Skupině e-shopů kolem bývalého Magnetu se i přes krizi daří. Víte, že nejúspěšnější e-shop začínal jako katalogový prodej?
Místo zdlouhavého obcházení obchodů stačí pár kliknutí a zboží už je na cestě. Jednoduchost a pohodlnost nakupování po internetu přitahuje čím dál víc lidí. V České republice podle údajů projektu e-commerce.cz vzrostl oproti loňsku obrat internetových obchodů o patnáct procent a tento trend bude podle všeho pokračovat.
V posledních měsících obrat e-shopů ještě posiluje koronavirová pandemie, kvůli které lidé dávají přednost bezkontaktním nákupům. O desítky procent oproti normálu vyletěly internetové tržby lékárnám, prodejcům elektroniky nebo potravin či fitness doplňků. „Lidé se bojí o vlastní bezpečí, takže raději nakupují z domova. Někdy ani nemají jinou možnost, protože většina maloobchodů kvůli vládním nařízením stejně zavřela kamenné provozovny. Jakmile lidé poznají, že nákupy v e-shopech jsou rychlé a jednoduché, budou v nich nakupovat mnohem častěji než před epidemií,“ myslí si Petr Wagner, ředitel společnosti PackWay.cz, která se zabývá internetovým prodejem a jeho logistikou.
Sny o zboží ze západu
Nákupy na dálku mají přitom dlouhou historii, v Československu neoddělitelně spjatou se značkou Magnet, která byla prvním katalogovým obchodem u nás. Objemné barevné katalogy se „západní“ módou, nábytkem a doplňky byly za tuhého socialismu zakázaným okénkem do světa za železnou oponou. Lidé si je tajně předávali a při listování mohli snít o krásných věcech, které na domácím trhu nebyly k dostání ani v obchodních domech ve velkých městech.
Rok 1967, kdy v Československu začal fungovat první zásilkový obchod Magnet, proto znamenal malou revoluci. Na desítkách barevných stran si lidé mohli vybírat z nevšedního a kvalitního zboží, kterého byl v té době v regálech nedostatek. „O katalog byl od začátku velký zájem. První vydání vyšlo v sedmdesáti tisících výtisků a brzy se vyprodalo. Lidem se pohodlné objednávání z katalogu zalíbilo a už po pěti letech si Magnet mohl připsat miliontou doručenou zásilku,“ popisuje Petr Wagner, ředitel společnosti PackWay.cz, která na dřívější aktivity obchodu Magnet navazuje.
Kromě nábytku a bytových doplňků se v nabídce objevovaly hračky, nádobí, kutilské potřeby nebo hudební nástroje. Zboží z katalogů Magnet nechybělo skoro v žádné československé domácnosti. K nejžádanějším artiklům patřily květinová stěna Blanka nebo souprava nábytku Compakt, po nichž v sedmdesátých letech toužil snad každý manželský pár zařizující si bydlení. K trhákům patřila i sada čtyř do sebe zapadajících misek Martina, které se prodalo přes milion kusů.
Céčka nebo rovnou chatu
Osmdesátá léta znamenala pro zásilkový obchod další rozmach. A to nejen co se týče kusů prodaného zboží, ale také v rozmanitosti nabídky. Katalog obchodu Magnet už měl dvě stě stran, a dokonce bylo možné přes něj objednat i celou chatu. „Prodávala se například jednopodlažní chata Bobík nebo srub Šumavanka. Zákazníci si je mohli pořídit za cenu do dvaašedesáti tisíc korun,“ zmiňuje Wagner.
Naprosto největším hitem tehdejší doby však byla „céčka“. Byla vždy vyprodaná ještě předtím, než stihl katalog vyjít. Dnešní mladá generace už možná nepochopí, jak mohly obyčejné plastové výlisky určené k věšení záclon způsobit v osmdesátých letech sběratelské šílenství. Vyráběly se v desítkách barev a tvarů, spojovaly se do řetízků, soutěžilo se s nimi v hodu na přesnost a mezi mladými sloužily i jako platidlo.
Příchod zahraničních značek a počátky internetu
Po revoluci se v devadesátých letech uvolnil trh, což umožnilo příchod západních značek Siemens, Bosch, Tefal, Philips, Moulinex a Gorenje. Katalogový prodej pokračoval dál a rozšířil se o nabídku moderní elektroniky, po níž tehdejší domácnosti přímo hladověly. V roce 1993 koupila Magnet francouzská značka Camif a katalogový prodej se začal orientovat na módu a povlečení. Do zásilkového obchodu poté vstoupily další zahraniční značky a firma se v roce 2004 přejmenovala na Cemod-CZ.
Důležitým milníkem byl rok 1999, kdy společnost spustila první internetové stránky. „Zákazníci tak získali novou možnost, jak si zboží objednávat. Koncem devadesátých let byl internet ještě v plenkách a nikdo netušil, jaký obrovský boom v budoucích letech zažijeme,“ vzpomíná ředitel PackWay.cz Petr Wagner.
Přejmenování na PackWay.cz
Brzký vstup na internetový trh byl v budoucím směřování firmy rozhodující. Katalogový prodej v následujících letech tomuto novému prodejnímu prostoru čím dál víc ustupoval. „Objevila se celá řada konkurentů a boj o místo na trhu byl velmi tvrdý. Ne každá zásilková firma přerod od katalogu k e-shopu zvládla. Podařilo se nám uspět díky tomu, že jsme si za více než padesát let historie vytvořili širokou síť zákazníků, kteří s námi zůstali, a to i proto, že známe jejich přání,“ podotýká Wagner.
Společnost v současnosti nabízí zboží pod značkami Astoreo, Blancheporte, Magnet 3Pagen a Výprodej-slevy, z nichž každá má svůj vlastní e-shop. Od roku 2017 se její název změnil na PackWay.cz. Kromě vlastního prodeje se také zaměřila na novou oblast a pomáhá internetovým a zásilkovým obchodům s vyřízením objednávky, přípravou i doručením zásilky ke koncovému zákazníkovi.