Dnes je 20. 05. 2019

Tipy na zdravé opalování: Opalovací krémy nahraďte oleji z malinových a karotkových semínek či kokosu

Autor: Redakce
Rubrika: Lifestyle
Srp 9th, 2016
0 komentářů

Po zdravém opálení touží během letních měsíců snad každý. Málokdo však ví, že až 84 % klasických opalovacích krémů je pro člověka škodlivých. Obsahují totiž množství jedovatých chemikálií. Vyplývá to z nejnovějšího výzkumu neziskové organizace Environmental Working Group (EWG). Stále více lidí proto využívá přírodní preparáty, které mají stejnou účinnost jako chemické opalovací krémy. Například olej z malinových a karotkových semínek má ochranný UV faktor 30 až 50, kokosový olej zase faktor 8. V následujícím článku přinášíme tipy, jak se opalovat zdravě a s pomocí přírody.

Rada č. 1: Opalovací krémy nahraďte oleji z malinových a mrkvových semínek

Zdravé opalování znamená výběr kvalitního opalovacího prostředku, který filtruje UVA i UVB záření. Pro dostatečnou ochranu odborníci doporučují přípravky s ochranným faktorem SPF v rozmezí 30 až 50. Vysoké faktory pokožku dostatečně chrání před spálením či předčasným stárnutím kůže i v případě nanesení slabé vrstvy. Vzhledem k tomu, že opalovací krémy obsahují řadu škodlivých látek, je vhodné používat opalovací oleje z přírodních zdrojů, které sluneční záření neabsorbují a nepřehřívají tak pokožku v hlubokých vrstvách. „Běžně dostupné opalovací krémy a oleje obsahují syntetické filtry, které mnohdy způsobují alergické reakce nebo jsou hormonálně aktivní. Při dermatologických testech byly odhaleny aktivní estrogeny u 8 z 9 filtrů,“ sdělil Jan Petr ze společnosti Vitalvibe, jež je předním českým dodavatelem BIO a raw doplňků stravy. „Vhodnou alternativou je tak například olej z malinových či mrkvových semínek. Oba mají ochranný faktor v rozmezí 28 až 50 a obsahují minerální látky, které sluneční paprsky odráží. Nižší ochranný filtr, faktor 8, pak obsahuje kokosový olej,“ dodal Petr.

Rada č. 2: Dbejte na správnou aplikaci a množství opalovacích prostředků

Správná aplikace opalovacího prostředku je stejně důležitá jako velikost ochranného faktoru. Nanesením příliš slabé vrstvy se několikanásobně snižuje účinnost prostředku. Optimální ochranu zajistí dva mililitry opalovacího přípravku na jeden centimetr čtvereční kůže. Na celé tělo pak obvykle stačí šest čajových lžiček. Zvýšenou pozornost věnujte citlivějším oblastem, jako jsou uši, nos, rty, zátylek, ramena či boky. Tyto části těla jsou pokryty tenčí vrstvou kůže a snadněji se spálí. Ochranný přípravek je nutné při pobytu na slunci aplikovat alespoň každé dvě hodiny, postupně totiž ztrácí ochranný filtr. Po jedné hodině klesá účinnost na 98 %, po druhé hodině pak dosahuje pouze 70 % své původní hodnoty. Opalovací prostředky aplikujte i po vykoupání. Ty voděodolné působí i při pobytu ve vodě, ale po vysušení jejich efektivita rychle klesá. Častým mýtem je pak představa, že co je opálené, to již není potřeba namazat. Přestože si opálená pokožka sama vytvoří přirozený ochranný faktor mezi 6 až 8, není to dostatečné množství proti působení přímého slunce.

Rada č. 3: Pokožku hydratujte kokosovým olejem a kakaovým máslem

Při pobytu na slunci byste neměli zapomenout ani na přípravky, které se aplikují po opalování. Ty většinou mylně užíváme až v případě, kdy je pokožka spálená. Lehké emulze by se však měly užívat vždy, když své tělo vystavujeme slunci delší dobu. Opalování je totiž velikou zátěží pro naši pleť a tu je pak nutné hydratovat, podpořit její regeneraci a dodat jí prospěšné látky. Ideálním prostředkem po opalování je kokosový olej. Díky unikátnímu složení zajišťuje vše, co potřebuje naše pleť pro správnou obnovu. Obsahuje antioxidanty, především vitamíny A, C a E, které zabraňují stárnutí pokožky a tvorbě vrásek. Díky vysokému obsahu mastných kyselin a hydratačních prvků pokožku zklidňuje a zvláčňuje. Pro své výborné hydratační a regenerační vlastnosti je vhodným přípravkem po opalování i kakaové máslo. Podobně jako kokosový olej i kakaové boby obsahují vysoký podíl vitamínu E, jenž je výborným lapačem volných radikálů a chrání pokožku před poškozením. Mimo to je kakaové máslo zdrojem dalších zdraví prospěšných minerálních látek, například zinku či železa, které významně ovlivňují imunitu, správný vývoj lidského těla a podporují regeneraci kůže při léčbě ekzémů či po spálení.

Rada č. 4: Vitamíny doplníte listovou zeleninou, ořechy či meruňkami

Jestliže se plánujete více opalovat, je vhodné upravit i jídelníček a zařadit do něj vybrané potraviny, a to alespoň 3 až 4 týdny předem. Působením slunce se totiž mění nejen barva pokožky, ultrafialové záření má i negativní dopad na její strukturu. Proto je nutné doplňovat antioxidanty, které neutralizují volné radikály vznikající při chemických reakcích na kůži. „Nejdůležitějšími antioxidanty jsou vitamín C, E a selen, které chrání buněčné membrány a zvyšují elasticitu kůže. Vitamín E a selen navíc zpomalují stárnutí pokožky a zastavují tvorbu karcinogenních buněk, vznikajících působením UV záření,“ uvedl Jan Petr ze společnosti Vitalvibe. „Vitamín C je obsažen v ovoci a zelenině, vitamín E nalezneme v zelené listové zelenině nebo ořechových jádrech. Výborným zdrojem selenu jsou pak celozrnné potraviny či pivovarské kvasnice,“ doplnil Petr s tím, že bychom neměli zapomenout ani na betakaroten, který se nachází v paprikách, mrkvích či meruňkách.