S přezouváním na zimní pneumatiky letos řidiči otáleli. Čekání na první mrazy se ale nevyplatilo
Hromadné přezouvání vozů a největší vytíženost autoservisů. To byla v minulosti realita přelomu října a listopadu. V letošní sezoně to ovšem neplatilo. Podle údajů společnosti Quick Stop Car měly ještě na konci listopadu servisy až 30 % zimních pneumatik na skladě. Na sníh bohatý začátek prosince tak mnohé řidiče zastihl nepřipravené. To se projevilo také na vyšším počtu dopravních nehod.
Na zimní pneumatiky musí řidiči dle zákona přezout od 1. listopadu. Povinnost však platí pouze v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Pokud tak v listopadu panuje teplé počasí, za jízdu na letních gumách pokutováni nebudete. Právě na to podle expertů spousta řidičů spoléhá. „Počasí se mění a první mrazy přicházejí stále později. Řidiči proto s přezouváním často vyčkávají. Zimní kola ale nejsou určené jen do mrazu, doporučujeme na ně přezout ve chvíli, kdy teplota klesne pod sedm stupňů,“ vysvětluje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, jejímž cílem je rychlé vybudování desítek plně a moderně vybavených, energeticky soběstačných servisních jednotek a pneuservisů u čerpacích stanic pohonných hmot nejen v České republice.
Smolný den na českých silnicích
Že prudká změna počasí dokáže řidiče překvapit dokazují i statistiky. Podle údajů serveru Dopravní nehody v ČR se v loňském roce v době, kdy na vozovce byla souvislá sněhová vrstva nebo rozbředlý sníh, stalo 955 dopravních nehod. Suverénně nejvíce, celkem 106, se jich stalo druhého prosince, kdy v celé republice hustě sněžilo a venkovní teplota se pohyboval těsně pod bodem mrazu. „Náhlá změna teploty na začátku prosince vedla k okamžitému zaplnění servisů a opět se potvrdilo, že čekání na první mrazy je přetrvávajícím českým nešvarem. Jízda na rozbředlém sněhu nebo namrzlé vozovce na letních gumách je ale velký hazard,“ varuje Zukal.
Odlišné složení i drážkování
Chování zimních, respektive celoročních pneumatik a těch letních na vozovce je přitom diametrálně odlišné. Zimní gumy jsou vyrobené ze směsi obsahující speciálně upravený oxid křemičitý zvaný silika. Ta zajistí lepší přilnavost i na mokrém studeném povrchu. Letní pneumatika naopak s klesající teplotou tuhne a její povrch na vozovce klouže. Rozdíl je také v drážkování, zimní gumy se vyznačují hrubším záběrovým vzorkem. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm, nejmenší zákonem povolená hloubka dezénu jsou pak milimetry čtyři.
„Osobně ale doporučuji takto sjeté gumy už nepoužívat, při sjetí vzorku na polovinu se zhruba o polovinu prodlužuje také brzdná dráha automobilu. Obecně platí, že pneumatiky je dobré měnit při běžném používání zhruba každé čtyři roky. Vliv na opotřebení gum má také správné seřízení geometrie vozu,“ uzavírá Zukal radou, na co při návštěvě servisu nezapomenout.