Dnes je 2. 03. 2021

Sexuolog: Andropauza negativně ovlivňuje mentální zdraví muže. Hrozí ztráta paměti i těžká deprese

Autor: Redakce
Rubrika: Zdravotnictví
Úno 10th, 2021
0 komentářů

Andropauza neboli mužský přechod způsobený především poklesem hladiny testosteronu dokáže muže potrápit širokou paletou obtíží, a to nejen fyzických. Podobně jako u žen v menopauze se muži v přechodu potýkají se změnami nálad, úzkostmi, podrážděností, ale i ztrátou paměti či depresí. Jak ubývající testosteron ovlivňuje mentální zdraví a jak s psychickými příznaky andropauzy bojovat, vysvětluje ve svém komentáři renomovaný sexuolog MUDr. Pavel Turčan.

Mužský přechod neboli andropauza se od toho ženského v mnoha projevech příliš neliší. Kvůli hormonálním změnám – konkrétně poklesu testosteronu – i dalším projevům stárnutí organismu, klesá u mužů fyzická výkonnost, potýkají se s erektilními dysfunkcemi, sníženým libidem a přibýváním na váze, dochází u nich k úbytku svalové hmoty, objevují se problémy s prostatou, vzrůstá riziko srdečních potíží i osteoporózy. Ubývající testosteron rovněž výrazně působí na psychickou stránku muže.

Změny nálady, úzkosti, podrážděnost: I za to může klesající testosteron

S testosteronem si obvykle asociujeme oblasti, jako je mužská sexualita, libido či růst svalové hmoty a tělesného ochlupení. Tento pohlavní hormon ovšem spolupracuje i s mozkem. V mozkových buňkách se nacházejí specifické receptory, které s testosteronem reagují, a je-li ho v těle málo, nemohou tyto receptory, jednoduše řečeno, správně fungovat. V mentální rovině to pro muže obvykle znamená zvýšený sklon k depresím, změnám nálad, úzkosti, ztrátě motivace, podrážděnosti či naopak apatii. Psychické obtíže mohou být zároveň ještě zvýrazněny nespavostí, což je další běžný příznak snížené hladiny testosteronu.

Zhoršování paměti hrozí i ve středním věku

Výzkumy také ukazují, že se k andropauze často pojí zhoršení paměti a soustředění. Opět je na vině klesající hladina testosteronu. Ta je v organismu regulována zejména pomocí hormonu kortizolu, který má na starost především funkci neurotransmiterů – látek sloužících k přenášení nervových vzruchů, tedy ke komunikaci v mozku. V období andropauzy, kdy hladina testosteronu výrazně klesá, začíná regulace kortizolem ztrácet na účinnosti a funkce neurotransmiterů začíná selhávat, což způsobuje krátkodobé výpadky paměti. Ačkoliv si obvykle zhoršování paměti spojujeme až s vyšším věkem nad 65 let, může se zhoršení soustředění a paměti projevit již v raných stádiích andropauzy, kdy se produkce testosteronu začíná přirozeně snižovat – tedy například už po 50. narozeninách muže.

Zvýšené riziko těžké deprese

Psychické projevy andropauzy, navíc často umocněné i fyzickými projevy, mohou i podle odborných studií zvýšit riziko těžké deprese. Ta přitom může propuknout i velice náhle a v řádu měsíců učinit z dříve aktivního a vyrovnaného chlapíka sklíčeného a apatického muže, který jen těžko funguje v běžném životě. V takto těžkých případech se poté při léčbě může uplatnit i substituční hormonální terapie. Při mírnějších potížích nebo při ne příliš závažném snížení hladiny testosteronu doporučujeme spíše změny životosprávy a doplňky stravy. Hormonální terapii volíme až v případech, kdy přirozená podpora tvorby testosteronu nestačí. Hormonální léčba má svá pravidla a vždy ji musíme volit tak, aby její přínos převyšoval riziko pro pacienta. 

Pečujte o sebe a nebojte se svěřit

Jaké možnosti v boji s příznaky andropauzy mají sami muži? Stejně jako v případě žen v menopauze pomůže hlavně úprava životního stylu. Základem je zdravý jídelníček, který je vhodné podpořit užíváním kvalitních doplňků stravy, například přípravku Sarapis pro muže s obsahem rostlinných výtažků, vitamínů a stopových prvků, jež přispívají k udržování normální hladiny testosteronu v krvi, působí proti únavě a napomáhají lepšímu soustředění. Mužům prospěje také dostatek fyzické aktivity, při které se mimo jiné tvoří hormon „dobré nálady“ serotonin, a dále také příležitosti k odbourání stresu, jenž dlouhodobě narušuje hladinu hormonů v těle. Významným pomocníkem je i kvalitní a dostatečný spánek, protože testosteron se totiž tvoří nejvíce v noci a v brzkých ranních hodinách, tedy ve fázích hlubšího spánku. V neposlední řadě by se muži neměli stydět o svých obtížích mluvit, ať už s blízkými přáteli, partnerkou, nebo odborníky. Přiznání si, že se s nimi něco děje, je důležitým krokem k zdárnému vypořádání se s problémy.