Dnes je 10. 12. 2018

Zahraniční poptávka je pro české firmy důležitá, účastní se proto veletrhů a hledají nové exportní destinace

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Srp 17th, 2016
0 komentářů

České společnosti reagují na zahraniční poptávku pružně. Inovují své výrobky a doplňkové služby. Aktivní jsou i při hledání nových exportních destinací. Vyplývá to ze zkušeností České exportní banky. Tyto trendy potvrzují i tuzemské firmy.

Tuzemské společnosti stále více pronikají na zahraniční trhy. Podle Miloše Welsera z České exportní banky inovují nejen své výrobky a doplňkové služby, ale jsou flexibilní i v platebních a dodacích podmínkách. Roste také ochota tuzemských firem k  zapojení do nadnárodních dodavatelských struktur. „Vývojářské kapacity a know-how českých společností jsou čím dál častěji zapojovány do procesu spolupráce již ve fázi vývoje. To přináší několik benefitů. Tím krátkodobějším je vývoz s vysokou přidanou hodnotou díky překlopení prototypů do sériové výroby. Dlouhodobě pak firmy posilují své vývojářské kapacity i mezinárodní prestiž,” vysvětlil Miloš Welser, vedoucí oddělení Speciální projekty a mezinárodní akvizice České exportní banky. Podle zkušeností České exportní banky firmy také posilují svou přítomnost přímo na cílových trzích. Tím získávají přímý kontakt s koncovými odběrateli výrobků, což jim umožňuje pružnější reakci a realizaci vyšší přidané hodnoty.

Další možností posílení působení v zahraničí je účast českých firem na tamních veletrzích. „Každoročně se účastníme například veletrhů ve Frankfurtu, Moskvě či Dubaji. Ve Spojených arabských emirátech jsme dokonce získali ocenění za inovativní produkt ekologického splachování, po němž je poptávka z 80 procent právě v zahraničí,“ uvedla Radka Prokopová, výkonná ředitelka společnosti Alcaplast, který se zabývá sanitární technikou.

Výhody působení na veletrzích potvrzuje i generální ředitel brněnského koncernu ZKL Jiří Prášil. ZKL je aktivní například v Číně, Indii či Jižní Americe, kde letos svou účast na veletrzích ještě posílila. Firma vyrábějící ložiska vyváží do zahraničí zhruba 80 procent zboží. „Naše produkty nejsou přizpůsobovány podle určení na domácí či zahraniční trh. Jsme však schopni plnit a přizpůsobit se individuálním požadavkům jakéhokoliv zákazníka,” uvedl generální ředitel ZKL Jiří Prášil.

Obdobně také největší tuzemský výrobce sanitární techniky Alcaplast přizpůsobuje výrobky konkrétním požadavkům zákazníka. Některé z nich uzpůsobuje přímo pro zahraničí. „Zahraniční poptávce přizpůsobujeme nejčastěji části výrobků, které přijdou do kontaktu s inženýrskými sítěmi dané země. Jde zejména o odpadní systémy, kdy různé země používají různé typy materiálů, průměrů a způsobů připojení. Stejně tak vnímáme i rozdíly v podobě odlišných norem, kterým je potřeba se přizpůsobovat,“ uvedla výkonná ředitelka Alcaplastu Radka Prokopová. Loni firma exportovala přes 70 procent produkce a podílela se na realizaci více než padesáti zahraničních staveb.