 69 % společností. Celých 89 % vrcholových představitelů firem věří, že SDGs přináší nové obchodní příležitosti a mohou mít reálný dopad nejenom na společnost, ale i na výkonnost firmy,“ podotýká Lucie Mádlová. Příkladem udržitelného podnikání může být důraz na ekologickou stránku poskytovaných služeb nebo požadavek dodržování standardů pracovních podmínek u dodavatelů. Že samotná filantropie nestačí, koneckonců dokládá případ Hudy Sportu, který v loni podpořil desítky dobročinných projektů. Následně však musel čelit kritice neziskových organizací v souvislosti s pracovními podmínkami svého dodavatele v továrně v Barmě.