Dnes je 21. 12. 2024

Za 15 let bude stále převládat benzín a nafta. Elektromobily a plynná paliva ale dosáhnou na čtvrtinový podíl

Autor: Redakce
Rubrika: Auto
Čvn 28th, 2018
0 komentářů
Převládat benzín a nafta bude stále i za 15 let

Za 15 až 20 let bude stále jezdit většina aut na benzín a naftu. Automobilky do vývoje spalovacích motorů investovaly nemalé částky, stejně jako petrolejáři do ekologizace paliv. Vzhledem k přísnějším emisním limitům ale nutně poroste zastoupení neropných alternativ. Biopaliva budou kvůli omezeným zdrojům problematická. Kolem roku 2030 vzroste podíl na spotřebě energie u elektromobilů a plynných alternativ včetně vodíku na čtvrtinu.

Pro dalších 15 let budou dominovat automobily na benzín a naftu

Ropa zatím není plně nahraditelná a minimálně pro další 15leté období tak stále zůstanou rozhodující spalovací motory. Nejméně do roku 2030 až 2040 tak bude většinový podíl energie v dopravě pocházet z ropy a ve složení vozového parku budou i nadále dominovat automobily na benzín a motorovou naftu. „Prokázané zásoby ropy jsou na dalších 40 let, odhadované dokonce na 100 let. Vzhledem k tomu, že automobilky investovaly do vývoje spalovacích motorů enormní částky, nebudou se jich chtít jen tak vzdát,“ uvádí Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Obměna 1,2 miliardy vozidel na celé planetě bude podle něj trvat určitě dalších 50 let. V roce 2030 se očekává celkový počet vozidel na planetě až 2 miliardy, přičemž přibývat budou i nadále hlavně vozy s pohonem na fosilní paliva. „Zákazníci stále vysokou měrou preferují benzínové a dieselové automobily. Z průzkumů vyplývá, že jen 10 % řidičů, kteří plánují nákup vozu v příštích 12 měsících, zvažuje automobil s alternativním pohonem,“ dodává Václav Loula.

Kde natankovat na cestě k moři? V oblíbených destinacích je litr benzínu dražší až o 9 korun

S ohledem na stále rostoucí význam potravin pro výživu dnešních i budoucích generací nebudou biopaliva první generace vyráběná z olejnatých, cukernatých či škrobnatých plodin dlouhodobě perspektivní. V horizontu nejbližších 5 let tak bude pod tlakem emisních limitů podpora přesměrována na vyspělá biopaliva takzvané druhé generace z odpadů. „Půjde o dražší technologie a o zdrojově složitou a náročnou surovinu. I když získají legislativní podporu, bude problém ve zdrojovém zajištění a jejich kvalitě,“ podotýká Václav Loula. Se standardními motory se ovšem bez ropy neobejdeme. Biopaliva ji stěží nahradí. „Pokud by zemědělství mělo uživit vedle lidí i auta, znamenalo by to sedmkrát větší potravinářskou produkci. Zemědělství by to zkrátka neutáhlo, a proto bude biosložka v homologovaných palivech po roce 2020 zastoupena jen podílem dle platných norem,“ dodává Václav Loula. Vedle stálé dominance fosilních paliv je tak třeba počítat též s nástupem alternativních pohonů neropného původu, jako je CNG, jeho zkapalněná forma LNG, elektromobilita a vodík, a s rostoucím podílem obnovitelných zdrojů v dopravě.

Ale počet elektromobilů se zvyšuje

Již dnes lze pozorovat, že se zastoupení alternativních pohonů v automobilech zvyšuje. Podle ČAPPO vzroste podíl plynných paliv do roku 2030 skoro trojnásobně a podíl elektrického pohonu více než čtyřnásobně. Například společnost Arval CZ, která spravuje flotilu 20 tisíc vozidel, očekává v roce 2018 i díky postupnému odklonu od naftových motorů nárůst ve všech kategoriích alternativních paliv. „Největší podíl alternativních paliv v naší flotile – řádově několik set vozidel – představuje pohon na CNG. Hybridní pohon mají desítky našich vozů a elektromobilů máme v tuto chvíli deset kusů,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader společnosti Arval CZ. „Na poli elektromobility chceme být v roce 2018 a v následujících letech více vidět. Do konce letošního roku tak hodláme ztrojnásobit počet elektromobilů ve fleetu na přibližně 30 vozidel,“ dodává Tomáš Kadeřábek.

Výrazná daňová podpora CNG v ČR stejně jako v Německu pokračuje. Spotřební daň je ve srovnání s benzínem nižší o 11 korun

V roce 2030 by měly elektromobily a plynné alternativy včetně vodíku tvořit již čtvrtinový podíl na celkové spotřebě. Podle Václava Louly by ve vzdálenějším horizontu kolem roku 2045 až 2050 mohly být vodíkové palivové články ve všech osobních automobilech vyšší třídy. „Vodík je z pohledu emisí bezkonkurenčně nejlepší, dojezd vodíkových aut je srovnatelný s dojezdem současných benzínových vozů a plnění stlačeným vodíkem trvá řádově minuty. Vodíkový pohon je však v tuto chvíli ekonomicky nereálný,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek.

Podíl jednotlivých druhů energie na celkové spotřebě

Segment 2010 2020 2030
Motorová paliva z ropy 96,1 % 92,0 % 75,0 %
Plynná paliva 1,7 % 5,6 % 15,0 %
Elektrická energie 2,2 % 2,4 % 10,0 %

Zdroj: ČAPPO