Někdo je jazykový solitér, jiný týmový hráč. Komu se vyplatí zvolit individuální formát výuky a kdy jsou lepší skupinové kurzy?
Zvolit si správnou formu výuky cizího jazyka může být velmi důležité pro rychlost rozvoje dovedností studenta. Individuální forma bývá díky své flexibilitě výhodná pro lidi, kteří nejsou vlivem náročné práce vždy vládci svého času. Volí ji rovněž zájemci o exotické jazyky. Skupinové kurzy jsou naopak ideální pro děti, které s jazykem teprve začínají či studenty, jež mají rádi sociální kontakt. Pokud si však člověk s volbou ideální cesty k jazykovému progresu není jistý, odborník mu s výběrem pomůže.
Individuální forma nabízí flexibilitu a pocit bezpečí
Individuální výuku typicky upřednostňují zájemci o jazykové kurzy, jejichž ambicí je dosáhnout velmi rychlého progresivního pokroku. Často se tak děje pod časový tlakem, typicky před důležitou zkouškou, setkáním či prezentací. Daný model zpravidla lépe vyhovuje i studentům se specifickým zaměřením, například farmaceutickým, technickým či finančním, nebo lidem s vášní pro exotické jazyky. „Snad nejčastěji však zájemci o studium upřednostňují individuální formu výuky kvůli její flexibilitě. Studenti s časově náročným zaměstnáním, jako jsou obchodní manažeři nebo doktoři, z pochopitelných důvodů nejsou schopni dodržet každý týden jednotný termín výuky. Ten je naopak u skupinových lekcí jasně stanoven,“ vysvětluje Simona Škurková, ředitelka jazykové školy Lingua Centrum.
Individuální lekce bývají také atraktivnější pro introverty, kteří neradi mluví před ostatními členy skupiny. „Pro studenty s introvertní povahou může být výuka v kolektivu stresující. Mnohdy se jí však obávají i lidé, kteří delší dobu cizí jazyk nepoužívali a potřebují se takzvaně rozmluvit. V Česku je častý kámen úrazu, že se bojíme mluvit s chybami, a tak raději úplně mlčíme,“ vysvětluje Simona Škurková.
Studium jako společenská událost
Skupinové kurzy cizích jazyků bývají oproti individuálním pevně časově ukotveny. Na druhou stranu však nabízí řadu zajímavých studijních možností. Vhodné jsou například pro začínající studenty, typicky mladé školáky. Těm pomáhají nejen s rozvojem jazykových dovedností, ale i dalších atributů. „Skupinové kurzy jsou pro děti skvělou příležitostí k osvojení si schopností spojených s prací v kolektivu. Pomáhají jim učit se spolupracovat, domluvit se a vyjadřovat názory. Skupinová forma zároveň zaručuje hravost a živost lekcí, což je pro dětskou výuku naprosto stěžejní,“ doplňuje Škurková.
Ačkoli se již dříve zmiňovaní introverti často zdráhají zapisovat do skupinových kurzů, právě hromadná forma výuky může být paradoxně jedním ze způsobů, jak komunikační blok odbourat. Zkušený lektor totiž dobře ví, jak studenty, kteří se zdráhají mluvit, během lekce efektivně zapojit. Někteří studenti zase berou výuku jazyků jako společenskou událost nebo koníček. Nikam nespěchají s progresem, chodí si posedět a popovídat.
Doporučení poskytne lektor
Dobrá znalost alespoň jednoho cizího jazyka je v dnešní době nezbytným předpokladem pro výkon většiny profesí. Studium jazyků ve volném čase je tak skvělou volbou, jak zlepšit své postavení na trhu práce či získat jistotu pro konverzaci v zahraničí. „To, zda se student nakonec rozhodne pro individuální či skupinovou výuku je samozřejmě na jeho rozhodnutí. Každá z variant má své benefity. Pokud si však jakýkoli zájemce není v tomto ohledu jistý, zkušený lektor dokáže studentovi ideální možnost, s ohledem na jeho potřeby, doporučit,“ uzavírá Simona Škurková.