Obliba českých potravin u spotřebitelů podle průzkumů roste. Maloobchodníci ovšem upozorňují, že skutečnost může být jiná
Čeští spotřebitelé v posledních 5 letech čím dál častěji volí při svých nákupech tuzemské potraviny. Ukazuje to poslední průzkum provedený agenturou Ipsos, podle kterého preferuje potraviny z České republiky 65 % spotřebitelů. V roce 2012 to přitom bylo pouze 55 %. Zástupci maloobchodu ovšem upozorňují, že původ potravin často není možné přesně určit, a realita proto může být docela jiná.
65 % spotřebitelů se kloní k českým potravinám
Zatímco v roce 2012 se podle průzkumu agentury Aspetcio Research k českým potravinám klonilo pouze 55 % spotřebitelů, loňský výzkum agentury Ipsos ukazuje nárůst na 65 %. Hlavními důvody tohoto trendu jsou podle ministerstva zemědělství propagace a dostatečná osvěta ohledně tuzemských potravin. „Důvodem je také lepší ekonomická situace, v celkovém objemu se sice jedná o menší nárůst, ovšem dlouhodobě lze hovořit o jasném trendu,“ sdělil Jan Hrdina z Asociace českého tradičního obchodu. Ta sdružuje prodejny takzvaného nezávislého trhu, jež se ve svém sortimentu snaží klást důraz právě na tuzemské potraviny. Těchto prodejen však podle statistik dlouhodobě ubývá. Jak uvádí data společnosti Nielsen, zatímco v roce 2001 jich na českém území existovalo přes 20 tisíc, během následujících 15 let zaznamenaly úbytek o celou třetinu. Jednou ze sítí tvořící český nezávislý trh s potravinami je i Družstvo CBA. Podle jeho předsedy Romana Mazáka je však u velkého množství potravin velmi obtížné určit, zda byly vyrobené v Česku nebo jestli byly při jejich výrobě použity české suroviny. „Proto nejsme schopní říci, že bychom registrovali větší zájem o české potraviny. Není zkrátka dost dobře možné toto určit a přesně změřit,“ řekl předseda Družstva CBA.
Preference českých potravin s sebou přitom nese řadu výhod. „Jednou z nich je zkrácení transportního řetězce, díky čemuž se potraviny dostávají ke spotřebiteli dříve. Je tím umožněno též navázání bližšího vztahu mezi výrobcem a zákazníkem, například v případě prodeje na farmářských trzích. Další výhodou transportu na kratší vzdálenosti je i snížení zátěže na životní prostředí při jejich dopravě,“ řekla mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková. Resort se v současnosti snaží zvyšovat zájem spotřebitelů o české potraviny pomocí speciálního značení „KLASA“ nebo „Regionální potravina“. Například druhé označení má představit nakupujícím lidem ty nejlepší potraviny z jejich kraje. Podle Mazáka se však tato snaha míjí účinkem. „V používání těchto značek nevidíme žádný efekt, především z hlediska slabé propagace. Jestli má nebo nemá výrobek nějaké označení, neovlivňuje jeho prodej. Změnit by to mohla obrovská síť asi 10 tisíc českých prodejen, které preferují především české potraviny a které by takovým značkám mohly udělat větší osvětu. Stát s nimi však nijak nepracuje,“ řekl předseda Družstva CBA.
Na 25. místě se z hlediska kvality drží tuzemské potraviny
České potraviny se z hlediska kvality podle žebříčku Global Food Security Index drží na celosvětovém 25. místě z celkem 113 sledovaných zemí. Podle Hrdiny za to mohou především vysoké kvalitativní standardy a působnost tuzemských dozorových orgánů. Maloobchodníci kromě toho vyzdvihují jasné složení každého výrobku. „Čeští výrobci na rozdíl od těch zahraničních nepoužívají všelijaké náhražky, spotřebitelé tak mají jistotu, že kupují kvalitu. Nedávná kauza různé kvality potravin v Česku a sousedních evropských zemích je toho důkazem. U potravin od českého výrobce dvojí kvalita nehrozí,“ dodal Roman Mazák.
Ceny potravin v obchodech ovlivňuje export i vztahy mezi aktéry trhu. Velcí výrobci maloobchodníky vydírají
Jak se změnil český maloobchod s potravinami od 90. let?
Jan Hrdina z Asociace českého tradičního obchodu přitom předpovídá, že zájem o české potraviny by měl v budoucnu stoupat. V tom s ním souhlasí i mluvčí ministerstva zemědělství. „Vzhledem ke zvyšujícímu se povědomí o kvalitě českých potravin se dá nárůst zájmu očekávat. Bude však podmíněn zachováním či dalším zlepšením jejich kvality,“ uvedla Ježková. Předseda Družstva CBA je naproti tomu skeptičtější, klíčová podle něj bude větší podpora státu směrem k českým výrobcům, distributorům a prodejcům. „Měla by být omezena současná nadvláda velkých řetězců, které zásobují český trh zahraničními potravinami. Pokud se tak nestane, může zaniknout nejen český maloobchod, ale s ním i tuzemští distributoři a výrobci,“ uzavřel Roman Mazák.