Dnes je 26. 08. 2019

Halové sporty umožňují spálit i 600 kcal/h, odborníci doporučují zohlednit riziko zranění

Autor: Redakce
Rubrika: Lifestyle
Lis 22nd, 2012
0 komentářů

V chladných měsících se lidé přesouvají za udržováním kondice a štíhlé linie do hal. U sálových sportů spálí muž za hodinu hraní v průměru 420 až 600 kcal, žena pak 300 až 430 kcal. Nejvyšší energetický výdej přináší hraní squashe, tento sport však zároveň znamená nejvyšší zátěž pro tělo. Odborníci proto při výběru zimní sportovní aktivity doporučují zohlednit i aspekt opotřebení kloubů a úponů.

Za hodinu hraní squashe spálí muž s váhou kolem 80 kg 600 kcal. Žena s váhou 60 kg pak spálí 430 kcal. Squash tak z vybraných halových sportů představuje nejvíce energeticky náročnou aktivitu. Pravidelné hraní squashe však znamená i značnou náročnost na klouby a úpony, což může tréninkový plán nepříznivě ovlivnit. Při zohledňování zátěže sportu na klouby a úpony a zároveň energetického výdaje přináší nejvýhodnější poměr florbal. Tento sport je odborníky klasifikován jako nenáročný a muž při něm přitom spálí 560 kcal, žena zhruba 400 kcal.

 V zimě vyhledávají lidé pro udržení kondice především sporty, které je možné provozovat v halách. Sálové sporty mají značnou energetickou náročnost, jak ukazuje srovnání za hodinu jejich hraní. Nejefektivnější je z tohoto pohledu squash, hokej a pak florbal,“ uvedl Vlastimil Chadim, odborník na výživu a trenér ze společnosti Nutricoach. „Pro snížení tělesné hmotnosti nestačí pouze navyšovat energetický výdej formou plánovaných pohybových aktivit. Nejefektivnější je dosahovat negativní energetické bilance kombinací zvýšeného energetického výdeje a současného snížení energetického příjmu stravou,“ doplnil Chadim.

Pro spálení 1kg tukové tkáně je potřeba vytvořit energetický deficit o hodnotě zhruba 7 000 kcal (29 000 kJ). Muži dosáhnou 7 000 kcal zhruba za 13 dní provozování halového sportu, ženy za 18 dní. „Tuková tkáň je komplexní orgán složený nejen z tuku, ale také třeba z pojivové tkáně, či cév. Tuková tkáň tedy obsahuje jenom zhruba 75 % tuků,“ upřesnil pojmy Michal Kumstát z Katedry podpory zdraví Fakulty sportovních studií MU v Brně. „Spalování tuků u halových sportů je možné dále podpořit i sportovními doplňky výživy. Vhodným je třeba doplněk L-Carnitin, který pomáhá odbourávat uložený tělesný tuk a zabezpečuje energii pro svaly. L-Carnitin také zvyšuje aerobní kapacitu, takže umožňuje hrát oblíbený sport s vyšším nasazením a déle,“ radí Josef Mech, ředitel internetového ochodu SportObchod.cz, který nabízí veškeré vybavení pro sálové sporty.

Při vybírání vhodného halového sportu na zimní měsíce se podle názoru expertů vyplatí zohlednit i jeho náročnost na tělesnou schránku, zejména klouby a úpony. Pro shazování kilogramů je potřeba provozovat sport pravidelně, což například bolesti kloubů znemožní. Natažení úponů pak již patří mezi poranění, která zastaví tréninkový program na ještě delší dobu. Z tohoto pohledu vychází jako nejšetrnější florbal, hokejbal a stolní tenis. Rizikovějšími jsou z hlediska opotřebení tělesné schránky naopak squash, ale i tenis a badminton.

Trvalé snížení hmotnosti se podaří pouze pravidelným provozováním sportů. Bolesti kloubů či poranění úponů bohužel patří mezi faktory, které udržení kondice a štíhlé linie zabrzdí. Sport tedy doporučuji vybírat i podle jeho náročnosti na tělesnou schránku,“ uzavřel tématiku Vlastimil Chadim ze společnosti Nutricoach.

Energetické výdeje u vybraných halových sportů za 1 hodinu jejich provozování:

 Muži

Ženy

 

kcal/hod

kJ/hod

kcal/hod

kJ/hod

Hokej

570

2388

410

1718

Badminton

540

2263

390

1634

Squash

600

2514

430

1802

Tenis

530

2221

380

1592

Florbal

560

2346

400

1676

Hokejbal

540

2263

390

1634

Stolní tenis

420

1760

300

1257

Sálový fotbal

520

2179

370

1550

 

Zdroj: Nutricoach

 

Náročnost vybraných halových sportů na klouby a úpony:

 

Stupeň náročnosti

 

Hokej

3

 

Badminton

4

 

Squash

5

 

Tenis

4

 

Florbal

2

 

Hokejbal

2

 

Stolní tenis

2

 

Sálový fotbal

3

 

1 = nenáročný sport; 5 = vysoká zátěž (Zdroj: Nutricoach)