Analýza poptávky po dovolených: Češi v létě míří do Řecka, tráví na dovolené týden, cestují letadlem a dopřávají si all inclusive
Čeští turisté si pro svou letní dovolenou nejčastěji vyhrazují 5 pracovních dní. Dovolenou delší než dva týdny si dopřává pouze 3 % z nich. Cesta letadlem se stává samozřejmostí, preferuje ji 70 % turistů. Vlastním vozem se dopravuje už jen 19 % cestovatelů. Polovina Čechů vyžaduje na své dovolené službu all inclusive, zajištění pouze snídaní stačí jen 7 % turistů. Pro svou letní dovolenou si turisté nejraději vybírají Řecko, které svou pozici nejoblíbenější destinace letos upevnilo. Vyplývá to z analýzy prodeje dovolených na léto 2014 u cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem zájezdů přes internet na českém trhu. Analýza byla provedena na vzorku bezmála 24 000 zájezdů, které byly od května do poloviny června 2014 prodány na letní měsíce, a mapuje tak celý český trh.
V období od června do září vyrážejí turisté na své letní dovolené.V letošním roce investují do letních pobytů v průměru 11 952 Kč na osobu. Oproti loňskému roku jde o mírný nárůst, a to o 461 Kč.Při volbě dovolené hraje mimo destinace klíčovou roli délka pobytu, typ dopravy a druh stravy. Češi mají své preference jasné. „Oproti loňskému roku nedošlo k výraznému posunu v požadavcích na dovolenou. Stále vede Řecko a posiluje i Chorvatsko. Již několikátým rokem pak registrujeme trend, že turisté rádi svou dovolenou rozkládají do celého roku. Na letní zájezd si nejčastěji vyšetří 5 pracovních dní. Zájem o delší zájezdy postupně opadá,“ sdělil Michal Tůma z cestovní agentury Invia, která je jedničkou v online prodeji zájezdů v České republice. „Češi, kteří se rozhodnou cestovat na dovolenou s cestovní kanceláří, pak v 70 % upřednostňují rychlou a pohodlnou cestu letadlem. Rovněž si s oblibou dopřávají servis all inclusive. Letos je o tento typ stravování ještě větší zájem než v předchozích letech. Nabízí jej totiž nově i hotely, které se na něj v minulosti nespecializovaly,“ dodal Tůma.
DESTINACE: Řecko je stále nejoblíbenější, oproti loňsku se dostalo Chorvatsko před Turecko
Trvale nejpopulárnější destinací u zákazníků cestovní agentury Invia je Řecko, které letos tvoří 29 % z celkové poptávky po letních zájezdech. Jde o meziroční nárůst o 4 procentní body, což definitivně potvrzuje vítěznou pozici. Dovolená na řeckých ostrovech turisty vyjde v průměru na 13 223 Kč na osobu, což je o 400 Kč méně než v loňském roce. Druhou nejoblíbenější destinací je letos Chorvatsko, které volí 12 % turistů. Průměrně Češi investují do této dovolené 7 630 Kč. Na třetí příčku tak sesadilo Turecko, kam letos v létě zamíří 10 % cestovatelů. Z desítky nejoblíbenějších destinací investují čeští turisté nejvíce právě do dovolené v Turecku, za kterou letos utrácejí v průměru 15 644 Kč na osobu. Vyšší průměrná hodnota je dána tím, že Češi si v tureckých letoviscích rádi připlatí za vysokou kvalitu služeb. K nejvýznamnějšímu poklesu poptávky došlo letos v případě Tuniska a Francie, mírně oslabil i zájem o dovolenou v Egyptě.
Prodej dovolených podle oblíbenosti destinací u cestovní agentury Invia
Destinace |
Podíl na prodeji léto 2014 |
Průměrná cena na osobu 2014 |
Podíl na prodeji léto 2013 |
Průměrná cena na osobu 2013 |
Řecko |
29 % |
13 223 Kč |
25 % |
13 623 Kč |
Chorvatsko |
12 % |
7 630 Kč |
10 % |
7 004 Kč |
Turecko |
10 % |
15 644 Kč |
11 % |
15 265 Kč |
Itálie |
10 % |
8 155 Kč |
9 % |
7 617 Kč |
Bulharsko |
8 % |
12 023 Kč |
8 % |
12 324 Kč |
Egypt |
7 % |
13 902 Kč |
8 % |
13 222 Kč |
Španělsko |
6 % |
13 709 Kč |
5 % |
12 621 Kč |
Tunisko |
6 % |
13 024 Kč |
9 % |
12 073 Kč |
Francie |
2 % |
5 515 Kč |
4 % |
4 618 Kč |
Česká republika |
1 % |
2 989 Kč |
1,5 % |
2 700 Kč |
DÉLKA POBYTU: Celkem 63 % Čechů v létě volí zájezdy na 6 až 9 dní
Češi odjíždějí na letní dovolenou nejčastěji na týden. Pobyty s délkou 6 až 9 dní tvoří 63 % z celkového prodeje dovolených na léto 2014 u cestovní agentury Invia. Zájezdy na 10 až 13 dní pak zaujímají 27% podíl na prodeji. Dovolenou delší než dva týdny si dopřává pouze 3 % tuzemských turistů. Zájem o vícedenní zájezdy oproti loňskému roku letos opadá právě ve prospěch týdenních dovolených. Zájezdy kratší než 5 dní pak volí 7 % klientů cestovní agentury Invia. Krátké pobyty jsou spíše dominantou jarních a podzimních měsíců, kdy lidé odjíždějí na eurovíkendy.
