Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení
Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen pro ty měsíce, kdy skutečně jezdí.
Obě varianty mají své plusy. Díky sezónnímu povinnému ručení mohou motorkáři ušetřit pár stokorun ročně. Na druhou stranu to však znamená menší flexibilitu a čas obětovaný na vyřizování návštěvy úřadu.
Bez povinného ručení žádné vozidlo, ať už motorka, nebo auto, vůbec nesmí na silnici. Pokud smlouva o povinném ručení skončí, měl by majitel auta nebo motorky odstavit stroj do garáže a odevzdat poznávací značky do depozitu na registru vozidel.
Pro motorkáře je v našem podnebí typické, že používají motorku jen omezenou část roku. Někteří z nich proto hledají cesty, jak na povinném ručení ušetřit. Jednou z možností je si smlouvu zřídit na začátku sezóny, a jakmile se ochladí, ukončit ji. Majitel stroje ho musí na registru vozidel nechat vložit do statusu „vyřazeno z provozu“, jak se nyní označuje uložení značky do depozitu.
Tato praxe však není u motorkářů příliš častá, jak potvrzuje například Radka Loukotová z tiskového střediska brněnského magistrátu. „V registru silničních vozidel je v současné době evidováno asi 33 800 motocyklů všech kategorií. V roce 2020 bylo během celého roku vloženo do statutu ‚vyřazeno z provozu‘ 105 motocyklů všech kategorií, tedy asi tři procenta. Většina byla v tomto statutu právě v zimním období,“ sdělila.
Pojištění na teplé měsíce závisí na rozmarech počasí
Častější variantou je takzvané sezónní pojištění, které se uzavírá jen na vybrané období a na každý nový rok se automaticky prodlužuje. Nejkratší možné období jsou tři měsíce a nejdelší deset měsíců. Podmínky se liší podle konkrétní pojišťovny. Jednoznačná výhoda je v tom, že motorkář neplatí za zimní měsíce, kdy ví, že motorku ani nevytáhne.
Problém je však v tom, že počasí si často dělá, co chce, a není nic výjimečného, když v prosinci místo ladovské zimy zažívá Česká republika příjemných 12 stupňů pod jasnou oblohou. A to pak nepoužitelná motorka, které majitel platí povinné ručení od dubna do října, odstavená v garáži zamrzí. Podle mluvčí Direct pojišťovny Nely Maťašeje je optimální možností využít službu celoročního pojištění, které se dá ale kdykoli zrušit. „V Directu jako jediná pojišťovna u nás nabízíme možnost okamžitého zrušení povinného ručení dohodou. Motorkáři si tedy sjednají běžné celoroční ručení, a pokud jsou nuceni například v půlce roku sezónu předčasně ukončit kvůli závadě na stroji, zdravotním problémům nebo jiným neočekávaným okolnostem, mohou smlouvu ukončit klidně ze dne na den a pojištění po zbytek roku už platit nemusejí,“ vysvětluje Maťašeje.
Díky celoročnímu povinnému ručení může motorkář vyjet kdykoli
Celoroční povinné ručení platí neomezenou dobu, a pokud řidič nebourá, není rozdíl v ceně mezi ním a sezónním pojištěním nijak vysoký. V dnešní době se dá sjednat jednoduše online a zelená karta přijde majiteli vozidla na mail. S povinným ručením navíc může motorkář bez obav vyrazit i za hranice. Pojištění je totiž platné ve všech zemích, které jsou uvedeny na zelené kartě.
Direct pojišťovna poskytuje k povinnému ručení i základní asistenční služby zdarma. „Díky nim vám motorku odtáhneme, když bude nepojízdná, nebo zaplatíme mechanika, který přijede na místo. Kromě toho jsou v ceně i drobné opravy nebo pomoc, když vám například dojde palivo, píchnete či máte vybitou baterku,“ vyjmenovává Maťašeje.