Vloupání do chat v Česku ubývá. Přesto jich policisté letos napočítali více než dva tisíce
S koncem chatařské sezóny život v rekreačních domcích postupně utichá. Přestože se v tomto období chaty často stávají terčem zlodějů, v posledních letech podobných činů ubývá. Zatímco v roce 2013 museli policisté řešit 4 841 těchto trestných činů, vloni policie evidovala celkem 3 955 případů vloupání do chat a chalup. Nejvíce případů, tedy 344, hlásil jihočeský kraj, nejméně se kradlo na Karlovarsku, kde policisté napočítali 144 vloupání.
Letos policejní statistiky do konce října hlásí 2 193 vloupání. Odborníci varují, že v řadě případů lidé zlodějům práci sami ulehčují. Například ze statistik UNIQA pojišťovny vyplývá, že jen přibližně polovina chat a chalup je vybavena bezpečnostním zámkem, třetina okenicemi nebo mřížemi, jen osmina má bezpečnostní dveře a alarmem je vybaven pouze asi každý desátý rekreační objekt. Pokud člověk chatu či chalupu navíc opouští na delší dobu, například právě na konci sezóny, samozřejmostí je nejen zamknout všechny dveře a zabezpečit okna, ale také úklid kolem domku. Tam nesmí zůstat zapomenuto nic, co by případnému zloději jeho práci usnadnilo, třeba žebřík nebo obyčejný krumpáč opřený o zeď.
Tím nejspolehlivějším způsobem, jak nezvané návštěvníky od vloupání odradit, je podle expertů instalace zabezpečujících prvků. Už pouhý pohled na ně totiž v řadě případů zloděje dokáže odradit. „Pokud budou vedle sebe dva domy, z nichž jeden bude mít kvalitní okna a bytelné dveře, zatímco ten druhý už na první pohled chatrné, je velmi pravděpodobné, že pachatel si vybere snadnější cestu,“ uvedl Lubomír Valenta, marketingový manažer společnosti Lomax, která nabízí řadu bezpečnostních prvků. Nejlepší je podle něj několik bezpečnostních prvků zkombinovat. „Například vrata lidé stále častěji zabezpečují kombinací elektronických prvků a mechanických zarážek. Pokud jsou garážová vrata s automatickým ovládáním, je v současnosti u kvalitních motorů převodovka konstruována tak, že zabraňuje nežádoucímu mechanickému zvednutí vrat, a to i v případě výpadku proudu,“ vysvětlil princip Valenta. Další překážku představují také předokenní rolety. „Pokud se zloději rozhodnou pro brutální průnik do vytipovaného domu, ani rolety je nezadrží. Odradit náhodného pachatele však mohou. U motorem ovládaných rolet lze navíc před odjezdem na dovolenou naprogramovat dobu automatického vytažení a spouštění systémů. Díky tomu nebude mít nikdo tušení, že je dům zrovna prázdný,“ popsal Lubomír Valenta. Výše zmíněná opatření pak vhodně doplní instalace poplachového systému.
Nezapomeňte na pojištění, radí odborníci
Žádný zabezpečovací systém však není stoprocentně účinný. Proto odborníci doporučují si chatu či chalupu pro jistotu pojistit. Na to však lidé často zapomínají. „Rekreačních domácností je pojištěných odhadem asi třicet procent. Tohle číslo se přitom meziročně příliš nemění,“ upozornila mluvčí UNIQA pojišťovny Eva Svobodová. Současně varuje, že pojištění chaty či chalupy nemusí automaticky znamenat i pojištění vnitřního vybavení, které je třeba sjednat také.
Pojištění lze přitom přizpůsobit specifikům týkajícím se chat a chalup a také požadavkům konkrétního zákazníka. „Jeho konstrukce je přizpůsobena charakteru a požadavkům přechodně užívaného majetku. Poskytuje ochranu proti všem nejčastějším rizikům, která ohrožují tento typ majetku, od živelních nebezpečí po odcizení. V rámci smlouvy lze pojistit i zahradní architekturu, jako jsou terénní úpravy a porosty, zahradní jezírko nebo stavby nemající charakter budovy. Stavebnicová konstrukce pojištění pak umožňuje klientům, aby si pojistili a platili pouze ta nebezpečí, která považují za důležitá a mohou jejich majetek skutečně ohrozit,“ popsal některá specifika mluvčí pojišťovny GENERALI Jiří Cívka.
Podle odborníků je sjednání pojistky chaty nebo chalupy přitom velmi snadné a člověk kvůli němu častokrát ani nemusí na pobočku. Vše zařídí z domu pomocí internetu. „V 99 procentech případů lze pojistku sjednat, aniž by muselo dojít k prohlídce pojišťované stavby. Jak je vidět, je to skutečně jednoduché, a těch pár minut času se při případných problémech jistě vyplatí,“ uzavřel mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.