Dnes je 30. 01. 2023

ZKL ve Španělsku získalo velkou zakázku na ložiska do větrných elektráren, říká Jaroslav Bábel

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Srp 21st, 2015
0 komentářů

V zemi, kam jezdí Češi na dovolenou, tráví Jaroslav Bábel i s rodinou celý rok. Je obchodním zástupcem ZKL pro Španělsko a běžně se setkává s tím, že obchodní partneři na jednáních probírají i fotbal a býčí zápasy. Pod jeho vedením se ZKL daří dobývat ztracené pozice a objem obchodů roste. Zatímco v roce 2012 byl tamní obrat jen přes milion korun, loni se zvedl na necelých 7 milionů korun.

Jakou pozici má ZKL na španělském trhu?

ZKL má ve Španělsku dlouhou tradici, v 70. a 80. letech byla naše ložiska nejprodávanější. V důsledku organizačních změn po sametové revoluci bohužel přímé zastoupení značky ze Španělska zmizelo.  Na začátku každého jednání zdůrazňuji ryze český původ značky, výrobu v EU a neustálé investice do výzkumu. Na to Španělé rádi slyší a mnoho z nich se stalo našimi zákazníky.  Mým osobním cílem je navrátit značce ZKL ve Španělsku zašlou slávu a její pozici nadále upevňovat.

Jako obchodní zástupce pro ZKL pracujete od roku 2012. Jaká je vaše náplň práce a s jakou největší výzvou jste se ve Španělsku potýkal?

Především bych chtěl zdůraznit, že pracovat pro koncern ZKL je opravdu radost. Majitelé se o firmu zodpovědně starají, management je opravdovým motorem všech zlepšení a obecně se setkávám s velmi tvůrčí a produktivní atmosférou. Hlavní náplní a výzvou je tedy pracovat týmově, využít maximálně tohoto pozitivního ducha a značku budovat krok po kroku. Od roku 2012 jsme vybudovali slušnou distribuční síť, pokrývající celé území Španělska a Portugalska, ale především se podařilo úspěšně uskutečnit celou řadu pilotních dodávek do prvovýrob. To nám pomáhá jako reference pro další prodej, ale především to posouvá naše technické a kapacitní možnosti.

Je španělský trh v něčem specifický?

Z hlediska prodeje ložisek se jedná bohužel o velmi konzervativní trh.  Více než 80 % trhu je rozděleno pouze mezi 2 největší světové hráče v oboru. Bavíme se nicméně naštěstí o 8. nejsilnější ekonomice světa a nás zajímá těch zbývajících 20 %, což zdaleka není zanedbatelné číslo.  Španělsko je specifické i svou rozlohou, je to 2. největší země v EU. Cestování za klienty je tak časově i finančně náročné.

Do kterých odvětví ZKL ve Španělsku nejvíc dodává?

Velmi nám pomáhá, že přibližně 30% španělského HDP tvoří průmysl. Cílíme samozřejmě především na těžký průmysl, hutnictví, energetiku, ale snažíme se také značku znovu dostat do povědomí širší veřejnosti.

O jaké zboží ZKL mají tamní zákazníci největší zájem?

Největší boom zažívá v současné době větrná energetika. Podařilo se nám v letošním roce projít úspěšnou homologací u jednoho z nejvýznamnějších výrobců větrných elektráren na světě, což nám otevírá dosud nevídané možnosti rozvoje v tomto segmentu. Mám spíš obavu, abychom byli kapacitně schopni zákazníky v tomto oboru uspokojit. Naše ložiska byla natolik úspěšná, že jsme byli dokonce přizváni podílet se na novém vývoji větrné elektrárny o výkonu 3,3 MW. Kolegové z výzkumu tam budou navrhovat kompletní technické řešení v oblasti ložisek.

Funguje dobře volný trh Evropské unie nebo jsou v dovozu nějaké překážky?

Nikdy jsem se netajil tím, že jsem velkým příznivcem EU a společné měny v eurozóně. Pokud se ptáte na překážky, tak doposud jsme nezaznamenali žádnou komplikaci. Na druhou stranu volný pohyb zboží má i své minusy. Setkáváme se s tím, že některé firmy ložiska ZKL nakoupí v jiné evropské zemi a pak je přeprodávají do Španělska. V takovém případě nemůžeme ručit za jejich původ, kvalitu, servis a technickou podporu.

Jak se vyvíjí prodeje?

Je třeba vycházet ze skutečnosti, že za rok 2011 svítila v oblasti přímého prodeje do Španělska hrůzostrašná nula. Se současným objemem prodeje musíme být spokojeni. Nicméně jsem hluboce přesvědčen, že celý současný obchodní tým podpořený našimi technickými pracovníky a všemi dělníky ve výrobě dokáže ve velmi krátké době značku ZKL ve Španělsku vrátit zpět na výsluní. Všichni společně jsme si stanovili střednědobý cíl prodeje v řádu desítek milionů korun ročně a toto číslo vidím osobně jako reálné.

