Kvalitních řemeslníků ubývá. Chybí nadšení učni i noví živnostníci
Počet řemeslníků v České republice dlouhodobě klesá. Problémy řeší především odborná učiliště, která meziročně registrují až o 60 % méně přihlášek. Výrazně klesá také počet řemeslných živností. Stávající řemeslníci navíc ne vždy odvádějí kvalitní práci. Svědčí o tom i fakt, že právě na řemeslníky si lidé dle České obchodní inspekce stěžují nejvíce.
O tom, jestli bude řemeslník dobrý, se často rozhoduje už během studia. A právě zde je dle odborníků jádro problému. Žáků, které by učňovské obory skutečně zajímaly, je totiž stále méně. Průzkum společnosti Než zazvoní například ukázal, že některá učiliště zaznamenala ve srovnání s loňským rokem až o 60 % méně přihlášek. Důvodem je zejména větší dostupnost maturitních oborů, na ty se podle údajů společnosti chystá až 64 % dotázaných žáků devátých tříd. Také statistiky Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR nedostatek řemeslníků potvrzují. Zatímco za posledních 15 let se ročně registrovalo přes 24 tisíc nových řemeslných živností, v roce 2014 to bylo pouze necelých deset tisíc.
Poptávka po řemeslnících tak ve většině regionů výrazně převyšuje jejich nabídku. „Najít šikovného a poctivého řemeslníka není v dnešní době jednoduché. Ideální je spolehnout se na doporučení známých a reference. Kvalitní pracovníci ale většinou mají domluvené zakázky dlouho dopředu. V případě, že potřebujete vyřešit něco rychle, tak musíte riskovat,“ říká Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe, která pomáhá klientům kontakty na osvědčené řemeslníky zprostředkovávat.
To že najít poctivého řemeslníka může být problematické, potvrzují i data České obchodní inspekce. Právě na řemeslníky si totiž lidé v loňském roce nejčastěji stěžovali. Inspektoři tak loni řešili přes 300 stížností, nejčastěji na zedníky, instalatéry nebo dělníky, kteří měnili okna. V některých případech pak řemeslníci zaplacenou práci dokonce nedokončili. Úspěšnou reklamací však skončí pouze zlomek případů. Lidem často chybí řádně podepsané smlouvy.
Odborníci proto doporučují vždy sepsat písemnou smlouvu. Zakázka sjednaná na základě ústní dohody totiž může být v případě reklamace problematická. Smlouva by přitom měla přesně popisovat vykonanou práci, termín dokončení zakázky i konečnou cenu. „Ve smlouvě se lze dohodnout též na záloze, ta by rozhodně neměla být vyšší než 50 % z konečné ceny,“ radí advokát Jan Mandát. „Při případné reklamaci je pak nutné smlouvy předložit a detailně popsat vzniklý problém a vady výsledného produktu,“ doplňuje Mandát. Také výzva k odstranění vad nebo nedodělků by pak dle jeho názoru měla být vždy v písemné podobě.
Propagaci řemeslných prací je zasvěcen projekt Rok řemesel 2016. Ten chce propagovat jednotlivá řemesla, ale především zavést změny v učňovském školství a motivovat mladé ke studiu skomírajících oborů. Veřejnost pak může využít rovněž nově vzniklý portál, který obsahuje nejrozsáhlejší databázi tuzemských řemeslníků i recenze jejich práce. Usnadní tak hledání vhodného pracovníka a eliminuje případné reklamace.