eAmbulance ulevuje pacientům i lékařům
Konec čekání před ordinacemi, eAmbulance je jednoduchý internetový systém pro objednání k vyšetření do nemocnic kraje Vysočina. Umožňuje vybrat si lékaře, konkrétní termín i čas vyšetření. Největší výhoda? Žádné zbytečné čekání a telefonování.
Na Vysočině již druhým rokem
Moderní technologie by měly lidem pomáhat a také jim usnadnit řešení běžných životních problémů. Mezi ty patří i otázky spojené se zdravím, nemocemi či návštěvou lékaře. I proto nabízí kraj Vysočina a jeho zdravotnická zařízení hned několik internetových služeb. Je možné se zde objednat do ambulancí krajských nemocnic či zjistit, jaké výhody nabízí elektronická výměna dat. K získaní přihlašovacích údajů do systému musí pacient pouze jednou navštívit osobně některé z informačních center zdejších krajských nemocnic a zde se prokázat občanským průkazem nebo kartičkou pojištěnce. Následně získá PIN a fungovat už může jen plně elektronicky. Při každé plánované návštěvě některého z ambulantních či lékařských zdravotnických zařízení už mu pak stačí pouze přihlásit se na webové stránce www.eambulance.cz, vyhledat, zda je možné se k danému lékaři či vyšetření objednat online a případně se rovnou i objednat na přesný den i hodinu. Registrace může samozřejmě v tomto rozhraní také rušit.
Po online objednání mu systém automaticky odešle potvrzující email či sms zprávu na emailovou adresu nebo mobilní telefon, pokud si tato data uživatel do systému zadal a potvrdil je ve „Správě dat pacientů“. Potvrzující zprávy získává pacient ihned po provedení registrace a pak ještě 24 hodin před plánovanou návštěvou nemocnice.
Aktuální statistika z Vysočiny k 1.11.2013:
Počet uživatelů v systému: 18745
Počet objednávek:
Jihlava: 25247
Pelhřimov: 135
Třebíč: 1766
Havlíčkův Brod: 1538
Nové Město na Moravě: 1270
Nabízejí už i další nemocnice a lékaři
Systém elektronického objednávání pacientů už však ale nabízejí i další nemocnice či zdravotnická zařízení napříč Českou republikou, například pardubická nemocnice. Stávají se také běžnou součástí lékařských programů. S jejich využitím totiž netráví pacienti v ordinaci dobu delší než nutnou pro vyšetření. Vše ostaní mohou vyřídit online, 24 hodin denně a 7 dní v týdnu z pohodlí svého domova, kanceláře či třeba dovolené.
Výhody, které tento způsob vedení ordinace a správy komunikace s pacienty nabízí, jsou neoddiskutovatelné. Nesmíme opomenout zejména velice důležitý aspekt práce zdravotní sestry, která musí denně vyřídit více než 70 hovorů. Jistá část z nich pak směřuje zejména k objednání pacientů na jednotlivá vyšetření a zjištění, zda lékař nemá objednaného pacienta a na jaký termín. Další část z těchto hovorů dále zašťiťuje dotazy na výsledky testů a konzultace problémů. Dvě třetiny těchto telefonátů vyřizují přímo zdravotní sestry, ovšem jedna třetina zůstává na lékaře. Kvantitativně se toto číslo může pohybovat okolo 10-20 telefonátů za den, které musí řešit lékař. Ohodnotíme-li jeden telefonát 2,5 minutami délky hovoru, zjistíme, že lékař denně tráví okolo hodiny tím, že telefonuje. Čas, který by mohl být využit mnohem efektivněji. Výhody jsou však také na straně pacienta, jak již bylo zmíněno výše.
Nejen objednávky
Kromě on-line objednávání či on-line konzultací se však objevují i další novinky, které mají pacientům plnohodnotně sloužit. Může se jednat o vylepšené webové stránky nemocnic i jednotlivých ambulantních lékařů, digitální aplikace a platformy, jež se snaží hravou formou inspirovat ke zdravějšímu životnímu stylu a cvičení nebo třeba online ambulance, kde si může pacient určit svůj zdravotní problém takzvaně online – a to jednoduše, rychle a přesně. Díky online ambulanci pak získá odborné doporučení postupu léčby, a to pohodlně z domova a bez návštěvy lékaře.