Dnes je 24. 11. 2024

Kurzy pro řidiče dávno nejsou jen škola smyku. Pomáhají předvídat na cestách i šetřit benzín

Autor: Redakce
Rubrika: Auto
Čvc 25th, 2019
0 komentářů

Umět ovládat auto za deště, vyrovnat se s náledím, poradit si při dopravní nehodě a naučit se myslet i za druhé účastníky provozu. Podobné dovednosti dokáží zachránit život řidiči i posádce celého auta. Potřebné proškolení a trénink nečekaných situací zajišťují řidičské kurzy. V poslední době se přitom rozšiřují i díky speciálním požadavkům firem. Podle odborníků je aktuálním trendem překlopení těchto školení do zážitkových akcí.

Nejznámějším doplňkovým kurzem pro řidiče je škola smyku, která má v České republice tradici delší než pětadvacet let. Některé výukové praktiky zůstaly téměř nezměněné. Při cvičení se tak například stále využívají kluzné desky nebo kluzné zatáčky. „Pomocí semaforů zase zkoušíme reakční dobu řidiče. Ta je totiž v dnešní době problém. Lidé jsou zvyklí na liniové stavby, jako jsou dálnice, kdy se řidič zařádí, jede po rovině, trasu mu hlídá navigace a on po nějaké době otupí. Jedním z cílů školení je probudit opět v řidičích postřeh, zkrátit reakční dobu. Pomáhají nám při tom i osvědčené metody jako dopravní kužely a slalom,“ říká Dalimil Frič z Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR.

Kurzy pro řidiče se v posledních letech rozšířily a o školení zaměřená nejen na bezpečnou jízdu projevují zájem jednotlivci, ale především firmy. „Nabídka školení je široká. Pro firmy zajišťujeme kurzy bezpečné jízdy i tematická školení zaměřená například na odpovědnost v dopravě, rizika jízdy v letním či zimním období nebo únavu a stres za volantem,“ popisuje Ivana Vizinová, Training & Delivery Specialist leasingové společnosti Arval CZ.

Zaměstnancům firem podle něj Arval nabízí také účelové školení. Při nich si řidiči osvojí techniky defenzivní a hospodárné jízdy, nebo nacvičí přesné manévrování s vozem ve stísněném prostoru úzkých ulic či při parkování. „Právě kvůli častým dotazům klientů jsme rozšířili nabídku o různé formy školení, které mají firmám přinést know-how i v praxi ověřené dovednosti, jak snižovat spotřebu pohonných hmot u firemních automobilů,“ dodává Ivana Vizinová.

Firmy chtějí bezpečnost i zábavu

Podle společnosti Dekra, která ve spolupráci s Arvalem školení pro firmy pořádá, se firmy ozývají i se specifickými požadavky. „Například v rámci několikahodinových školení i firemních dnů si často přejí program obohatit o zdravovědu nebo simulovanou dopravní nehodu. Významnou roli hraje i školení bezpečné jízdy. Z našich zkušeností vyplývá, že firmy mají zájem na bezpečí svých zaměstnanců na silnicích a zároveň chtějí, aby byli připraveni umět řešit nepředvídané situace a v případě potřeby dokázat pomoci,“ myslí si Štěpánka Boštíková ze společnosti Dekra. Důkazem podle ní je, že firmy si školení sjednávají opakovaně – pro nové zaměstnance i pro připomenutí a procvičení již zaškolených.

Mezi další důvody ke školení patří méně pojistných událostí a snížení plateb spoluúčasti při nehodách a celkový pokles nehodovosti. Tím odpadá nepřítomnost zaměstnanců na pracovišti a také čas a prostředky na vyřizování škodných událostí a opravy služebních vozidel. Dalším přínosem můře být i kurz ekonomické jízdy, který pomáhá firmám snižovat náklady za pohonné hmoty. „Přitom například kamionové firmy už v posledních letech své řidiče na podobné kurzy příliš nevysílají. Kvůli nedostatku lidí si řidičů váží a mají pocit, že by je podobnými požadavky obtěžovali,“ říká Frič.

Trend se podle něj ze školení překlápí k zážitkům. „Firmy často poprvé na školení narazí, když hledají možnosti různých teambuildingů a zaujme je právě polygon a kurzy bezpečné jízdy vnímají nejprve jako alternativu ke golfovému turnaji. Když ale zjistí, o co jde doopravdy, jejich zájem většinou ještě stoupne a na kurz se přihlásí,“ popisuje.

Účastníci se naučí pracovat se svými řidičskými dovednostmi, myslet za ostatní řidiče, ale například také využívat funkce služebního automobilu, o kterých často do té doby netušili. „Průzkumy, které by dokázaly, jak kurzy pomáhají k bezpečnosti provozu nejsou. Zpětnou vazbou nám ale je už to, když vidíme rozdíl ve způsobu a rychlosti jízdy, když k nám řidiči ráno přijíždí a když odpoledne zase odjíždí. Míváme i telefonáty a maily od lidí, kteří nám děkují a popisují, jak naučené dovednosti využili při kolizích v provozu,“ uzavírá Frič.