Dnes je 20. 04. 2024

Češi jsou evropskými premianty ve využívání telematiky ve vozových parcích. Pohyb svých vozů sleduje třetina firem

Autor: Redakce
Rubrika: Auto
Zář 11th, 2019
0 komentářů

Využívání elektronické knihy jízd, vyhodnocování jízdního stylu řidičů nebo kontrola spotřeby paliva na dálku. V dopravní telematice se autoparky českých firem zhlédly a mezi evropskými flotilami jsou na špici. Podle rozsáhlého výzkumu Arval Mobility Observatory jsou v přenosu a zpracování dat v oblasti logistiky aktivnější pouze Turci.

Přestože v řadě oblastí řízení a správy autoparků firmy v Česku za těmi zahraničními zaostávají, využívání telematických nástrojů je jedna z těch, ve které naopak dominují. Tento trend odhalil letošní rozsáhlý výzkumu s názvem Arval Mobility Observatory, který mapuje užívání firemních vozidel. Na otázky výzkumníků z oblasti dopravy a mobility odpovídali manažeři firem zodpovědní za vozové parky ve 12 zemích Evropy včetně Česka a v Turecku. Celkem proběhlo 3 930 rozhovorů.

Telematika umožňuje přenos dat za účelem monitorování spotřeby paliva, chování řidiče nebo polohy vozidla za využívání GPS technologií, ale dokáže také vyhodnocovat charakteristiku provozu, jako je jeho hustota nebo průměrná rychlost. V České republice jsou tyto systémy na vzestupu. V současné době je u nás využívá 33 % autoparků, což je oproti loňskému roku nárůst o 6 procentních bodů. V ostatních evropských státech je to přitom jen 21 % firem. Více než v tuzemsku je telematika nasazována pouze v Turecku. Tam se k jejímu využívání hlásí dokonce 53 % firem.

Přehled chtějí mít především větší firmy

Podobně jako u dalších oblastí v trendech dopravy se i u využívání telematiky údaje liší podle velikosti firem. V případě monitoringových a hodnotících systémů jejich obliba stoupá právě s velikostí firem co do počtu zaměstnanců a automobilů. V kategorii nad 500 zaměstnanců najdeme telematická zařízení ve vozidlech 63 % firem v České republice a 32 % v Evropě. Menší firmy, které zaměstnávají 9 a méně lidí, mají tuto výbavu vozidel pouze ve 13 % případů. V dalších evropských zemích je to u tohoto segmentu jen 11 %.

Právě s rostoucím počtem automobilů v rámci flotily se telematické systémy firmám vyplácejí, protože jim umožňují lépe optimalizovat logistiku, šetřit pohonné hmoty, ale například též významně ušetřit čas a práci zaměstnancům díky využívání elektronické knihy jízd. Manažeři správy flotily si díky nim mohou udržovat přehled jak o nájezdech kilometrů či spotřebě a stavu pohonných hmot, tak i o stylu jízdy konkrétních řidičů. „Generování knihy jízd firmám poskytuje podklady pro diety a cestovní náhrady zaměstnancům. Telematické systémy rovněž nabízejí hlášení poruch motoru nebo zavolání dispečinku v případě nehody, což zvyšuje celkovou bezpečnost,“ dodává konzultant Arval CZ Tomáš Kadeřábek.

Snížení nákladů na vozový park spolu s bezpečností řidičů je právě v České republice nejčastějším důvodem pro nasazení telematiky. Úspory nákladů uvedlo jako rozhodující důvod 54 % českých firem, bezpečnost řidičů 52 %. Ve zbytku dotazovaných zemí vedla lokalizace vozidel, kterou jako hlavní argument uvedla téměř polovina firem. Mezi další důvody zavádění telematiky patří optimalizace tras (v ČR 38 %, v Evropě 31 %) a zlepšení chování řidičů (v ČR 27 %, v Evropě 30 %).

Dodávky i auta pro osobní využití

Podle výzkumu se telematika o něco častěji nasazuje u lehkých užitkových vozidel než u osobních automobilů. „Výstupy totiž firmám umožňují získat podstatné informace, jako je zatížení náprav nebo teplota v nákladovém prostoru, což pomáhá například zajišťovat kvalitu převáženého zboží,“ upozorňuje Kadeřábek.

V neposlední řadě podle něj může být telematika užitečná pro rozlišení služebních a soukromých jízd. Řada firem totiž jako benefit umožňuje zaměstnancům využívat auta pro soukromé účely. Podle průzkumu některé firmy dokonce svým pracovníkům dávají možnost zvolit si vůz nebo alespoň část jeho vybavení individuálně. V České republice tento přístup uplatňuje zhruba třetina firem (32 %). Častěji je využíván ve firmách s více než 100 zaměstnanci (37 %) nebo v sektoru služeb.