Dnes je 9. 12. 2022

Nový typ podnikání v Česku. Klasické franšízy nahrazuje koncept systémového partnerství

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Kvě 14th, 2014
0 komentářů

Možnost budování silné značky, neomezené rozhodování, funkční systém bez žádných poplatků. Tak lze charakterizovat nový koncept zvaný systémové partnerství, který se poprvé objevil v oblasti obuvnictví. Oproti klasické franšíze se podnikatelé již nemusí podřizovat jednotné koncepci a větší kontrole. Systémové partnerství, které je v Evropě zcela unikátní, navíc garantuje výjimečné obchodní výsledky s malým či žádným rizikem.
Ačkoliv je ve světě nainstalováno již 845 systémových ploch, v tuzemsku je forma systémového partnerství navázána jen s desítkami obchodníků. Podle odborníků se však poptávka po franšízové formě podnikání v Česku průběžně zvyšuje. Kromě toho, že vzrůstá povědomí o franšíze jako takové, největší roli hraje fakt, že se jedná o méně rizikové podnikání z hlediska zájmu potenciálních zákazníků. „Doba se navíc zrychluje a známá značka zvyšuje šanci na rychlejší podnikatelské úspěchy, což se mnohdy jeví jako lákavé,“ uvedla Pavla Břečková, místopředsedkyně představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. „Z charakteru podnikání vyplývá, že bude více vyhovovat lidem, kteří chtějí rychlejší tržní úspěch a nechtějí příliš riskovat. Podnikatelské partnerství je rovněž vhodné pro jedince, kteří nemají vlastní dostatečně silný nápad či podnikatelskou zkušenost,“ doplnila Břečková.

Koncept systémového partnerství v současnosti nabízí společnost Wortmann KG známá jako dodavatel značkové obuvi Tamaris. Podstatou systémového partnerství je podobně jako u franšízy obchodní model, při kterém maloobchodník získá kromě zboží i celý systém prodeje, jako je vybavení prodejny, instruktáž zaměstnanců či propagační materiály. Obchodník na oplátku obdrží pravidelnou podporu bezstarostného chodu prodejny. V rámci systémového partnerství může začít podnikat každý. „Po finanční a marketingové analýze spolupráce, kterou provádí skupina Wortmann KG, následuje kontrola bonity partnera. V souvislosti s tím dochází rovněž ke kontrole nákladů a analýze ziskovosti projektu,“ sdělila výhradní distributorka značky Tamaris v České republice Iva Macháčková. „Riziko neúspěchu této formy podnikání je díky tomu minimální,“ dodala Macháčková.

Spolupráce formou systémového partnerství nabízí podnikatelům i mnoho výhod. Nejen, že mají k dispozici funkční systém, díky němuž mohou vést obchod i s malými vstupními vědomostmi z obuvnické branže, neplatí navíc žádné franšízové poplatky. Kromě toho disponují i větší volností při rozhodování než klasický franšízant. „V praxi to znamená, že systémový partner může podávat návrhy na lepší fungování celého obchodu. V tom je právě síla systémového partnerství. Zahrnuje myšlenky, nápady a postřehy stovek lidí spolutvůrců,“ vysvětlila Iva Macháčková ze společnosti Afeli, která je výhradní obchodní zástupce firmy Wortmann v České republice. „Cena systémových ploch se pak odvíjí od velikosti a rozsahu prodejen. Pohybuje se tedy od desítek do stovky tisíc korun,“ uzavřela Macháčková.