Dopravci připravují auta na zimu. Důležité jsou správné pneumatiky, ale i komfort v kabině řidiče
Příchod zimy znamená nejen výzvy pro řidiče v podobě náročnějších jízdních podmínek, ale také potřebu dopravců důkladně připravit vozidla na nevyzpytatelné počasí. Nákladní automobily, které jsou na silnicích denně, musejí být dokonale připraveny, aby zvládly čelit nízkým teplotám, námraze i sněhovým závějím.
Zimní pneumatiky jako základ bezpečnosti
Blíží se první listopad a s ním povinnost, které by si měl být vědom každý řidič. Jedním z nejdůležitějších kroků při přípravě jakéhokoliv vozidla do mrazivého počasí je výměna pneumatik za zimní. Pro kamiony je důležité, aby měly nejen správné zimní pneumatiky, ale i dostatečnou hloubku dezénu, která zaručuje optimální přilnavost k vozovce. „Vozidla nad 3,5 tuny musejí mít pneumatiky s hloubkou dezénu 6 milimetrů a je nutné je mít jen na kolech hnacích náprav,“ vysvětluje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, největšího silo cisternového dopravce v Česku. „V průběhu zimy u našich vozů intenzivně kontrolujeme tlak v pneumatikách, protože nízké teploty mohou způsobit jeho pokles. To by pak mohlo mít negativní dopad na řídicí vlastnosti vozidla, ale například i na spotřebu pohonných hmot,“ dodává.
V České republice platí povinnost zimního přezutí od 1. listopadu do 31. března, stejně tak i v sousedním Rakousku. Na Slovensku lze s výměnou vyčkat až do 15. listopadu. Zároveň je ale třeba mít na paměti, že začne-li mrznout či sněžit dříve, je nutné se přizpůsobit počasí a pneumatiky přezout bez ohledu na zákonem stanovený termín.
Ochrana akumulátorů proti mrazu i pečlivá kontrola brzd
V zimních měsících se vozidla často pohybují po kluzkých a špatně sjízdných silnicích, naprosto klíčový je proto stav brzdového systému. Dopravci před zimou pečlivě kontrolují stav brzd, zejména brzdového obložení, kotoučů a brzdové kapaliny.
Akumulátory jsou další součástí vozidel, která v zimě dostává zabrat. Výkyvy teplot výrazně snižují jejich kapacitu a mohou způsobit, že vůz nenastartuje. V případě vybití hrozí nejen zamrznutí baterie, ale dokonce její roztržení. Dopravci tak před začátkem zimní sezóny věnují velkou pozornost kontrole akumulátorů. Prověřují míru nabití a celkový stav, aby minimalizovali riziko poruch. Stejně důležitá je prevence koroze kontaktů, která může negativně ovlivnit funkci elektrického systému vozidla.
Nemrznoucí kapaliny a zimní nafta jako prevence proti poruchám
Nezbytnou součástí přípravy na zimu jsou nemrznoucí směsi. Vozidla musejí mít doplněné nemrznoucí směsi v chladičích, nádržích na ostřikovače a topných systémech. Tím je chráněn motor a další součásti vozidla před zamrznutím. Výměna kapalin za nemrznoucí rovněž zaručuje, že řidiči budou mít čistá okna a dobrý výhled na cestu, což je jedna ze zákonných podmínek pro účast na silničním provozu.
„Co se týče paliva, nákladní vozidla přecházejí na zimní naftu, která obsahuje aditiva zabraňující jejímu tuhnutí při nízkých teplotách. Nafta sama o sobě sice nezamrzá, avšak obsahuje parafinické uhlovodíky, které při mínusových teplotách vytvářejí krystaly. Ty mají tendenci ucpávat filtr a bránit naftě v přístupu k motoru,“ vysvětluje Ondřej Stöhr.
Péče o pohodlí i dobrý rozhled řidičů
Řidič musí mít během řízení dobrý výhled z vozu. Proto se velká pozornost věnuje také údržbě topných a odmlžovacích systémů. Dopravci provádějí kontroly ventilace, výměníků tepla a dalších součástí, které zajišťují vytápění kabiny. „U nákladních aut je podobně důležitá kontrola topení v kabině řidiče. Dobré klimatické podmínky a teplotní pohoda uvnitř vozu mohou výrazně zlepšit koncentraci řidiče. Tím se zlepší i jeho schopnost reagovat na náhlé změny podmínek na silnici, které jsou v zimním období časté,“ podotýká odborník na nákladní dopravu.
Rozhledu samozřejmě napomáhají světla. V zimních měsících se dny zkracují a vozidla jsou na cestě mnohdy za tmy nebo za viditelnosti snížené vlivem počasí. Dopravci proto pravidelně kontrolují a v případě potřeby mění veškeré žárovky i odrazové prvky. Pro zimní období pak svícení upravuje zákon, myslí především na husté sněžení, které viditelnost snižuje zásadně. V takovém případě je nutné mít zapnuté zadní mlhovky. Pokud chumelenice ustane, je třeba puštěné mlhovky vypnout. Pro ostatní účastníky silničního provozu jsou velmi nepříjemné a dokážou oslňovat stejně jako dálková světla.