Dnes je 19. 04. 2024

V Blatnici vyrábí vína s etiketami pro nevidomé. K dostání jsou v běžných obchodech

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Dub 11th, 2014
0 komentářů

Plastické body vyražené do materiálu, které čtenář vnímá hmatem. Tak lze charakterizovat Braillovo písmo, které v současnosti usnadňuje život stovkám nevidomých a slabozrakých lidí. Slepecké písmo se postupně stalo nenahraditelným zdrojem informací. Díky němu si lidé dnes mohou vybírat nejen léky, ale také například víno. Na etikety lahví totiž vinařství kromě tištěného písma přidávají také Braillovy znaky. Vína s etiketami pro nevidomé se tak stávají běžnou součástí zboží v obchodech.

Vinařství Blatel z Blatnice pod Sv. Antonínkem na Slovácku začalo od ledna letošního roku prodávat vína s etiketami pro nevidomé. „Chtěli jsme na trh přijít s něčím novým a originálním. Vzhledem k tomu, že se jedná o produkty určené výhradně do obchodních řetězců, mají zde etikety s Braillovým písmem velký význam,“ uvedla Monika Kořínková, marketingová ředitelka Vína Blatel, které produkuje vína s etiketami pro nevidomé. Za rok vinařství vyrobí zhruba 250 tisíc těchto speciálních lahví. „Etikety s Braillovým písmem však lepíme pouze na láhve, které budou běžně k dostání v obchodních řetězcích Albert, Tesco,  Kaufland a Enapo,“ upřesnila Kořínková.

Braill etiketa_1

Na etiketách vín je Braillovým písmem vyražena kromě odrůdy také barva  vína. Nevidomí tak jednoznačně poznají, zda si vybírají víno bílé, červené nebo  růžové, a zda se jedná například o Muškát, Merlot nebo Sauvignon. Kromě toho  je každá vinná etiketa potažena holografickou folií, do které je v několika  barvách vyražena stopka u hroznu. „Tento motiv při různých úhlech pohledu  budí dojem, že hraje barvami duhy. Proto jsme také pruhy na etiketách  jednotlivých odrůd vytvořili v sedmi duhových barvách,“ vysvětlila Monika  Kořínková z Vína Blatel. „Zatímco láhev Merlotu má pruh červený a  Sauvignon nebo Chardonnay žlutý, Müller nebo Muškát zelený,“ dodala  Kořínková s tím, že cena lahve s etiketou pro nevidomé se od běžně dostupných  vín téměř neliší. Lidé si ji mohou standardně pořídit od sto korun, v akci  dokonce stojí necelých sedmdesát korun.

Barvy etiket jednotlivých odrůd:

Červená: Merlot, Merlot PS, Merlot VH

Oranžová: Rulandské bílé

Žlutá: Chardonnay, Sauvignon, Chardonnay PS

Zelená: Müller Thurgau, Muškát Moravský, Müller Thurgau PS

Modrá: Rulandské modré, Zweigeltrebe, Rulandské modré PS

Indigo: Modrý Portugal

Fialová: Frankovka, Frankovka rosé

*PS= pozdní sběr

*VH= výběr z hroznů