V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát
Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. Přestože ministerstvo průmyslu a obchodu už spustilo informační kampaň, řada diváků je ze změn televizního vysílání zmatená. Problém mají především starší lidé, kteří se v tomto tématu často hůře orientují.
Jak nepřijít o televizní signál
Možností, jak o televizní signál nepřijít, je celá řada. Využití internetové televize IPTV, moderní televizory, které příjem DVB-T2 zachytí automaticky, set top boxy nebo třeba USB tunery, které se zasouvají přímo do televize. Některé tyto technologie jsou ale pro diváky v důchodovém věku mnohdy cenově nedostupné nebo se v nich nedokážou zorientovat. „Starším lidem často chybí zejména možnosti, jak si nové technologie osvojit. Práce s moderní technikou pro ně může být podobně náročná jako učit se nový jazyk pouze se slovníkem,“ vysvětluje psycholožka Hana Čermáková.
Částečně to potvrzuje také vedoucí prodeje internetové televize Kuki Vladimír Tovarňák. Podle něj starší diváci většinou upřednostňují co nejsnadnější a nejintuitivnější způsob zacházení s televizí, který si mohou rychle zautomatizovat. „V tomto směru lze zmínit jednoduché řazení kanálů, na něž jsou zvyklí, nebo možnost používat pouze jeden ovladač,“ popisuje Tovarňák. Právě lidé v důchodovém věku jsou podle něj těmi, kdo nejčastěji využívají zákaznickou linku v souvislosti s přechodem na DVB-T2. „V poslední době se nám tyto dotazy množí. Snažíme se proto o důkladnou osvětu, kterou dáváme do souvislosti zejména s možnostmi internetové televize. Kromě jednoduchosti rozhraní lze zmínit právě výhodu pouze jednoho ovladače. Těmito faktory se snažíme jít seniorům naproti,“ dodává Tovarňák, podle něhož díky této variantě nemusejí nejen starší diváci přechod na DVB-T2 vůbec řešit.
Podle psychologů může být pro některé seniory pomyšlení na nutnost osvojení si nových technologií frustrující. „Na druhou stranu je to aspoň dobrá záminka, aby k nim jednou za čas přišel někdo z rodiny,“ upozorňuje Čermáková. Právě na mladší členy rodiny se lidé v seniorním věku nejčastěji obracejí. „Pokud už se tak děje, jedná se zpravidla o vnoučata. Hojně v současných dnech využívají i služeb infolinky. Ve většině případů přitom pochopí principy internetové televize jako alternativy přechodu na DVB-T2 poměrně snadno,“ doplňuje Tovarňák.
Informační kampaň a 20 milionů na nová zařízení
Ne každý senior má ale v okolí příbuzné, na které by se mohl obrátit. Pomoci jim má informační kampaň, kterou spustilo Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. Upozorňuje v ní, co je třeba udělat, a vysvětluje, proč k přechodu na nový vysílací standard dochází. „V kampani chceme veřejnost zejména díky spolupráci s celoplošnými veřejnoprávními médii a samosprávami informovat o DVB-T2. Mimo jiné dostane každá domácnost leták, máme nový web a připravili jsme také videospot, v němž vysvětlujeme, proč je přechod na DVB-T2 tak důležitý,“ říká ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Ministerstvo také chystá sérii krajských seminářů, na nichž starostové obdrží informační balíček pro občany.
Změna se podle ministerstva navíc týká pouze těch, kdo přijímají televizní vysílání pozemním způsobem. Netýká se tedy domácností s kabelovým, satelitním nebo internetovým příjmem televizního vysílání. „Diváci si mohou již nyní vyzkoušet, zda jejich přijímač umí přijmout DVB-T2 vysílání. Stačí, když spustí automatické ladění, a to jim najde programy v přechodových sítích, kterými pokrýváme oblasti s více než 99 procenty obyvatelstva. DVB-T2 poznají podle označení T2 v menu. Pokud by měli s laděním jakékoliv potíže, mohou využít služeb servisních firem,“ říká generální ředitel Českých Radiokomunikací Vít Vážan.
Kromě informační kampaně se ministerstvo rozhodlo více zaměřit též na diváky, kteří využívají sociální služby, tedy především klienty v domovech pro seniory. Ministerstvo v novém programu prostřednictvím krajů poskytne do vybraných zařízení sociálních služeb příspěvek na nákup set top boxu, televize nebo úprav antény. Kraje pro tyto účely získají dohromady 20 milionů korun.