Dnes je 20. 04. 2024

Strojírenský koncern ZKL se chce nově prosadit na íránském trhu, firma uzavřela kontrakt na soudečková ložiska

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Srp 17th, 2015
0 komentářů

Český strojírenský koncern ZKL se chce prosadit na íránském trhu, který se otevírá po letech izolace světu. Se společnosti Modiran Sanat Karamad brněnská společnost podepsala kontrakt za 100.000 EUR (asi 2,7 milionu korun), především na dodávku soudečkových ložisek. ZKL chce se svými ložisky prorazit do místního ropného průmyslu. Podle generálního ředitele společnosti Jiřího Prášila je oblast Íránu zajímavá zejména díky tomu, že chce být do tří let světovou trojkou v těžbě ropy.

Produkce ZKL se zatím testuje například u elektrárny Zavareh nebo v ocelárně Esfahan. Podle Prášila je ambice Íránu předstihnout v těžbě ropy Rusko bezprostředně závislá na jednáních o íránském jaderném programu, odvolání sankčních opatření, vnitropolitické situaci v zemi, postavení Íránu na současné geopolitické mapě a jeho rychlém zapojení do mezinárodního obchodu a bankovního systému SWIFT. „Každopádně se už nyní jedná o velice atraktivní trh, na kterém nesmíme jako dominantní vývozce chybět,“ uvedl Prášil.

Podle Prášila je uzavření dohody se společností Modiran Sanat Karamad klíčovým krokem k tomuto cíli.  Obchodování v Íránu má velkou řadu specifik, která je nutné dodržovat. To neplatí pouze u kulturních odlišností či v politických otázkách, ale také o způsobu vedení obchodních jednání a přístupu k obchodu obecně. „Zde je důležitým předpokladem získání důvěryhodnosti, trpělivost, pochopení složitostí, ve kterých se země a zejména její občané nacházejí a snažit se řešit problémy, které se nám mohou jevit jako irelevantní,“ objasnil Petr Hlavinka, manažer obchodu pro Írán.

Dalším specifikem, které se týká i oblasti ložisek, je způsob prodeje. V Íránu existuje rozdělení prodeje jako v Evropě na maloobchodní a velkoobchodní. Prodej se řídí koncentrací do jednoho místa, která je typická právě pro oblasti Blízkého východu, severní Afriky a arabských zemí. Pokud firma prodává ložiska, je nutné, aby měla svoji maloobchodní prodejnu v ulici, ve které je možné koupit jen a pouze ložiska. Velikost ulice, počet obchodů, ale také návštěvnost a život v takovéto ulici je potom přímo úměrná potřebám maloobchodních i velkoobchodních klientů.

Na takové ulici je možné se dnes setkat se všemi světovými značkami i značkami, které jsou v Evropě absolutně neznámé. „Bohužel izolovanost trhu v kontrast s obrovským počtem značek a obchodů nabízející ložiska světových leaderů  dává tušit problém, kterému je íránský trh nucen čelit – z 95 procent je Írán zaplaven padělky. To se bohužel týká i značky ZKL,“ nastínil Hlavinka.

Podle něj je tento problém v rámci světové globalizace obtížně řešitelný. „S majitelem firmy Modiran Sanat Karamad se tento problém snažíme řešit na dvou úrovních: obchodní a technické. Tedy otevřít do Íránu jeden kanál a garantovat takto originalitu produkce a zároveň se snažit dát zákazníkům možnost si originalitu produkce ověřit,“ uzavřel Hlavinka.