Do týdenních pobytů na léto 2014 Češi investují v průměru 11 752 Kč na osobu. Za dvoutýdenní zájezdy pak turisté utrácejí průměrně 13 268 Kč na osobu. U delších dovolených představuje průměrná cena zájezdů prodaných u cestovní agentury Invia 18 864 Kč. Jde o výrazný meziroční nárůst, a to o 3 101 Kč.
Prodej dovolených podle počtu dní u cestovní agentury Invia
Počet dní |
Podíl na prodeji léto 2014 |
Průměrná cena na osobu 2014 |
Podíl na prodeji léto 2013 |
Průměrná cena na osobu 2013 |
do 5 dní |
7 % |
4 990 Kč |
8 % |
4 289 Kč |
6 až 9 dní |
63 % |
11 752 Kč |
59 % |
11 152 Kč |
10 až 13 dní |
27 % |
13 268 Kč |
29 % |
13 596 Kč |
14 dní a více |
3 % |
18 864 Kč |
4 % |
15 763 Kč |
DOPRAVA: V létě dominují letecké zájezdy, dává jim přednost 71 % turistů
Pro letní dovolenou preferují Češi ve většině případů leteckou dopravu. Letecké zájezdy totiž tvoří 70 % z celkového prodeje zájezdů na léto 2014 u cestovní agentury Invia. Oproti loňskému roku však došlo k mírnému poklesu poptávky po leteckých zájezdech, a to o 2 procentní body. K odlivu došlo ve prospěch cestování vlastním automobilem, které letos preferuje 19 % turistů. Pobyty s autobusovou dopravou letos volilo 10 % zákazníků cestovní agentury Invia. Právě autobusové zájezdy představují nejlevnější variantu dovolené, průměrná hodnota prodaného zájezdu v letošním roce činí 6 232 Kč na osobu. Přitom právě u autobusové dopravy došlo k nejvýraznějšímu meziročnímu nárůstu průměrné ceny, ta se zvýšila o 1 147 Kč. Naopak nejnákladnější jsou letecké pobyty, za které Češi letos utrácejí v průměru 14 158 Kč na osobu, což je pouze o 446 Kč více než loni.
Prodej dovolených podle typu dopravy u cestovní agentury Invia
Typ dopravy |
Podíl na prodeji léto 2014 |
Průměrná cena na osobu 2014 |
Podíl na prodeji léto 2013 |
Průměrná cena na osobu 2013 |
Letecky |
70 % |
14 158 Kč |
72 % |
13 712 Kč |
Vlastní |
19 % |
6 920 Kč |
17 % |
6 231 Kč |
Autobus |
10 % |
6 232 Kč |
11 % |
5 085 Kč |
Kombinovaná |
0,1 % |
5 693 Kč |
0,06 % |
10 140 Kč |
STRAVA: All inclusive tvoří polovinu z poptávky po letních dovolených
Na svých dovolených si Češi nejraději dopřávají hojnost jídla a v 51 % volí stravu typu all inclusive. Oproti loňskému roku došlo dokonce k nárůstu poptávky po této službě, a to o 3 procentní body. Služby all inclusive se stávají pro cestovatele samozřejmostí a vyžadují je i u destinací, ve kterých to dříve nebylo zvykem. Jde například o hotely na řeckých ostrovech. Průměrná hodnota prodaného pobytu se stravou typu all inclusive letos činí 14 777 Kč na osobu. Pro pobyty s polopenzí se letos rozhodlo 25 % klientů cestovní agentury Invia. Zájezd s polopenzí letos Čechy přijde v průměru na 9 970 Kč.
Mezi českými turisty jsou rovněž populární pobyty bez zajištěné stravy, které si letos pořídilo 16 % cestovatelů. Právě tyto pobyty jsou cenově nejdostupnější. V průměru Češi letos utrácejí za zájezdy beze stravy 7 364 Kč.
Prodej dovolených podle typu stravy u cestovní agentury Invia
Typ stravy |
Podíl na prodeji léto 2014 |
Průměrná cena na osobu 2014 |
Podíl na prodeji léto 2013 |
Průměrná cena na osobu 2013 |
All Inclusive |
51 % |
14 777 Kč |
48 % |
14 564 Kč |
Polopenze |
25 % |
9 970 Kč |
24 % |
9 924 Kč |
Bez stravy |
16 % |
7 364 Kč |
17 % |
6 818 Kč |
Jen snídaně/Jen večeře |
7 % |
9 229 Kč |
9 % |
8 858 Kč |
Plná penze |
1 % |
12 696 Kč |
2 % |
9 828 Kč |
Ostatní |
0,1% |
10 370 Kč |
0,1 % |
8 725 Kč |