Dnes je 20. 05. 2019

Špičkových televizorů v domácnostech přibývá. Odpovídajícího obsahu je ale pomálu

Autor: Redakce
Rubrika: IT
Úno 25th, 2019
0 komentářů

Trh televizních přijímačů vzrostl v roce 2018 o více než pět procent. S objemem prodejů ve výši přes 100 miliard eur představoval zhruba tři čtvrtiny globálních tržeb za spotřební elektroniku, zjistila mezinárodní výzkumná společnost GfK. Lidé investují do velkých obrazovek s nejlepším rozlišením. Dokonalou podívanou si ale užijí spíše sporadicky. Televizní ani filmoví tvůrci nestihli s tímto vývojem udržet krok.

Televizor v moderní domácnosti plní funkci multimediálního centra. Spotřebitelé jsou ochotni do kvalitního zařízení investovat nemalou sumu, ale mají také stále vyšší nároky na jeho funkcionalitu. „Trendem posledních let je víceúčelové využívání televizorů. Obrazovka slouží pro streamingové služby, IPTV (zkratka pro Internet Protocol Television, tedy internetovou televizi fungující prostřednictvím IP protokolu přes počítačovou síť, pozn. red.), zrcadlení obsahu z chytrých telefonů a notebooků nebo jako virtuální galerie fotografií či obrazů,“ vypočítává možnosti dnešních televizních přijímačů Libor Bauer, vedoucí produktových manažerů pro AV/TV & IT společnosti Samsung Electronics. Aby výrobci oslovili co nejvíce zákazníků, musejí brát v potaz i další, neméně důležitá hlediska. „Určujícím faktorem úspěšnosti je intuitivní ovládání elektronických zařízení. Rozhodujícím kritériem při nákupu produktu je tedy snadné využití jeho různých technologických komponent,“ tvrdí Markus Kick, odborník z GfK na spotřební elektroniku.

U Čechů vítězí Samsung a LG

Na růstu trhu televizních přijímačů v roce 2018 se podle výsledků společnosti GfK hlavní měrou podílela špičková zařízení s obrazovkou minimálně 50 palců. Tento segment zajistil v loňském roce více než polovinu celosvětových tržeb za prodej televizorů. Také v tuzemsku je zájem o velké obrazovky. „Lidé nejvíce poptávají televizory s úhlopříčkou 49 až 55 palců,“ říká Iva Pavlousková, tisková mluvčí elektro prodejce Datart a pokračuje: „Zákazníci nejčastěji nakupují TV v cenové hladině 20 až 25 tisíc korun. Nejoblíbenější značky televizí jsou Samsung a LG.“

Program v UHD

„Kromě velikosti se dopředu velmi posunula i kvalita obrazu. Nejvíce poptávané jsou dnes TV s rozlišením obrazu 4K neboli Ultra HD TV. To znamená vysoké rozlišení, a tedy schopnost zobrazit více detailů. Současným vrcholem je loni představené rozlišení v podobě 8K,“ uvádí dále Pavlousková. Libor Bauer ze Samsung Electronics k posledně jmenovanému typu doplňuje: „QLED 8K televizory dokážou pomocí umělé inteligence vylepšit obraz až do 8K kvality a nabídnout tak perfektní podívanou i na obrazovce s úhlopříčkou přes dva metry. Funkce Ambient pak jakoukoliv QLED obrazovku chytře přizpůsobí pozadí prostoru, se kterým splyne jako chameleon.“

Najít ovšem video obsah, který by s těmito nejnovějšími technologickými počiny vytvořil ideální dvojici, není snadné. České televizní stanice teprve nedávno přešly na vysílání v kvalitě HD, tedy vysokém rozlišení. Kdo celý proces sledoval ví, že cesta to byla opravdu trnitá. Nedá se tedy předpokládat, že by v nejbližších letech tuzemské vysílací společnosti nabídly kvalitu vyšší. Poskytovatelé internetových televizí se snaží i tak svou nabídku obohacovat. Například v IPTV Kuki najdou zákazníci už dnes opravdové libůstky. Mohou si pustit NASA TV, tedy vysílání ve 4K. Kuki tento kanál uvedla na zkoušku loni v létě. „Zájem byl tak velký, že jsme jej hned od října zařadili do stálého výběru stanic,“ dodává Vladimír Tovarňák, vedoucí prodeje internetové televize Kuki. Bohužel program NASA TV není příliš pestrý a poměrně rychle se vyčerpá. Kdo si chce vychutnat rozlišení 4K s jinou než vesmírnou náplní, je mu ještě nově k dispozici dokumentární snímek 28. říjen 1918 na Moravě.