Stany před létem zdražily o 4 %, e-shopy outdorové vybavení téměř nezlevňují
Cena stanů v českých e-shopech před letní sezónou vzrostla o 3,8 %. Stan pro dva lze pořídit v průměru za 4 376 Kč. Ukázala to analýza služby Karsa Monitor, která sledovala ceny zboží v tuzemských internetových obchodech s outdoorovým zbožím. Výsledky měření prokázaly, že čeští prodejci u tohoto sortimentu nepracují s cenou. Starší modely stanů, batohů či spacáků většinou zůstávají nezlevněny.
V rámci analýzy služby Karsa Monitor bylo po dobu více než 200 dní sledováno 16 657 produktů z kategorie sportovního vybavení pro kempování. Z monitoringu cen vyplynulo, že tuzemští internetoví prodejci nezohledňují sezónnost a stáří produktu. Outdoorové zboží totiž zlevňují pouze minimálně. V případě batohů bylo možné zaznamenat ve sledovaném období maximální zlevnění na úrovni 3,2 %, u spacích pytlů to bylo jen 1,5 %. V kategorii stanů došlo dokonce k průběžnému zdražování, a to o 3,8 %.
„Běžnou praxí u zahraničních obchodů je, že po uvedení nového výrobku na trh je významně zlevněn starší model a prodejci se tak zbaví skladových zásob. V tuzemsku toto pravidlo neplatí. Prodejci nepracují s cenou a často prodávají staré modely sportovního vybavení za stále stejné ceny,“ uvedl Michal Ježek, ředitel společnosti Karsa Technologies, která nabízí provozovatelům e-shopů moderní cloudový nástroj Karsa Monitor pro analýzu cen produktů v reálném čase. „Čeští zákazníci, kteří se chtějí vybavit na kempování, proto nemusejí vyčkávat na období posezónních slev, protože cena většiny produktů zůstává stejná,“ doplnil Ježek.
Nabídka stanů na českém on-line trhu je široká a zahrnuje zboží jak od českých renomovaných značek, tak od zahraničních výrobců. Analýza Karsa Monitoru ukázala, že dvoumístné stany se na internetu prodávají v průměru za 4 376 Kč. V případě stanů pro čtyři osoby je pak průměrná cena v e-shopech 6 056 Kč a pro šest osob 9 200 Kč. Na trhu jsou dostupné různé varianty stanů dle charakteru využití. „Pokud pořizujete stan na pěší túru a budete jej převážně nosit na zádech, dejte raději přednost odlehčeným variantám pro jednu až dvě osoby. Počítejte však s tím, že ultralehké stany jsou kvůli využití speciálních technologií nákladnější a materiál nemusí tolik vydržet. V případě, že se chystáte na rodinný výlet a stan dáte do auta, tak vás váha nemusí zajímat a zaměřte se spíše na snadnou manipulaci,“ podotkl k výběru stanů Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies.
Sportovní batoh s objemem 30 litrů vyjde zákazníka českých e-shopů v průměru na 1 690 Kč. U batohu s objemem 70 litrů se pak cena pohybuje kolem 3 370 Kč. Moderní batoh pro turistiku je standardně vybaven pláštěnkou a reflexními bezpečnostními prvky. Podle odborníků je nejdůležitějším parametrem outdoorového batohu kvalita bederního pásu, který pomáhá lépe rozložit váhu nákladu na celé tělo a ulevuje ramenům. Ramenní popruhy by pak měly být dostatečně široké a tuhé. Na trhu jsou dostupné i ultralehké batohy, které tyto parametry nesplňují, proto nejsou vhodné pro nošení větších zátěží.
Prodejci sportovního vybavení pro turistiku a kempování tradičně registrují největší poptávku těsně před zahájením sezóny, tedy v červnu a prvním červencovém týdnu. Právě do tohoto období soustředí své marketingové akce. „Organizujeme regionální výstavy stanů, na kterých má zákazník možnost si stan detailně prohlédnout nebo vyzkoušet. V rámci výstav nabízíme zákazníkům i zvýhodněné ceny stanů či spacáků,“ sdělil Martin Kalaš, manažer marketingu a obchodu společnosti Rock Point, který zároveň upozornil, že v posledních letech začíná start výprodejů v rámci celého outdoorového trhu čím dál tím dříve.