Dnes je 30. 09. 2022

Téměř čtvrtina řidičů po zimě nepřezouvá. Dojíždění zimních pneumatik je však zbytečným hazardem

Autor: Redakce
Rubrika: Auto
Dub 7th, 2022
0 komentářů
Převládat benzín a nafta bude stále i za 15 let

V období od dubna do května mění podle loňského průzkumu společnosti Continental pneumatiky svého vozu asi 70 procent českých šoférů. Zbylí řidiči volí nejčastěji celoroční obutí, mnozí však riskují na v teple nespolehlivých zimních gumách. Kvalita a dobrá kondice pneumatik je přitom klíčová pro zajištění správných jízdních vlastností automobilu. Pravidelnou výměnou a servisem gum tak majitel vozu nejen předchází možné nehodě, ale ve výsledku šetří i finance a životní prostředí.

Až o 30 metrů delší brzdná dráha

Zákon v České republice stanovuje řidičům povinnost používat zimní pneumatiky v období mezi 1. listopadem a 31. březnem, a to v případě, pokud je na silnici sníh, led nebo námraza. Během zbylých měsíců však nařízení po šoférech striktně letní obutí nevyžaduje. Nemálo řidičů této situace využívá a namísto přezutí takzvaně dojíždějí zimní gumy. „Ačkoli se nejedná o zákonnou podmínku, tak je jízda na zimních pneumatikách v létě hazardem jednak s vlastním zdravím, ale i s bezpečností všech účastníků silničního provozu,“ varuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, jejímž cílem je rychlé vybudování čtyř set plně a moderně vybavených, energeticky soběstačných servisních jednotek a pneuservisů u čerpacích stanic pohonných hmot v České republice.

Zimní pneumatiky nejsou stavěny na jízdu v horkých letních dnech a automobil tak na nich má v těchto podmínkách dramaticky odlišné jízdní vlastnosti. „V případě, kdy je mokrá vozovka, se může při rychlosti sto kilometrů v hodině brzdná dráha auta prodloužit až o třicet metrů. Vozidlo je rovněž náchylnější k aquaplaningu, celkově je hůře ovladatelné a snižuje se jeho přilnavost v zatáčkách. Zimní obutí se rovněž v létě vlivem teplot velmi rychle opotřebí. Automobil je rovněž hlučnější a produkuje větší množství výfukových zplodin. V neposlední řadě vyšší valivý odpor zimních pneumatik zvedá spotřebu paliva,“ doplňuje Zukal.

5 zásad výměny pneumatik:

  • Používejte gumy určené pro dané období
  • Nespěchejte na jarní výměnu
  • Přezutí gum nechte na servisu
  • Pravidelně kontrolujte hloubku vzorku
  • Dbejte na správné nahuštění pneumatiky

Raději počkat než výměnu uspěchat

Od začátku čtvrtého kalendářního měsíce mívají pneuservisy napilno. Někteří řidiči proto přezutí odkládají na později, jiní se ho snaží vyřešit s předstihem již během března. Druhá varianta se však může vymstít, neboť zima obvykle potrápí šoféry i v dubnu. Odborníci proto doporučují měnit pneumatiky až ve chvíli, kdy se teplota během celého dne pravidelně drží nad sedmi stupni Celsia.

Problém s přeplněnými pneuservisy nemusí řešit vlastníci dvou sad kol, neboť jejich výměna není pro běžného motoristu nijak zvlášť složitá. „I zde je však důležité nic nezanedbat, kola správně utáhnout a nezapomínat na pravidelnou výměnu pozic pneumatik. Dále je nezbytné překontrolovat, zda mají gumy stále ještě dostatečnou hloubku vzorku a jestli jsou odpovídajícím způsobem nahuštěné. Nesprávný tlak v pneumatikách vede opět k jejich rychlejšímu opotřebení a zvýšení spotřeby,“ upozorňuje Marek Zukal.

7 důvodů proč nejezdit v létě na zimních pneumatikách:

  • Automobil má delší brzdnou dráhu
  • Snižuje se ovladatelnost vozu
  • Zvyšuje se nebezpečí smyku v zatáčkách
  • Auto je náchylnější k aquaplaningu
  • Gumy se rychle opotřebují
  • Zvyšuje se spotřeba paliva
  • Auto má vyšší uhlíkovou stopu

Servis je jistota

Dostat pneumatiky na ráfky je oproti výměně celé sady kol již složitý a technicky náročný úkon. V tomto případě by tak měl motorista raději svěřit přezutí odbornému autoservisu. V něm běžně při výměně pneumatik dochází i k vyvažování kol a geometrii náprav. Tyto úkony se provádějí kvůli zajištění ideální ovladatelnosti vozu a zabránění již zmiňovanému nadměrnému či nerovnoměrnému opotřebovávání gum i zvýšené spotřebě paliva. „Kvalifikované pracoviště zvládne výměnu pneumatik během pětačtyřiceti minut,“ uzavírá Zukal.