Dnes je 6. 10. 2024

Stavební sezóna vrcholí. Špatně naplánovaná logistika může vést ke zpožděním i zvýšit náklady

Autor: Redakce
Rubrika: Z trhu
Zář 23rd, 2024
0 komentářů

S podzimem se blíží také vrchol stavební sezóny. Ten pro firmy podnikající ve stavebnictví každoročně představuje období intenzivního nasazení. Kromě náporu na pracovní sílu se pojí i s řadou logistických výzev. Odborníci se shodují, že právě přeprava stavebních materiálů je klíčovým faktorem, který může významně ovlivnit úspěšnost stavebních projektů.

Vrchol stavební sezóny je obdobím příležitostí. Firmy, které dokážou efektivně řídit logistiku a inovovat své procesy, mohou tuto dobu využít k posílení své pozice na trhu. Nedostatečná příprava a neschopnost adaptovat se na nové podmínky může vést k významným problémům, včetně zpoždění projektů a zvýšení nákladů.

Stavební společnosti, které si zajistily dostatečné zásoby materiálu před vrcholem sezóny, jsou ve výhodě. Ty ostatní nyní čelí nejen vyšším nákladům, ale též riziku, že nezvládnou dodržet termíny. Problémy s dostupností stavebních materiálů se odrážejí i na cenách stavebních prací. Rostoucí ceny materiálů a energií nutí firmy hledat úspory, což však není vždy snadné. „Za celý loňský rok zdražily ceny materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví o 3,8 procenta. Ještě o rok dříve, v roce 2022 ceny materiálů ve stavebnictví rostly dokonce dvojciferným tempem o 20,7 procenta,“ uvádí Evžen Korec, generální ředitel EKOSPOL.

Schopnost plánovat a operativně reagovat jako konkurenční výhoda

Zvýšená poptávka po stavebních materiálech vede k přetížení přepravních kapacit. Firmy musejí řešit nejen nedostatek materiálů, ale rovněž prodloužené dodací lhůty. Tento stav způsobuje, že jakékoliv zpoždění v dodávkách může mít vážné důsledky pro stavby, které se snaží dodržet napjaté harmonogramy.

Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která se specializuje na logistiku stavebních materiálů, dodává: „Stavební sezóna vyžaduje maximální nasazení všech našich kapacit. Dochází k přeplnění dopravních tras, což může v případě nedostatečného plánování vést ke zpožděním. Zároveň je to ale období, kdy máme šanci ukázat, že právě dobře naplánovaná logistika a schopnost operativně reagovat na změny nám dávají velkou konkurenční výhodu,“ říká Stöhr. Pro zajištění hladkého průběhu přepravy je podle něj naprosto klíčová správná koordinace s dodavateli i klienty.

Prostor pro inovace

Velkým pomocníkem v koordinaci na poli dopravy jsou moderní technologie, které usnadňují práci i šetří čas. Očekává se, že co nevidět bude v logistice hrát klíčovou roli umělá inteligence (AI). Analýzou obrovského množství dat může předvídat budoucí objemy výroby a přepravy a přebrat odpovědnost za rutinní úkoly. Díky schopnosti neustále se učit se navíc výkon umělé inteligence bude zlepšovat. „AI a autonomní vozidla učiní dopravu efektivnější, levnější a bezpečnější,“ předpovídá Pero Mićić, přední odborník na budoucí management.

Specifickým systémem optimalizace logistiky je takzvaná dopravní telematika, která pomáhá dopravcům vyhledávat trasy, řídit vozový park i dálkově diagnostikovat stav vozidla.  Telekomunikace v dopravě nejen pomáhá efektivně zvyšovat výkony v přepravě, je zároveň i bezpečnostním opatřením. „Snažíme se optimalizovat přepravní procesy prostřednictvím moderních telematických systémů. Umožňují nám přesně sledovat polohu našich vozidel a včas reagovat na případné problémy na cestách, abychom byli schopni dopravit náklad v termínu,“ uzavírá Stöhr.