Řada zemědělců volí před koupí nového traktoru raději zvýšení výkonu stávajícího stroje
Chiptuning, neboli zvyšování výkonu a točivého momentu motoru, je sice nejčastěji spojován s osobními automobily, v praxi je však jeho využití mnohem širší. Zájem o tuto úpravu mají totiž rovněž zemědělci u svých traktorů. Chipování motorů stávajících strojů je pro ně totiž levnější než pořízení stroje nového.
Optimalizaci programu v řídicí jednotce lze vedle osobních automobilů a motorek provádět v podstatě u většiny zemědělských a stavebních strojů. Právě u traktorů se jedná o poměrně častý zásah, při kterém se výkon stroje navýší až o třicet procent a jeho spotřeba zároveň klesne až o procent patnáct. „Ročně se jedná o desítky traktorů, u nichž chipování motoru provádíme,“ uvedl David Šimčík ze společnosti Profichip, která se na tento druh úprav specializuje již 14 let.
Mezi nejčastější značky, u kterých se chiptuning provádí, patří podle Davida Šimčíka John Deere, Valtra, New Holland, Case IH a Claas. „Úprava se většinou provádí, protože si zemědělec koupí nový stroj a následně zjistí, že výkon jeho traktoru je nedostatečný. Místo prodeje a koupě nového pak volí zvýšení výkonu stávajícího traktoru, což ho vyjde levněji a je to i rychlejší,“ vysvětlil odborník.
Dalším důvodem, proč se chiptuning u traktorů provádí, je úspora paliva. Právě ta je u zemědělců, kteří během sezony ve svých strojích najezdí stovky a tisíce kilometrů, velmi důležitá. Zvýšení výkonu v kombinaci s úsporou na pohonných hmotách je tak pro ně výhodná volba.
Posledním případem, kdy chiptuning majitelům traktorů přijde vhod, je ten, kdy zemědělec kupuje starší stroj. Ten sice může mít ve srovnání s novým výhodnou cenovku, jeho výkon a spotřeba ale nemusejí jít ruku v ruce se zemědělcovými potřebami. „Právě možnost navýšení výkonu a snížení spotřeby může být tím rozhodujícím faktorem pro koupi staršího stroje,“ dodal David Šimčík.