Zájem o výrobky ZKL ve Španělsku stále roste výrazným tempem. Díky čemu se toho podařilo dosáhnout?

Je to jednoznačně dáno obrovskou podporou a maximálním servisem, který se snažíme našim zákazníkům dennodenně poskytovat. Chtěl bych tímto poděkovat celému obchodnímu týmu, neboť v mnoha situacích je třeba prokázat absolutní flexibilitu a velikou trpělivost. Zároveň díky dobré znalosti trhu vybíráme a oslovujeme zákazníky, kteří garantují seriózní a dlouhodobě rostoucí spolupráci. Vycházíme z více než 30leté tradice znalosti španělského trhu. Začal ji už v polovině 80. let můj otec, který pracoval na tamní československé ambasádě. I v dnešní „IT době“ má pořád větší efektivitu několik dobře cílených telefonátů, osobních setkání nebo doporučení než krásné webové stránky a mailové spamování.

O středomořských národech se říká, že mají na všechno času dost a nikam nespěchají. Skutečně se s tím setkáváte u španělských obchodních partnerů?

Jednoznačně. Sami Španělé rádi používají větu „España es diferente! – Španělsko je odlišné!“ Mentalita je typicky středomořská a čas bývá jen relativní veličinou. Španělé si velmi potrpí na osobní kontakt a nedílnou součástí mnohdy nekonečných jednání jsou diskuze o fotbale, rodině, náboženství nebo býčích zápasech. Tento fakt má však svá pozitiva. Dovolím si tvrdit, že s většinou našich obchodních partnerů nás pojí opravdové přátelství a jsme schopni se po náročném celodenním jednání večer u sklenky červeného vína také zasmát.

V souvislosti se Španělskem v českých médiích zaznívaly zprávy o vysoké nezaměstnanosti mladých, skandálech královské rodiny nebo snahách o odtržení Katalánska. Jaká témata hýbou Španělskem nyní?

Nezaměstnanost je stále jedním z hlavních témat. Bohužel napomáhá sílícímu vlivu extrémně levicových či spíše populistických politických stran. Odtržení Katalánska nakonec vyznělo do ztracena. Já sám tam bydlím, místní lidi mám velmi rád, ale musím uznat, že separatistické nálady posledních let jejich image na zbytku poloostrova příliš nevylepšily. Skandál španělské královské rodiny se podle mého názoru podařilo vyřešit velmi elegantně, kdy po abdikaci krále Juana Carlose nastoupil na trůn velmi sympatický Filip VI. Obecně se však Španělsko považuje za pokrokový stát a příznivců monarchie postupně ubývá.

Jste velmi aktivní člověk. Ve 4 dnech zvládnete odjet z Barcelony na veletrh do Hannoveru, odletět na konferenci do Varšavy, vrátit se na 1 den do Hannoveru a pak odjet s autem zpět do Barcelony. Jak to děláte, že zvládáte tak nabitý program?

(smích). Nesmíte věřit všemu, co se povídá… Ale pravdou je, že už od dětství bývám označován za aktivního člověka. Trpím mírnou obsesí produktivity a velmi rád vyhledávám synergii, zdánlivě nemožná obchodní a technická spojení. Jsem  milovníkem adrenalinu, kterého ve své práci zažívám dost každý den. Nicméně jedním dechem je třeba dodat, že obrovský obdiv a díky patří celé mé rodině a především manželce, která má pro mou práci pochopení. Vytváří mi veškeré podmínky a základ pro další rozvoj a v neposlední řadě je úžasnou maminkou mých 3 dětí.

Jaké máte obchodní cíle a plány do budoucna?

Domnívám se, že by si značka ZKL ve Španělsku zasloužila důstojnou pobočku s odpovídajícím zázemím a kompletní technickou podporou. Hovořím samozřejmě o vzdálené budoucnosti, ale jsem přesvědčený, že výsledky tomuto budování již brzy napomohou. Chceme využít obrovský potenciál technicky zaměřených vysokých škol ve Španělsku a s pomocí pravidelných seminářů rozšiřovat povědomí o ZKL mezi mladými odborníky.

Jaká jsou vaše oblíbená místa ve Španělsku?

Budete se asi divit, ale nejraději mám tamní hory a divokou přírodu. Málokdo to ví, ale Španělsko je po Švýcarsku 2. nejhornatější zemí v Evropě a kamkoliv od moře vyrazíte, musíte do kopce. A vzhledem k tomu, že hustota zalidnění je ve Španělsku pouze 80 obyvatel na kilometr čtvereční (pro zajímavost v ČR je to 133), existuje spousta opravdu opuštěných míst. Stačí nasadit krosnu na záda a pak jen poslouchat posvátné horské ticho, místy narušené zvonci volně pobíhajících krav a býků. Pro milovníky měst doporučuji navštívit Barcelonu, která je pro mne po Praze 2. nejkrásnější město v Evropě. Za návštěvu stojí i Sevilla a Madrid.