Dnes je 3. 10. 2022

Zážitky v podobě létání jsou u Čechů populární, i letos je mnozí najdou pod stromečkem

Autor: Redakce
Rubrika: nejčtenější
Lis 11th, 2015
0 komentářů

Hustota letišť v zemi, počet aeroklubů a rovněž počet jejich členů. To vše nasvědčuje tomu, že Češi rádi tráví čas ve vzduchu. Podle údajů z Ministerstva dopravy je v České republice v provozu 90 civilních letišť. Kluby nabízejí svým členům, ale i široké veřejnosti například vyhlídkové a poznávací lety, pilotní výcvik nebo tandemové seskoky. Technický stav letadel musí být perfektní a z tohoto důvodu je pravidelně kontrolován. Celých 99 procent nehod tak vznikne kvůli chybám pilota. Většina letišť v tuzemsku navíc umožňuje let pouze za dobré viditelnosti, díky čemuž je riziko plynoucí z leteckých aktivit omezeno na minimum.

Zájem o vyhlídkové lety v Česku roste již od 90. let minulého století. V minulosti do země jezdili létat zejména němečtí, nizozemští a italští turisté. Díky ekonomickému rozmachu České republiky však vzrostl i počet Čechů, kteří si tento poměrně nákladný koníček mohou dovolit. „Vyhlídkové lety si lidé nejvíce kupují na akcích jako například letecký den či letecká air show. Letce tam mají na očích, a proto si často přejí zažít podobné pocity a vyrovnat se jim. Lety se také obvykle darují například k narozeninám nebo k Vánocům,“ sdělila Kateřina Půlpánová z Aeroklubu České republiky. Pro vyhlídkové lety se využívají motorová letadla, bezmotorová letadla, vrtulníky a balóny. Nevšedním zážitkem je pak let takzvaným vírníkem neboli gyroplánem, který je mixem vrtulníku a letadla. Tyto stroje potřebují kratší startovní dráhu než letadla, pohybují se pomaleji a bývají levnější než vrtulníky. Populární jsou také lety s větroněm, který je do vzduchu vynesen vlečným letadlem. Přibližně 20 minutový let vyjde zhruba na 1 500 korun. Různě dlouhé lety s motorovým letadlem pak obvykle začínají na dvou tisících korunách.

Blížící se zima je však obdobím s menším počtem dní vhodných k létání. Mnohé aerokluby i přesto organizují zimní vyhlídkové lety například nad zasněženými vrcholky hor. Mrazy však letounům, stejně tak jako jiným dopravním prostředkům, příliš nesvědčí.  V zimě je tedy potřeba věnovat kontrolám strojů zvýšenou pozornost. Například námraza na křídle může způsobit značné problémy při letu. Letadla pro rekreační létání nejsou tedy obecně v zimě tolik vytížena. Proto je jim potřeba zajistit pro uskladnění kvalitní hangár, do kterého se nedostane vlhko ani mráz. „Vhodné uskladnění letadel souvisí s bezpečím pasažérů, jelikož pomáhá udržet dobrý technický stav stroje. Kromě ochrany před přírodními živly poskytují hangáry také prostředí pro opravy a údržbové práce. Parametry stavby musí být samozřejmě přizpůsobeny typu a velikosti letounů,“ vysvětlil Jaroslav Nikodým ze společnosti Borga, která se zabývá výrobou a výstavbou leteckých hangárů.

Technický stav letadel musí být kvůli bezpečnosti pasažérů vždy perfektní. Letadla bývají v předepsaných pravidelných intervalech kontrolována. Příčinou většiny leteckých nehod je proto chyba na straně pilota. Pokud skutečně nastane technický problém, zkušený pilot dokáže s letounem v 90 procentech případů bezpečně přistát. Dle expertů z Asociace leteckých výrobců přispívají k bezpečnosti i přísné předpisy. Ve vzdušném prostoru České republiky se nesmí pohybovat letadlo, jehož provoz by nebyl úředně schválen, a na němž by nebyla prováděna pravidelná údržba. Každé letadlo má předepsaný systém údržby, který obsahuje parametry v závislosti na konkrétním typu stroje. K bezpečnosti létání v Česku přispívá i fakt, že většina tuzemských letišť umožňuje lety jen za dobré viditelnosti.

K provozování vyhlídkových letů je navíc potřeba získat speciální povolení od Úřadu pro civilní letectví. Vyhlídkové lety spadají do kategorie leteckých prací, což jsou činnosti, při nichž se letadlo využívá k účelu podnikání. Ten, kdo lety poskytuje, tedy musí mít povolení k provozování leteckých prací a to získá po splnění několika podmínek. Mezi tyto podmínky patří například vlastnictví letadla, jehož technické parametry odpovídají druhu letecké činnosti a rovněž vlastnictví souvisejících obslužných technických zařízení. Dle expertů dochází k situacím, kdy se aerokluby snaží zákon obcházet. V případě potřeby například vydávají zákazníky za své známé, se kterými létají zadarmo. Na rekreační nekomerční létání totiž není potřeba licence, kterou je jinak poměrně těžké získat.