Dnes je 3. 03. 2024

Budimex pokračuje v rekonstrukci klíčového varšavského nádraží

Autor: Redakce
Rubrika: nejčtenější
Čvn 15th, 2023
0 komentářů

Stavební společnost Budimex pokračuje v rekonstrukci klíčového polského železničního uzlu Varšava Zachodnia. V rámci ní dochází k budování nových nástupišť, modernizaci nádražní haly či pokládání nových kolejí. Součástí investice je rovněž stavba jednopólového železničního viaduktu, který je svou konstrukcí v celém Polsku unikátní. Podobné zakázky by firma v budoucnu ráda realizovala i v České republice.

Stanice Varšava Zachodnia patří k nejrušnějším železničním uzlům v Polsku. Denně jí projede více než 1000 regionálních i mezinárodních vlaků a využije ji na 60 tisíc cestujících. Od roku 2020 prochází tato dopravní křižovatka rozsáhlou rekonstrukcí, kterou má na starost stavební skupina Budimex. Celková hodnota zakázky dosahuje 1,9 miliardy zlotých – v přepočtu téměř 10 miliard českých korun – což z ní činí jednu z největších novodobých investic v rámci polské železniční infrastruktury.

„Práce na rekonstrukci nádraží Varšava Zachodnia započaly v roce 2020. Nyní je projekt hotový ze 70 procent. Aktuálně každý den pracuje na 3,5 kilometru dlouhém staveništi zhruba 550 pracovníků a asi 130 stavebních zařízení. Hotovo bude příští rok,“ popisuje Michał Wrzosek, tiskový mluvčí stavební společnosti Budimex.

V rámci stavebních prací buduje firma zcela nová krytá nástupiště, modernizuje stávající drážní halu, instaluje nové koleje, výhybky či trolejové vedení. Opravou prochází rovněž tunel pro pěší a staví se prostory pro eskalátory umožňující přístup k jednotlivým nástupním platformám.

Součástí celé miliardové investice je však i stavba jednopólového železničního viaduktu o váze 1700 tun, což odpovídá hmotnosti nákladního vlaku s 25 vagóny plně naloženými uhlím. „Ocelová ‚příhradová‘ konstrukce měří na délku 185,5 metru a na výšku 16,5 metru. Na jednopólovém viaduktu se nacházejí dvě koleje, trolejové vedení a výhybka. Stavba je vzhledem ke svým specifikům první realizací daného typu v Polsku,“komentuje Michał Wrzosek.

Viadukt byl na své místo usazen v jednom celku. Samotný proces nasouvání trval 5 dní a byl rozdělen do dvou technicky náročných etap. Mezi nimi bylo nezbytné zachovat dvouměsíční rozestup, tak aby bylo možné dokončit integraci ocelové konstrukce.

Velké ambice má firma i v Česku

Kromě polského trhu působí Budimex rovněž v Německu, na Slovensku i v České republice. U našich východních sousedů již stavební firma realizuje silniční zakázku na zhotovení klíčové křižovatky mezi dálnicemi D1 a D4 nedaleko Bratislavy. Na svůj první vyhraný tendr v tuzemsku prozatím čeká.

„V České republice máme zájem o velké i malé železniční a silniční zakázky. V dlouhodobém horizontu se zde chceme stát stabilní konkurenceschopnou firmou, která bude pevnou součástí místní ekonomiky. Aktuálně pokračujeme v intenzivním náboru nových pracovníků. Zájem máme prioritně o úsekové stavbyvedoucí silniční a železniční infrastruktury, hlavní stavbyvedoucí či rozpočtáře staveb,“ uzavírá tiskový mluvčí společnosti Budimex.