České značky ovládají franšízový trh v ČR. Nejčastěji lidé podnikají v oblasti gastronomie, oděvů nebo potravin
Na tuzemském franšízovém trhu převládají české značky v 65 % a jejich podíl dále roste. Dle Reportu franchisingu ČR 2015 meziročně vzrostl podíl českých franšíz o sedm procentních bodů. Největšího růstu dosahují mladé společnosti, které na trhu fungují méně než šest let. Ve franšízovém modelu podnikání nejčastěji působí firmy z oblasti služeb. Nejvíce franšízových sítí zastupuje gastronomie, následují oděvy a obuv a třetí příčku drží potraviny.
Na počátku roku 2016 fungovalo v ČR více než 3100 podnikatelů působících pod hlavičkou franšízové sítě, kteří měli celkem na starost 3900 franšízových poboček. Z Reportu franchisingu ČR 2015 vyplývá, že model franšízingu si pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v sektoru Služeb, kde počet reálných franšízových konceptů činil 106 značek. Nejvíce, 29 franšízových řetězců, lze aktuálně nalézt v kategorii Gastronomie a v oblasti Oděvů a obuvi, 23 franšízových konceptů pak v kategorii Potraviny.
V malých městech se daří menším konceptům
Podle odborníků se menším franšízovým konceptům daří zejména v malých městech. „Malá města jsou pro menší koncepty franšíz ideální. Díky rychlému šíření doporučení spokojených zákazníků si pobočky dokáží poměrně snadno získat klientelu,“ vysvětluje Roman Mazák ze sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek CBA CZ. Maloobchodním sítím prodejen potravin se podle něj v Česku daří. „Franšízy totiž nabízejí svým členům kvalitní servis. Jako součást balíčku franšízového partnerství získají začínající podnikatelé základ pro své podnikání: od označení prodejny, přes vybavení, letákové kampaně až po moderní merchandising,“ dodal Mazák s tím, že franšízové sítě také často svým členům nabízí výhodné produkty vlastních značek.
Netradiční odvětví jsou na vzestupu
Kromě tradičních odvětví, jako je gastronomie, oděvy nebo potraviny, investují čeští podnikatelé také do neobvyklých podniků. Podnikatele už tolik netáhnou velké zavedené globální značky, ale spíše menší lokální firmy se zajímavým nápadem, které odpovídají současným trendům zdravého životního stylu. V českém prostředí tak lze narazit na alternativní léčiva, farmářské produkty nebo koncept převozu pacientů do nemocnic. „Součástí franšízových smluv bývá také marketingová podpora od mateřských firem. Díky tomu odpadají začínajícím podnikatelům zásadní počáteční výdaje,“ popisuje Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ, které je jedinou franchisovou širokosortimentní maloobchodní potravinovou sítí zapsanou u České asociace franchisingu. Podpisem smlouvy pak majitelé pobočky získávají know-how své mateřské firmy a plnou podporu. Začínající podnikatelé zaplatí počáteční kauci, která se odvíjí od typu provozovny, a dále odvádějí své mateřské firmě procenta z tržeb.
Trend franšízingu do Česka pronikal pomalu
Na území České republiky se franšízing začal šířit až po roce 1989. Větší rozvoj nastal zejména od roku 1991, kdy se na trh dostaly velké globální značky. Zpočátku se však franšízingu v Česku příliš nedařilo, potenciální podnikatelé totiž neměli o systému franšíz dostatek informací. Neexistovaly žádné semináře, konference ani literatura. Lidem také chyběly jakékoliv zkušenosti s podobným způsobem podnikání. Obrat přišel v roce 1993, kdy byla založena Česká asociace franchisingu. Zpočátku byly mateřskými firmami zejména zahraniční značky, tento trend se postupně začal obracet a v současnosti je na tuzemském franšízovém trhu 65 % českých firem.