Lidé chtějí být mladí a krásní. Pomáhá jim „HA faktor“, ze kterého je už miliardový byznys
Dvacáté první století je dobou nových možností nejen v medicíně. Pokrok v oblasti zdraví a zkrášlovaní provází lidstvo během celé historie. V uplynulých desetiletích se ale významně zrychlil, medicínští výzkumníci jsou totiž vybaveni novými technologiemi a metodami. Zároveň jsou také poháněni požadavky byznysu.
Příkladem je boom spojený s kyselinou hyaluronovou, anglicky hyaluronic acid, která je obecně známá pod zkratkou HA. Tato látka se „zázračnými“ vlastnostmi je přirozenou složkou tkání a orgánů v lidském těle. Mezi největší plusy patří schopnost vázat vodu, a tím pádem velmi účinně hydratovat a „promazávat“ důležité části těla, a to daleko lépe než jakákoliv jiná látka v lidském těle.
Kyselina hyaluronová je z komerčního pohledu do velké míry „dítětem devadesátek“. Tehdy se totiž celosvětově dostala do popředí pozornosti výzkumníků a společností z farmaceutické branže. Nešlo přitom jen o největší hráče, ale – jak to často při začátcích úplně nových produktů bývá – i o individuální nadšence a malé firmy. V této oblasti vidíme i výraznou českou stopu díky společnosti Contipro, jež se specializuje právě na produkci kyseliny hyaluronové.
„Pracoval jsem na lékařské fakultě a studoval jsem problémy kůže, aorty a některých dalších pojivových tkání, kde kyselina hyaluronová hraje velmi důležitou roli,“ popisuje zakladatel firmy Contipro, biochemik Vladimír Velebný začátky svého příběhu budoucího velkého výrobce této látky. „Sledoval jsem literaturu a zjistil jsem, že patentů o kyselině hyaluronové je čím dál víc a že jsou firmy, které ji začínají používat v kosmetice. A tak mě napadlo, že jde o velmi zajímavou látku, která je tělu vlastní a má celou řadu unikátních vlastností,“ vzpomíná Velebný.
Co vlastně je kyselina hyaluronová?
Připomeňme, že kyselina hyaluronová je polysacharid, který je jednou z hlavních složek pojivové tkáně spolu s kolagenem a elastinem. Kromě jiného je součástí kůže, které zajišťuje hydrataci a pevnost. V lidském těle jí však s věkem ubývá, což se projevuje ztrátou pevnosti a pružnosti pokožky a také vznikem vrásek. A právě zde nastupuje terapie založená na kyselině hyaluronové, která po aplikaci dokáže na určitý čas zvrátit proces změn na pokožce.
Zmíněnému výzkumu kyseliny hyaluronové se Vladimír Velebný věnoval už před rokem 1989 na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Hradci Králové a nové poměry po Sametové revoluci v čele se svobodou podnikání ho zastihly dobře připraveného. Už v roce 1990 založil firmu, která se od výroby výživových doplňků pro kulturisty postupně dostala až k technicky a investičně náročnější produkci HA. Společnost sídlící ve dvoutisícové obci Dolní Dobrouč na Orlickoústecku je dnes předním světovým hráčem vyvážejícím přibližně do 70 zemí. Zároveň je dodavatelem renomovaných kosmetických značek a konkurentem velkých společností především z USA a východní Asie.
Contipro patří mezi světové lídry ve vývozu HA
Jak se podařilo „české hlavě“ dostat se v tomto specifickém prostředí až mezi světovou elitu a udržet se v ní? „Vsadili jsme na kvalitu. Už jen proto, že jsme ze střední Evropy, nemůžeme ceny stlačit tak nízko jako Čína. Naše strategie je postavena na třech pilířích: vysoké kvalitě, převzetí části nákladů zákazníka na sebe – když pro naše zákazníky zajišťujeme jejich vývoj nebo ověřujeme některé jejich produkty. Třetí pilíř je přicházet s novými myšlenkami, pohybujeme se proto i v základním výzkumu,“ říká Velebný. Úspěch má v byznysu podle něj ten, kdo přinese produkt, který zákazník potřebuje, i když ještě neví, že se takový produkt objeví.
Nástup produkce kyseliny hyaluronové umožnil přinést na trh nové kosmetické a medicínské přípravky, jejichž účinky nadchly spotřebitele. V kosmetice jde především o zmíněné omlazovací a hydratační procedury, v medicíně o léčbu problémů s očima, klouby nebo pokožkou.
Podle společnosti Allied Market Research byla velikost světového trhu s kyselinou hyaluronovou v roce 2020 ohodnocená na jednu miliardu amerických dolarů. Předpokládá se, že do roku 2030 se toto číslo minimálně zdvojnásobí. Tento růst by měla táhnout zvýšená poptávka po kosmetických přípravcích na bázi HA, ale i požadavky medicíny vzhledem ke stárnutí populace ve vyspělých zemích.