Dnes je 28. 03. 2024

Nárůst navzdory pandemii. Affiliate marketing se těší stále výraznější oblibě

Autor: Redakce
Rubrika: Praktické tipy
Říj 11th, 2021
0 komentářů

Affiliate marketing je na rozdíl od západních zemí ve střední a východní Evropě stále relativně mladým odvětvím. I zde se však již dnes řadí mezi zásadní nástroje e-komerce a podle prognóz by měl v budoucích letech svoji pozici ještě posilovat. Jeho obchodní princip je zároveň velmi jednoduchý a nabízí příležitost celé řadě běžných internetových uživatelů.

Affiliate marketing je ve své podstatě prastará obchodní metoda oblečená do online kabátu. Celý proces stojí na spolupráci prodejců (inzerentů) s partnery (publishery). Inzerentem může být kupříkladu e-shop, který se zavazuje, že publisherovi vyplatí předem dohodnutou provizi, pokud mu přivede platícího zákazníka.

Správné fungování zajišťuje jedinečný partnerský odkaz. „Tento odkaz publisher obdrží v affiliate síti na propagaci e-shopu. Nejčastěji jej následně umístí na svůj blog, webové stránky či sociální sítě. Díky němu pak inzerenti přesně vědí, kolik nakupujících jim daný partner přivedl,“ popisuje Štefan Polgári, Co-Founder a Managing Director ve společnosti Dognet, která jako lokální affiliate síť působí v zemích CEE regionu a svým inzerentům již doručila téměř 3 miliony konverzí s obratem více jak 4,5 miliardy korun.

Přichází úspěšný západní trend

Ve střední a východní Evropě se affiliate marketing teprve zabydluje. O jeho potenciálu však jasně hovoří obchodní výsledky ze západního světa, který jeho výhody objevil již před řadou let. Například v USA podle serveru Mediakix využívá affiliate programy asi 81 procent značek. Odhaduje se, že v následujícím roce přesáhnou za oceánem investice do tohoto druhu e-komerce cifru 8,2 miliardy dolarů, což je asi třikrát více, než tomu bylo před deseti lety. Hovoří o tom výzkum společnosti Statista.

V současnosti je ve Spojených státech díky affiliate marketingu uskutečněno zhruba 16 procent všech online nákupů. Toto číslo z něj podle serveru Business Insider činí společně s e-mail marketingem nejvýdělečnější nástroj e-komerce. Nejvíce affiliate kampaní je dneškem v USA směřováno na podporu prodeje módy (asi 25 procent). Dále následují odvětví jako sport, zdraví a krása, domov, zahrada, elektronika či cestování.

Nárůst navzdory pandemii

Koronavirová krize zapříčinila obrovské ztráty v řadě obchodních odvětví. U affiliate marketingu tomu však bylo právě naopak. „Pandemické období spojené s omezenými možnostmi sociálních kontaktů výrazně nahrálo e-shopům. Firmy, které by přechod do online světa plánovaly měsíce nebo roky, to najednou stihly za pár dní. Fakt, že lidé trávili většinu času doma na home office zároveň vytvořil potenciál pro růst nových publisherů,“popisuje Polgári.

Postupný nárůst obliby affiliate marketingu v Česku nepolevuje ani po rozvolnění situace a nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl otočit. V aktuálním období poklesu ekonomiky mohou partnerské kampaně pro inzerenty mimo jiné znamenat cennou úsporu finančních prostředků. Narozdíl od PPC reklam či RTB totiž prodejce zaplatí pouze za uskutečněné nákupy, nikoli za prokliky a zobrazení. Má tak jistotu, že své peníze neinvestuje nadarmo.

V České republice dnes funguje téměř 50 tisíc e-shopů. To z nás v rámci Evropy činí zemi s největším počtem internetových obchodů na jednoho obyvatele. Partnerský marketing však zatím, jako nástroj e-komerce, volí jen zlomek z nich. „Affiliate marketing využívá asi šest až sedm procent českých e-shopů, přičemž jde zejména o velké hráče, kteří si již na trhu vydobyli určité postavení. Pokud internetový obchod zvažuje, jak a kde svůj affiliate program provozovat, je důležité vybrat si síť, která se těší oblibě publisherů. Právě tam může najít ty správné partnery, kteří mu opravdu dokážou přivést zákazníky,“ doporučuje Polgári.

Publisherem se může stát každý

Pandemie odklonila lidi ze zajetých kolejí a přinutila je se ještě více ponořit do světa digitálních technologií. Řadě z nich však online prostor odkryl nové možnosti zisku financí. „Vydělávat peníze prostřednictvím affiliate marketingu nemusí být pro začátečníky bez potřebného know-how jednoduchý úkol. V první řadě potřebujete například blog, webový projekt či jinou platformu, kde bude reklama umístěna,“ popisuje odborník na e-komerci.

S tím jak správně budoucí nosič reklamního sdělení vytvořit a optimalizovat, může začátečníkům pomoci nová kniha z dílny affiliate sítě Dognet nazvaná Tvorba vydělávajícího webu krok za krokem. „Tato publikace je již naším šestým knižním počinem. K vydávání nás motivuje snaha edukovat trh a odkrývat možnosti affiliate marketingu nejen odborníkům, ale i běžným lidem,“ uzavírá Polgári.

Co je to affiliate marketing?

Affiliate marketing není ve své podstatě nijak revoluční a známe ho již z historie. Pracuje na nejjednodušším obchodním principu – když mi přivedeš zákazníka, získáš odměnu. Affiliate marketing má dvě strany – prodejce (inzerenta) a mediální prostor – webstránku (publishera): Když publisher umístí na svůj web provizní odkaz, jejž dostane, když se zapojí do affiliate sítě Dognet a přinese přes tento odkaz na web inzerenta zákazníka, který nakoupí, získá provizi z prodeje.