Dnes je 14. 11. 2024

Kompozitní materiál dibond je ideální pro signmaking, stavebnictví, ale třeba i opláštění tramvají

Autor: Redakce
Rubrika: Praktické tipy
Dub 13th, 2017
0 komentářů

Kompozitní materiál kombinující hliník a polyethylen, známý pod názvem dibond, má široké využití napříč mnoha průmyslovými odvětvími. Sendvičové desky vynikající velkou odolností a tuhostí jsou například ideální pro signmaking, ve stavebnictví se zase používají na provětrávané fasády.

Dibond má takzvanou sendvičovou konstrukci. Dvě hliníkové desky jsou tepelně navázané na jádro z polyethylenu. „Díky tomu má deska z dibondu nižší hmotnost, než by měla deska celohliníková. Zároveň však tento materiál vyniká velkou tuhostí, je odolný vůči korozi, UV záření i nárazu,“ říká Oldřich Kovařík ze společnosti OK DESIGN.

Použití dibondu v průmyslu je opravdu široké. Velké uplatnění má v signmakingu, kde se používá jak k výrobě světelné, tak i nesvětelné reklamy. Materiál je vhodný pro potisk UV technologií i sítotiskem, díky odolnosti se hodí rovněž pro použití v outdooru. Dibond se rovněž využívá pro přímý tisk fotografií – díky nízké hmotnosti a stabilitě materiálu je vhodný i pro výstavní účely.

Hodí se na fasády i opláštění tramvají

Vedle signmakingu najdeme dibond i ve stavebnictví, kde se uplatní například při montážích fasád, ale rovněž i v interiérech v podobě obkladů. „Materiál lze řezat, frézovat i ohýbat v podstatě dle přání zadavatele, což architektům a projektantům dává takřka neomezenou možnost jeho využití. Desky z tohoto sendvičového materiálu lze vyrobit například i v délce šesti metrů – využití takových velkorozměrových prvků zrychlí montáž a ušetří náklady,“ popisuje Oldřich Kovařík.

Vedle toho se odolný dibond uplatní například i při výrobě hromadných dopravních prostředků, konkrétně například tramvají a autobusů. Dibondové díly, ohnuté, svařované či vyfrézované do požadovaných rozměrů a tvarů, se používají na opláštění vozů. Podle Oldřicha Kovaříka je navíc velmi snadné takové díly po letech používání nahradit. Jak dodal, firma OK DESIGN se ostatně v nedávné době podílela například na kapotování švédských tramvají, na nichž nahrazovala starší díly za nové.