Dnes je 23. 11. 2024

Dojmy necyklisty z jízdy s elektrokolem: Zvládnete s ním i přes 100 kilometrů za den

Autor: Redakce
Rubrika: Cestování
Čvc 11th, 2016
0 komentářů

Přestože je v tuzemsku cyklistika populární a dostupný sport, zdaleka neplatí, že na kole jezdí každý z nás. Mnohé odrazuje požadavkem na dobrou fyzičku a příslibem jisté bolesti různých tělesných partií na konci výletu. S pomocí elektrokola ale tyhle obavy odpadají. Výlet v délce desítek kilometrů, který by necyklistům zůstal běžně zapovězen, je s ním reálný téměř pro každého.

O elektrokole toho většina Čechů neví o moc více, než že je poháněno elektřinou. Jak ale přesně funguje? Musí člověk skutečně vyvíjet nějakou aktivitu, nebo se dočká svezení jako na babetě? Kolik toho vydrží baterie, skutečně celý den? A je opravdu vhodné pro každého? Pro odpovědi je potřeba vlastního, osobního zážitku s tímto produktem, kterého se u nás ročně prodá okolo 20 000 kusů.

S elektrokolem přes 240 kilometrů za 2 dny

Elektrokolo je poháněno motorem, který čerpá elektrickou energii z baterie uložené ve vybrané části kola. Právě baterie způsobuje, že je elektrokolo těžší než klasické výrobky – jeho váha se pohybuje někde okolo 20 až 25 kilogramů. To může být drobná komplikace při přenášení kola nebo zdolávání prudkých kopců, kde je rozdíl ve váze poznat. V běžném městském provozu nebo při rodinném výletě vás ale nijak neobtěžuje.

Už při prvním usednutí ale sami poznáte, proč je s ním možné bez většího ohledu na vaší fyzickou kondici zdolat klidně 100 kilometrů za den – třeba tak, jak se to povedlo v rámci prvního ročníku E.ON like-bike Tour 2016. Cílem této pionýrské akce, která chce dát tradici e-cyklistickým výletům, bylo zdolat za 2 dny přes 220 kilometrů malebnou krajinou jižních Čech a Moravy. Pro cyklistu to možná není výzva. Pro necyklisty, kterých se i ve startovním poli našlo hned několik, ale bezpochyby ano.

Elektřina pomáhá už s prvním šlápnutím

Vliv elektrického pohonu na jízdu pocítíte již s prvním šlápnutím. Elektřina vám okamžitě přidá na rychlosti a razantně vás vyzývá k zařazení vyššího převodu. Asistuje vám v závislosti na typu elektrokola až do rychlosti zhruba 27 kilometrů v hodině, kdy se elektrický motor sám vypne. Má to své opodstatnění: elektrický motor vám pomáhá až v poměrně vysoké rychlosti a vypíná se teprve v okamžiku, kdy jeho pomoc nepotřebujete. Typickým příkladem jsou sjezdy nebo mírně svažité rovinky, které dokážete snadno „ušlapat“ i bez pomoci.

Z pozice jezdce je vám samozřejmě umožněno korigovat množství síly, kterou motor přenáší do pedálů. Asistovaný pohon můžete vypnout, nechat si pomoci jen minimálně, nebo naopak zvýšit intenzitu až na maximum. To se hodí zejména v kopcích, v nichž byste v případě běžného kola zvažovali sesednutí. Nikoliv však s elektrokolem, s nímž přejedete mírné i střední kopečky snadno. U těch nejprudších už zase záleží na fyzické kondici – elektrokolo sice pomáhá, ale celou práci za vás neudělá.

Baterie vydrží i přes 100 kilometrů

V rámci E.ON like-bike Tour 2016 se přitom potvrdilo, že elektrokolo je dobrý parťák nejen na krátké výlety, ale i dlouhé přejezdy. Řada modelů elektrických kol vydrží i přes 100 kilometrů na jedno nabití, pomoc elektřiny vám navíc umožní udržet skvělou průměrnou rychlost daleko nad 20 kilometry v hodině. Tedy něco, o čem by se mnohým běžně ani nesnilo.

Nejlepší zpráva je navíc ta, že půjčit a vyzkoušet si elektrokolo je nyní v létě vůbec nejsnazší. V řadě významných českých turistických lokalit – například na Lipně nebo ve Vranově nad Dyjí – vás jejich denní zapůjčení bude stát jen několik set korun. Přitom jde o způsob, jak poznat krásy České republiky zase trochu jinak – ze sedla kola a přitom příjemně, bez nutnosti zapojit veškeré své síly.

Autor: Kamil Gric, bývalý novinář