Dnes je 24. 11. 2024

Nejproblematičtější motory má Hyundai, nejlepší Škoda Auto. Hraje při potížích roli typ motoru?

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Lis 9th, 2020
0 komentářů

Auta s benzínovým motorem jsou levnější při pořizování, ale zároveň je dražší jejich provoz. Diesel zase naopak vydrží déle, ale je výrazně hlučnější. Jak tedy správně vybrat? Se kterými motory mají řidiči s přibývajícím počtem najetých kilometrů větší problémy? A jaký je nejčastější důvod k návštěvě autoservisu?

Nezávislá síť autoservisů ProfiAuto v minulém roce zpracovala průzkum, ve kterém 239 mechaniků hodnotilo padesát nejoblíbenějších ojetých vozidel v České republice a na Slovensku, jež je možné pořídit do dvou set tisíc korun. Jednou z kategorií, které se profesionálové věnovali speciálně, byl motor. Absolutně nejhorší známku (3,6) ze všech hodnocených automobilů obdrželo Hyundai ix35i.

Nebylo to ale pouze ix35i, většina motorů ve vozech automobilky Hyundai má velké problémy a je poměrně jedno, jestli se jedná o benzín nebo diesel. Problémy se týkají především rozvodů, katalyzátorů, spojek nebo výfuků. Motory v těchto vozech jsou navíc poměrně hlučné,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel sítě ProfiAuto v Česku a na Slovensku a dodává:

Naopak nejlépe z průzkumu vyšly motory ve škodovkách. Zatímco o vozů Hyundai se průměrná známka pohybovala kolem hodnoty 3,1, motory ve vozech z  mladoboleslavské automobilky si vysloužily průměrnou známku 2,2. Pokud máme zmínit nějaký problém, který se u vozů Škoda vyskytoval častěji, tak to byla vyšší spotřeba oleje nebo potíže se vstřikováním.“

Benzín nebo diesel?

Značka vozu je ale pouze jedním z mnoha kritérií, která rozhodují při výběru nového automobilu. Navíc u většiny modelů si můžete vybrat mezi benzínovou variantou a dieselem. Jaké jsou největší rozdíly?

U vozidel s benzínovým motorem zpravidla platí, že jejich pořizovací cena je o něco nižší. „Během dalších let ale zjistíte, že ušetřené peníze při koupi vložíte do benzínového motoru v budoucnu. Obecně se dá říci, že v benzínových motorech s výkonem okolo 80 kilowatt je průměrná spotřeba okolo sedmi a půl litru na sto kilometrů, u nafty je při podobném výkonu zhruba o dva litry nižší. Navíc stále platí, že nafta je o něco málo levnější,“ upozorňuje Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto Service.

Mezi hlavní výhody benzínového motoru patří levnější údržba, nižší hlučnost a menší vibrace, jsou ekologičtější a mají větší sílu. „Máte-li raději sportovní styl jízdy, benzín je pro vás lepší variantou. Dieselové motory pracují v průměru v polovičních otáčkách, proto potřebují dlouhé převodové stupně, a tím pádem jsou tyto motory línější. Na našich silnicích to příliš nevyužijete, ale milujete-li sílu, zrychlení a pružnou akceleraci, benzínový motor je pro vás vhodnější varianta,“ doplňuje Czauderna.

Naopak automobily s dieselovými motory vynikají již zmíněnou nižší spotřebou paliva, delší životností a jejich cena neklesá zdaleka tak rychle jako u benzínového konkurenta. „Z dlouholeté zkušenosti můžeme říct, že nejsilnějším argumetem u řidičů s dieselem je nižší spotřeba. Naftová auta mají ale například lepší i točivý moment, který se hodí především u předjíždění. Navíc pokud se díváte po užitkových vozech, které vám budou pomáhat při práci, tedy dodávkách, SUV, nebo pick-upech, dieselový motor je lepší volba. A v neposlední řadě musíme říct, že dieselové motory vydrží déle, a to proto, že nafta na rozdíl od benzínu nesmývá olejový film z válců,“ uzavírá Czauderna.