Téměř pětina Čechů si letos koupila dovolenou přes mobilní zařízení. Populární jsou i online průvodci a aplikace
Dvakrát více lidí si letos koupilo dovolenou přes mobilní telefon. Vyplývá to z aktuálních statistik cestovní agentury Invia. Stále více využívané jsou také tablety. I přes zvyšující se zájem o nákupy zájezdů přes mobilní zařízení si však trendy Češi osvojují jen pozvolna. Většina plateb dovolených tak proběhne přes počítač, velké množství Čechů také stále upřednostňuje osobní návštěvu pobočky.
Zhruba 17 % českých turistů si letos dle aktuálních údajů cestovní agentury Invia vybralo a objednalo dovolenou přes mobilní telefon nebo tablet. „Počet uživatelů, kteří dovolenou pořizují přes mobilní zařízení, se oproti loňskému roku zvýšil, k nákupu dovolených jsou však stále s přehledem nejvíce využívány počítače,“ upřesňuje Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem zájezdů přes internet na českém trhu. Též návštěvě kamenné pobočky se Češi ani v dnešní době nevyhýbají. „Osobní kontakt a důvěra klientů v dlouholetou zkušenost cestovní kanceláře s danou destinací mají v procesu koupě dovolené stále svoji nezastupitelnou roli. Klienti vítají možnost konzultace svých preferencí ještě před samotnou koupí zájezdu a oceňují možnost klást otázky. Kvalitní webové stránky a online katalogy jsou tak často jen jakousi vstupní branou pro další jednání a podpis smlouvy v kamenné provozovně,“ říká Tereza Picková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Mobilní aplikace pro výběr a nákup dovolené jsou však dle odborníků pro některé cestující velice atraktivní. Využívají je zejména mladí lidé, kteří jsou v používání chytrých telefonů zběhlejší a běžně využívají mobilní bankovnictví. Náklady na uvedení mobilní aplikace jsou však pro mnoho cestovních kanceláří příliš vysoké. „Mobilní aplikace do nabídky služeb cestovních kanceláří pronikají pozvolna, ve svých nabídkách je reflektují především ty velké. Důvodem je větší kapitál nutný pro jejich vývoj,“ vysvětluje Picková.
Bodují tak prozatím především aplikace, které usnadní samotný pobyt a přípravu na cestu. U Čechů jsou stále populárnější nejen online průvodci s tipy na zajímavá místa, ale i praktické programy. „V naší mobilní aplikaci má klient všechny důležité informace a dokumenty stále u sebe, a to včetně průvodce vybranou destinací, kterého může používat i v místech bez možnosti připojení na internet,“ říká Michal Tůma z cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem zájezdů přes internet na českém trhu. Cestovatelé si tak dnes mohou pohodlně koupit vstupné, jízdenky nebo zařídit pojištění. „Registrujeme velký zájem uživatelů o nastavení služeb v mobilních aplikacích pro cestování. Zde si může zákazník mimo jiné zařídit i cestovní pojištění, které má v tomto období svojí prodejní špičku,“ konstatuje Veronika Exnerová ze společnosti Vodafone.