Českým firmám se daří, objednávají dražší reklamní předměty. Frčí „obrandované“ příslušenství pro mobily
V Česku podle odborníků přibývá firem, které záměrně volí neotřelé dárky pro obchodní partnery či zákazníky. Pasé jsou propisky či tašky, společnosti sahají po elektronických reklamních předmětech s logem. Vyšší poptávka je tak po příslušenství pro smartphony, po flashdiscích či třeba powerbankách.
Pokud by se prosperita firem posuzovala podle množství objednávek zbytných reklamních předmětů, které pak rozdávají klientům, krize definitivně skončila. Vyplývá to například ze statistik dodavatele kancelářských potřeb Activa, podle kterých zájem o reklamní předměty meziročně strmě roste. Firmy navíc objednávají dražší položky. Reklamní propiskou pro partnera se totiž od konkurence neodliší. „Vyšší zájem je například o flashdisky, powerbanky a textil s potiskem loga klienta. Poslední dobou roste zájem o dárkové, kosmetické a potravinové balíčky sestavené podle přání zákazníka nebo například čokoládky přímo s brandem či reklamním sdělením zákazníka,“ popsala Věra Milerová ze společnosti Activa. Ta dokonce kvůli velkému zájmu firem spustila i speciální e-shop reklamni.activa.cz, který zákazníkům online rovnou spočítá, kolik je reklamní předměty s potiskem či dalšími úpravami budou stát. Nemusejí tak několik dní čekat na cenovou nabídku a svoji zakázku zrealizují mnohem rychleji.
Že firmy chtějí pro svou propagaci využít nejčastěji právě mánie okolo mobilních telefonů, potvrzují i grafická studia. Nejoblíbenější jsou podle nich reklamní předměty, které s mobilními telefony souvisejí – od touch penů přes sluchátka až po powerbanky. Například zmíněná powerbanka, externí baterie pro mobilní telefon, kterou je možné chytré telefony nabít i bez přístupu k zásuvce, přijde i na stovky korun. Pokud ovšem nese firemní logo, podle expertů je mnohem větší šance, že se společnost dostane do povědomí zákazníka nebo jeho okolí. „Když se jedná o užitečný, tedy často používaný předmět, mají obdarované osoby logo firmy často na očích. Podvědomí v tomto případě funguje, a to v pozitivním slova smyslu,“ dodala Milerová.
Vyobrazení loga na reklamních předmětech se přitom vyplatí věnovat dostatek pozornosti. Profesionální grafická studia narážejí na neznalost zákazníků. „Jsou klienti, kteří mají nereálné představy o grafickém zpracování – loga, vizuálního stylu či samotných reklamních předmětů. Z pozice odborníků s mnoholetými zkušenostmi se jim snažíme co nejlépe poradit, ale není to vždy jednoduché. Nejčastěji klienti nechápou, že logo, které si představují, se pro jejich společnost nehodí či nepůjde použít na reklamní předměty, na tiskoviny a podobně. Často se nám stává, že klienti přicházejí s logem, které si nakreslili sami či za pomoci příbuzných, ale logo není v křivkách, tudíž ho nelze použít a musí se do křivek překreslit,“ konstatovala Lenka Chloupková ze společnosti Atlantic Studio.
Jaký předmět zvolit přitom mohou firmám napovědět i speciální studie. Organizace Advertising Speciality Institute provedla rozsáhlý celosvětový průzkum naposledy před rokem. A vyšlo jí, že nejobvyklejšími reklamními předměty jsou pera, následovaná tričky a taškami. Pokud ale chce firma docílit toho, aby obdarovaní předměty používali co nejdéle, měla by objednat reklamní USB disky, kalendáře či plánovače a oblečení pro venkovní použití. Takové předměty si například Evropané nechávají osm i více měsíců. Po celou dobu tak ukazují firemní loga i ostatním ve svém okolí.